طبایی:

۳۷۰ میلیون نفر در معرض ابتلا به دیابت/ زخم پای دیابت باعث مرگ ۴۵ درصد از بیماران می‌شود

رئیس دومین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت گفت: ۴۵ درصد از افراد دیابتی که دچاز زخم پا شده‌‌اند در ۵ سال آینده فوت می‌کنند.

۳۷۰ میلیون نفر در معرض ابتلا به دیابت / زخم پای دیابت باعث مرگ ۴۵ درصد از بیماران می شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید مهدی طبایی رئیس کنگره زخم صبح امروز در نشست خبری دومین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافتی که در جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد:۱۲ هفته طول می کشد تا زخم های مزمن  به طور کامل التیام پیدا کنند.

وی بیان کرد: امروز مسئله زخم و ترمیم بافت در دنیا به خاطر افزایش بروز دیابت و بیماری‌های دیگر مهم شده و به عنوان یک چالش به آن پرداخته می شود.

طبایی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در زمینه ترمیم بافت و زخم تحقیقات و پژوهش‌های خوبی را انجام داده و برنامه ریزی متمرکزی در این راستا دارد که کنگره زخم و ترمیم بافت نیز به همین دلیل برگزار شده است.

وی عنوان کرد: در کنگره زخم و ترمیم بافت محققان و پژوهشگران گروه‌های پزشکی و علوم پایه آخرین یافته های علمی ، پژوهشی و عملی خود را به اشتراک می گذارند.

طبایی تاکید کرد: البته کلینیک ویژه‌ای برای بیماران واریسی در نظر گرفته شده است.

شیوع 2 درصدی زخم بین مردم دنیا

وی اظهار کرد: زخم در حدود ۲ درصد در بین مردم دنیا شیوع دارد و ۳۷۰ میلیون نفر از مردم که در معرض دیابت بوده تا ۲۵ درصد در زندگی دچار زخم می‌شوند و این مسئله نشاندهنده وخامت حال این افراد است که این عارضه به قلب و چشم هم می زند.

طبایی ادامه داد: افرادی که دچار زخم پای دیابت می‌شوند طی ۵ سال آینده تا ۴۵ درصد فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های سرطان سینه، پروستات و لنفوم کمتر از زخم دیابت سبب مرگ و میر افراد می‌شود، افزود: تلاش محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی در حوزه زخم و ترمیم بافتی گسترده‌تر از قبل شده و این کنگره در همین راستا برگزار می‌شود.

ارسال 60 درصد مقالات علوم بالینی‌ به دومین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم‌ بافت

در ادامه مراسم جمالی دبیر علمی علوم پایه دومین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت گفت: این کنگره در دوبخش بالینی و علوم پایه برگزار می شود و جهاد دانشگاهی دومین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت را با همت محققان و پژوهشگران برگزار می‌کند.

وی بیان کرد: در حوزه زخم و ترمیم بافت پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و در این کنگره پنل‌های آموزشی برگزار شد و خوشبختانه دانشجویان زیادی از این حوزه استقبال کرده اند.

جمالی ادامه داد: تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه این کنگره نسبت به دوره پیش از رشد ۳۰ درصدی برخوردار است و این مسئله نشان دهنده علاقه دانشجویان و استادان به این حوزه است.

وی عنوان کرد: در دومین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت ۱۶۰ مقاله ارائه شده که ۹۳ مقاله به صورت سخنرانی و ۶۷ مقاله دیگر به صورت پوستر ارائه می شود و همزمان محققان در کنگره حضور داشته تا به سوالات متخصصان و محققان پاسخ دهند.

علاقه محققان و دانشجویان به تحقیقات در علوم بالینی‌ 

 وی ادامه داد: کارهای علوم پایه‌ به بالینی‌ نسبت به سال‌ گذشته از جهش‌ بالایی برخوردار بوده به طوریکه  60 درصد مقالات مربوط به حوزه بالینی‌ و 40 درصد‌ به حوزه علوم پایه مربوط می‌شود و این مسئله نشان می‌دهد که دانشجویان و محققان‌ علاقه زیادی به کارهای تحقیقاتی‌ در حوزه علوم بالینی‌ دارند و با توجه به اینکه اغلب‌ کارهای آزمایشگاهی و پژوهشی در دنیا ابتدا بر روی حیوانات انجام می‌شود و سپس در صورت مثبت‌ بودن نتایج آن را بر انسان اعمال می‌کنند متأسفانه بسیاری از افراد حاضر نشده در این حوزه ورود پیدا کنند. زخم‌های پوستی مهم هستند اما زخم‌های بافتی عمیق‌تر بوده و باید هر چه سریعتر‌ به آنها رسیدگی‌ شود.

 حضور 30 شرکت‌ خدمات‌ دهنده‌ در حوزه‌ ترمیم‌ بافت زخم

 در ادامه مراسم محسن فاتح‌ دبیر اجرایی‌ دومین کنگره بین‌المللی‌ زخم و ترمیم‌ بافت، گفت: امسال در دومین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم‌ بافت سعی شده تغییراتی در حوزه‌های پژوهشی صورت بگیرد به طوریکه‌ بخش دانشجویی‌ تقویت شده و برای آن پنل‌های خاصی در نظر گرفته شده است‌ و ایده‌های برتر دانشجویی انتخاب و جوایز خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

 فاتح عنوان کرد: کنگره زخم و ترمیم بافت در بیمارستان‌ میلاد برگزار و در هر سالن 7 جلسه علمی برگزار می‌شود و امسال نیز امتیاز بازآموزی از طرف وزارت بهداشت برای شرکت‌کنندگان‌ در این کنگره‌ در نظر گرفته شده و بخش نمایشگاهی آن نسبت به سال گذشته فعا‌ل‌تر می‌شود به طوریکه 30 شرکت ارائه‌دهنده خدمات مرتبط‌ با ترمیم بافت زخم در آن حضور دارند.

 وی تأکید کرد: کارگاه‌های تخصصی در خصوص تکنولوژی و روش‌های نوین برای درمان و ترمیم زخم به بحث‌ گذاشته می‌شود و در حاشیه این کنگره کارگاه‌ ارتقاء دانش دانشجویان نیز انجام می‌شود و به طور کلی 3 کارگاه تخصصی برای کنگره‌ امسال در نظر گرفته‌ایم.

 استفاده از روش‌های بایوتکنولوژی‌ در درمان زخم‌های پوستی

 در ادامه مراسم بشردوست‌ جانشین دبیر علمی در بخش بالینی‌، گفت: در این کنگره‌ مسائل درمان و زخم‌های بافتی‌ به بحث‌ و بررسی‌ گذاشته می‌شود و تصمیم‌گیری بالینی‌ را برای دانشجویان‌ طراحی کرده‌ایم و سعی می‌شود تا ارتباط‌ تنگاتنگ‌ بیشتری با بخش علوم پایه‌ در این کنگره‌ ایجاد شود.

 وی بیان کرد: در دومین کنگره‌ بین‌المللی زخم و ترمیم‌های بافتی روش‌های بایولوژی‌ و متد نوین‌ بررسی‌ و بسیاری از روش‌های مبتنی بر شواهد که بهترین‌ نتایج را برای بیماران‌ داشته به محققان‌ و حتی دانشجویان‌ ارائه می‌شود.

اهمیت اخلاق پزشکی از دید وزارت بهداشت

 بشردوست‌ عنوان کرد: بحث اخلاق پزشکی‌ در این کنگره‌ مورد تأکید جدی قرار دارد و مسئولان کشوری و از جمله وزارت بهداشت‌ در حوزه اخلاق‌ پزشکی‌ سخنرانی‌ می‌کنند.

 وی یادآور شد: در دومین کنگره‌ بین‌المللی‌ زخم و ترمیم‌ بافت‌ روش‌های درمانی‌ از طریق‌ طب‌ سنتی‌ نیز به وسیله‌ استادان‌ به دانشجویان و محققان‌ ارائه‌ می‌شود.

 بررسی‌ روش‌های تشخیصی‌ زخم‌ با استفاده از ترکیبات‌ گیاهی

 در ادامه مراسم‌ رضا حسین‌زاده جانشین‌ دبیر علمی بالینی‌ دومین کنگره بین‌المللی‌ زخم و ترمیم‌های بافتی‌، گفت: متأسفانه انشعابی‌ بین‌ علوم پایه و بالینی‌ در کشور ایجاد شده است و با تمام این حرف‌‌ها‌ میزان مشارکت‌ در این دوره‌ 30 درصد‌ نسبت به سال گذشته افزایش‌ داشته و کیفیت‌  نیز ارتقاء داشته است‌ و اثرات خوبی از بین آثار‌ ارسال شده به دبیرخانه‌ کنگره‌ به دست آمده است.

 وی عنوان کرد: در این کنگره روش‌های ترمیم‌ بافت و زخم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین رصد‌ می‌شوند و در حوزه‌های بایوتکنولوژی‌، تولید داربست‌های سلولی‌، کاربرد آنزیم‌، استفاده از سلول‌های بنیادی‌ و استفاده از زخم پوستی‌ در این کنگره‌ بررسی‌ می‌شود.

 حسین‌زاده تأکید کرد: در چهارمین‌ کنگره‌ ملی زخم و ترمیم‌ بافت‌، روش‌های تشخیصی‌ در ترمیم‌ زخم‌ و ژنتیک و همچنین استفاده از ترکیبات گیاهی با تمرکز‌ بر گیاهان بومی مناطق  مطرح می‌شود.

 وی یادآور شد: من امیدوارم‌ امسال مشارکت دانشجویان افزایش پیدا کند تا آنها حضوری فعال‌تر در این حوزه داشته باشند‌.

 هزینه 500 دلاری عمل پیوند پوست در دنیا

 در ادامه مراسم‌ پروین‌ منصوری‌ دبیر علمی بالینی‌ دومین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم‌ بافت، گفت: زخم‌ها یکی از مشکلات‌ جدی در دنیا محسوب می‌شود به طوریکه تعداد بیماران‌ بافتی‌ در آمریکا‌ بیش از بیماران سرطانی‌ بوده و هزینه‌های زیادی را به حوزه سلامت آن کشور وارد می‌کنند و این مسئله نیز در خصوص کشورمان‌ مطرح است.

وی بیان کرد: در این کنگره‌ کارهای‌ جدید در دنیا از نظر تشخیصی‌ و درمان به بحث و بررسی‌ گذاشته می‌شود و 4 مهمان‌ خارجی‌ سخنرانی کرده‌ و یافته‌های علمی خود را در اختیار محققان‌ و حتی دانشجویان‌ کشورمان‌ قرار می‌دهند.

 

وی تأکید کرد: پانسمان‌های زخم‌ هر 3 روز یک بار باید تعویض‌ شود و این مسئله‌ در دراز‌ مدت هزینه‌های زیادی را بر بیمار تحمیل می‌کند.

 منصوری‌ یادآور شد: برای انجام یک پیوند ساده پوست 500 دلار‌ هزینه به فرد بیمار و حوزه  سلامت کشور تحمیل‌ می‌شود که با افزایش‌ سن زخم‌های بستر، بی تحرکی‌ بیشتر شده و همین مسئله‌ می‌تواند هزینه‌ بیماران‌ را افزایش‌ دهد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار