جزئیات نخستین رزمواره مدافعان حرم تشریح شد

نشست خبری نخستین رزمواره مدافعان حرم با حضور معاونت صدای رسانه ملی برگزار شد.

قبادی*** در نخستین رزمواره مدافعان حرم برگزار می‌شود / ابعاد مختلف نسل مدافعان حرم بر کسی پوشیده نیستبه گزارش خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری نخستین رزمواره مدافعان حرم با حضور  حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، بهنام احمدپور مدیر شبکه‌ای رادیویی ایران، علی فروغی صدای بسیج صدا و سیما، فرزاد طالبی مدیر کل امور موسیقی و نماینده معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن فرجادی نماینده معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی صدا و سیما روز یکشنبه 30 مهر در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

در آغاز مراسم حمید شاه‌آبادی درباره نخستین رزمواره مدافعان حرم، گفت: برگزاری این رزمواره از چند جهت مهم است. بخش مهم آن بزرگداشت عزیزانی است که امروز جان بر کف برای دفاع از اسلام، شرف و ناموس ملت ایران و جهان اسلام ایستاده‌اند. عزیزانی که نشان از این دارند که رویش‌های انقلاب اسلامی پایان ناپذیر است و آنها نماد نسل نو انقلاب هستند و در مواجهه با اشرار سینه سپر کرد‌ه‌اند.

وی ادامه داد: تبیین استراتژی نظام در مواجه با استکبار جهانی و این سیاست کلانی که امروز جمهوری اسلامی سردمداری و پرچمداری آن را می‌کند، رسالتی است که رسانه باید به آن بپردازد و این رزمواره باید چنین نقشی را ایفا کند. امروز در جهان به ویژه جهان اسلام هیچ رخدادی بدون حضور و نقش جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست. این اقتدار محصول چیست؟ زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید شهدا نماد اقتدار هستند و قدرت ما در شهداست، کسانی که خط شکنی می‌کنند و در مقابله با دشمن، رشادت‌های بی‌نظیری از خود نشان می‌دهند چهره‌های تابناک هستند.

شاه‌آبادی اظهار کرد: ابعاد مختلف نقش مدافعان حرم بر کسی پوشیده نیست اما بسیاری از افراد تلاش می‌کنند این مهم را با اتفاقات حاشیه‌ای کمرنگ کنند که رزمواره باید از این اتفاق جلوگیری کند. گاهی شدت آرامش و امنیت ما را از اینکه بدانیم چه عظمتی در حال وقوع است و چه اقتداری این شهدا رقم زدند و چه الگوهای جدیدی به جامعه عرضه شده است، غافل می‌کند. بنابراین از این منظر بسیار می‌توانیم سخن بگویم و زحمات و تلاش‌های نهادهای ده گانه‌ای که در برگزاری این رزمواره دست به دست هم دادند تجلی این اقدام است.

معاونت صدا درباره غنای رسانه بیان کرد: غنای رسانه در نقشی است که خود رسانه‌ها در اجرای مأموریت‌شان دارند. امکان ندارد یک رسانه مدعی رشد روزافزون باشد و خود را بی‌نیاز و مستقل از تعامل با مخاطب در تبیین و مدیریت محتوای خود بداند.

 شاه آبادی افزود: صدای جمهوری اسلامی، رسانه و ارکان حوزه رسانه بی‌نیاز از مشارکت و تعامل جدی با مخاطبان در تولید آثار هنری نیست. غنای رسانه ما به این تعامل مداوم با مخاطبان در همه بخش‌های شنیداری، دیداری، مطبوعات و سیما است. دل سوخته مخاطب و علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر ما چگونه باید در آتش عشق بسوزد و تجلی کند اگر رسانه‌ای فرصت را برای بروز و ظهور مخاطبان خود فراهم نکند.

وی ادامه داد: هنرمند اصولا در خلأ اثر هنری خلق نمی‌کند و این اثر در لحظات و فرصت‌های خاصی پدید می‌آید. این لحظات را باید رسانه دریابد. زمان آن گذشته که تعداد محدودی نویسنده، کارگردان و عناصر مولف در اتاق‌های دربسته بنشینند و روزنامه بنویسند. امروز مولفان ما با توسعه تکنولوژی میان مردم آمدند. هر کسی توانایی علمی و هنری دارد و فرصت بروز آن هم برایش وجود دارد. آحاد مردم از این فرصت‌ها برخوردارند. ما در رسانه‌های خودمان بی‌‌نیاز از مشارکت و توانایی مخاطبان نیستیم. امکان ندارد گروه‌های تولیدی صدای جمهوری اسلامی بتواند برنامه‌های منطبق با نیازهای مخاطب را بدون بهره‌مندی از مشارکت مردم تولید و ارائه کند.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: رزمواره این فرصت را در اختیار شنوندگان قرار می‌دهد تا لحظات فراموش نشدنی و معنوی را تبدیل به یک فرصت ارزشمند از ظرفیت مخاطبان قرار دهند. امیدوارم رزمواره با اهدافی که تشکیل شده است از این فرصت استفاده کند.

در ادامه مراسم جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس گفت: تجلیل از مدافعان حرم تجلیل از حیثیت، باورها و اعتقادات شیعی و نشانه‌ای از بلوغ ملت ایران است چه خودش در این حماسه حضور داشته باشد چه حماسه‌آفرینان به پشتوانه جمهوری اسلامی در این میدان حماسه آفریدند.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم از کسانی که در این راه جان خود را تقدیم کردند و برای ما عزت آفریدند و شکست حتمی را به پیروزی تبدیل کردند تقدیر کنیم. امروز سرزمین اسلامی به خودش می‌بالد که با حضور مدافعان حرم و جبهه مقاومت، خورشید پیروزی در سرزمین‌های اسلامی در حال طلوع است. انشاالله به زودی جشن پیروزی را در پایان حضور داعش در عراق و سوریه خواهیم دید.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس عنوان کرد: ما وظیفه داریم فرهنگ را تقویت کنیم نسل جوان را با حماسه آشنا کنیم. به شبهات پاسخ دهیم و رسانه تاکنون در این حوزه موفق عمل کرده است. ما تا به امروز انسجام عمومی را مدیون هوشمندی رهبر معظم انقلاب و حضور مردم و اصحاب رسانه هستیم. حرکتی که امروز شکل خواهد گرفت ایده‌ای بود که از سوی معاونت صدا مطرح شد.

جعفری خاطرنشان کرد: برای برگزاری نخستین رزمواره شهدای مدافع حرم، معاونت صدا با محوریت رادیو ایران همکاری می‌کند. این پیشنهاد در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با جمعی از دوستان مطرح شد و به شکل یک رزم‌واره ملی در همه حوزه‌ها ظهور کرد.

بهنام احمد‌پور مدیر رادیو ایران درباره برگزاری نخستین رزمواره شهدای مدافع حرم گفت: رزمواره با اهداف پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابی‌گری و مقاومت مردمی،‌ معرفی فعالیت‌های هنری،‌ هنرمندان این مرز و بوم در مقوله حریم اهل بیت عصمت و طهارت، تقویت حرکت‌های هنری- رسانه‌ای در حوزه مدافعان حرم، معرفی مدافعان حرم و خانواده‌هایشان به عنوان محصول و رویش انقلاب اسلامی، تقویت روحیه انقلابی – جهادی برگزار می‌شود.

وی افزود: این رزمواره در دو حوزه تخصصی و مردمی برگزار می‌شود و از بخش‌های دیداری، شنیداری، موسیقی، سرود و نغمات آیینی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و فضای مجازی مردمی تشکیل می‌شود.

مدیر رادیو ایران همچنین درباره داوری و ملاک داوری این رزمواره خاطرنشان کرد: داوری آثار توسط متخصصان هر حوزه و از میان افراد شناخته شده در دو مرحله انتخاب آثار و داوری نهایی انجام می‌شود. ملاک داوری جذابیت موضوع و بکر بودن سوژه، پرداخت متفاوت به موضوع، بهره‌گیری از قالب‌های خلاقانه و کیفیت فنی استاندارد است.

فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:حوزه مدافعان حرم بیش از هر حوزه دیگری نیازمند اقدامات مشترک فرهنگی و هنری ایجابی است و تفاوت نام دستگاههای مجری نباید مانعی بر سر راه اقدامات مشترک در این حوزه باشد.

وی تصریح کرد: مدافعان حرم یک موضوع ملی،منطقه ای و فراتر از آن بین المللی است و آزادیخواهان و عدالت طلبان جهان، مدافعان حرم را فرزندان خود میدانند.

مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به حضور مدافعان حرم از برخی کشورهای دیگر گفت: در مجموعه مدافعان حرم حضور علاقمندان به ائمه اطهار(ع) را از اقصی نقاط جهان شاهدیم، هرچند پرچم این حرکت در دست جوانان ما قرار دارد، جوانان مردمی که در خلق حماسه، فداکاری و جانبازی پیشگامند.

طالبی در این نشست گفت:در این مسیر بدون استفاده از ابزار هنر، نشان دادن عظمت این فداکاریها در سطح ملی و بین المللی ممکن نیست، چرا که تاثیر هنر بخصوص موسیقی در بیان رشادت ها و سلحشوریها غیرقابل انکار است.

وی گفت: دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد عهده دار بخش موسیقی،سرود و نغمات آیینی است که قسمت های مختلفی همچون موسیقی با کلام و موسیقی بی کلام، کلیپ، سرود، ترانه سرایی و همچنین مدیحه سرایی را شامل میشود و دفتر ضمن تعیین هیئتهای انتخاب و داوری آثار، در بخش جوایز نیز مشارکت دارد.

وی در پایان گفت: امیدوارم نخستین رزمواره مدافعان حرم به بهترین شکل برگزار شود و برای سالهای آتی شاهد برگزاری آن بشکل بین المللی باشیم.

گفتنی است؛ علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا 30 آذر ارسال کنند. آیین اختتامیه رزمواره و تقدیر از برگزیدگان رزمواره مدافعان حرم 18 دی ماه برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار