وضعیت نامناسب تنها تکیه مینیاتوری جهان

تکیه معاون‌الملک تنها تکیه مینیاتوری جهان واقع در شهرستان کرمانشاه در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با مروری بر فهرست تکیه‌های شهرستان کرمانشاه به نام تکیه معاون‌الملک می‌رسیم. این تکیه هم‌اکنون به عنوان تنها تکیه مینیاتوری جهان شناخته می‌شود، اما هم‌اکنون بنابر شواهد در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد؛ بنابراین گزارش، آنچه امروز بر سر تنها تکیه مینیاتوری جهان آمده نتیجه سوءمدیریت مسئولان امر است. اخیرا اکبر رضایی، معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره وضعیت فعلی تکیه معاون‌الملک گفته است مشکلات خارج از عرصه تکیه، به میراث فرهنگی مربوط نیست. این در صورتی است که وی در بخش دیگری از سخنانش گفته است که تعدادی آب سرگردان در اطراف آبشوران است که به داخل زیرزمین حمام‌های تنها تکیه مینیاتوری جهان نم پس می‌دهد.

در اینجا این سؤال پیش می‌آید که تکیه معاون‌الملک به چه دلیل عنوان تنها تکیه مینیاتوری جهان را به خود اختصاص داده است؟

حسین‌خان معین‌الرعایا در سال ۱۳۲۰ هجری قمری تصمیم گرفت محلی را با هدف برگزاری نمایش‌ها و آیین‌های مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری در شهرستان کرمانشاه بنا کند. وی حسینیه سرپوشیده‌ای ساخت که با آویز‌های بلوری الوان، شمعدان‌ها و چهل‌چراغ‌ها تزئین شده بود. این حسینیه در سال ۱۳۲۷ به آتش کشیده شد و بر اثر این اتفاق بخشی از بنا تخریب شد.

شایان ذکر است؛ تنها تکیه مینیاتوری جهان متعلق به دوره قاجار بوده و در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است. این بنا از سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است.

گفتنی است؛ به گفته کارشناسان کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با نقوش بسیار زیبا و رنگ‌های صددرصد طبیعی که در تکیه معاون‌الملک به کار رفته در جهان بی‌همتاست. تصاویری از غزوات پیامبر اسلام، نبرد‌های امام علی (ع)، حوادث کربلا، تصاویر سلاطین باستانی کشورمان و تصاویری از تخت جمشید بر روی این کاشی‌ها نقش بسته‌اند.

خاطرنشان می‌شود؛ دو موزه فرهنگی مردم‌شناسی کرمانشاه و پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه در بخش عباسیه تنها تکیه مینیاتوری جهان فعالیت می‌کنند.


انتهای پیام/

تاریخچه تکیه معاون‌الملک در کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار