میرزا کریمی:

بازار پرندگان خلیج فارس ۲ اخطار قانونی دریافت کرد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت:بازار خرید فروش پرندگان خلیج فارس۲ فاقد مجوز زیست محیطی است که گزارش آن به مرجع قضایی داده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نقی میرزاکریمی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری مجموعا با 97 مورد تخلف زیست محیطی برخورد شده، اظهار داشت:  در شش ماه نخست امسال  124 نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: این تخلفات شامل شکار غیرمجاز، زنده گیری پرندگان، شکار و صید آبزیان، تعلیف غیرمجاز و نگهداری حیات وحش زنده و یا تاکسیدرمی شده است.

کشف و ضبط «6 هدمانت قوچ و کل» در شهر تهران

میرزاکریمی با اشاره به کشف و ضبط تعداد «6 هدمانت قوچ و کل» در مغازه ای در سطح شهر تهران که برای تزئین داخل مغازه استفاده شده بود، افزود: با توجه به اینکه نگهداری اجزاء حیات وحش بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست جرم است، متخلف پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین به کشف و ضبط 7 قبضه سلاح در طی این مدت اشاره کرد و گفت: 26 مورد شروع به شکار و صید غیرمجاز،کشف و ضبط 91 عدد چوب چرخ با قلاب ماهیگیری و تعدادی از انواع سالیک و تور ماهیگیری و نیز اجزاء حیوانات دیگر مانند یک تخته پوست خرس و پنجه شیر از دیگر کشفیات یگان حفاظت در این مدت بوده است.

وی با بیان اینکه مطابق قانون، هزینه ضرر و زیان این گونه ها جمعا در حدود 6 میلیارد ریال است،تصریح کرد: با توجه به اینکه تعدادی از پرونده ها هم اکنون در مراجع قضایی در حال رسیدگی است ، همه این مبلغ تاکنون پرداخت نشده است.

کاهش چشمگیر 30 درصدی جرایم شکار و صید غیر مجاز در شش ماهه نخست امسال

میرزاکریمی یکی از نکات مهم در این خصوص را کاهش چشمگیر 30 درصدی جرایم شکار و صید غیرمجاز در شش ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دانست و افزود: بر اساس مصوبه شماره 380 شورایعالی محیط زیست مبنی بر افزایش جریمه شکار و صید غیر مجاز، خوشبختانه نه تنها شاهد کاهش چشمگیر جرایم شکار و صید بوده ایم بلکه تکرار جرم و همچنین درگیری مسلحانه متخلفان در برابر ماموران اجرایی را شاهد نبوده ایم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 15 مورد آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت استان تهران داشته ایم، گفت: به لحاظ وسعت، منطقه شمیرانات و به لحاظ تعداد، نیز بیشترین آتش سوزی مربوط به منطقه پارک های ملی خجیر و سرخه حصار در مجموعه حفاظتی جاجرود بوده است.

میرزاکریمی ادامه داد: عمدتا این آتش سوزی ها به علت سهل انگاری و بی توجهی عوامل انسانی به نکات ایمنی بوده که خوشبختانه با اقدام به موقع محیط بانان منطقه اطفاء شدند.

وی با اشاره به اینکه طی مکاتبات و هماهنگی های انجام شده آمادگی حضور بالگرد نیز در منطقه فراهم بوده، اظهار داشت: خوشبختانه در آتش سوزی های رخ داده در مناطق تحت مدیریت استان، نیازی به حضور بالگرد نبوده و عمده آتش سوزی ها توسط محیط بانان مهار و در مواردی هم با همکاری آتش نشانی و سایر دستگاهها اطفاء شده است.

میرزاکریمی با بیان اینکه کل مساحت آتش سوزی در مناطق در حدود 50 هکتار بوده است، اظهار داشت: در این آتش سوزی ها عمدتا پوشش های گیاهی مرتعی و یکساله و در مواردی هم گیاهان چند ساله دچار حریق شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در بخشی از سخنان خود در خصوص بازار خرید و فروش پرندگان خلیج فارس با اشاره به انجام ماموریت های متعدد جهت پایش و برخورد با خرید و فروش حیات وحش در این مرکز گفت:خرید و فروش گونه های بومی خط قرمز محیط زیست بوده و در اولویت برنامه های کاری یگان حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که خوشبختانه تا حدود قابل توجهی این موضوع کنترل شده و اگر در این خصوص خرید و فروشی صورت گیرد به صورت زیرزمینی است.

وی افزود: بخش عمده بازار خلیج فارس هم مربوط به گونه های غیربومی و خارجی است که باید توسط شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران ساماندهی و نظارت شوند.

میرزاکریمی در خصوص بازار خرید فروش پرندگان خلیج فارس 2 با بیان اینکه این بازار در حوزه قضایی شهرستان ری قرار دارد و فاقد مجوز زیست محیطی است، اظهار داشت: این موضوع به شهرداری ابلاغ و گزارش آن به مرجع قضایی داده شده است.

میرزاکریمی در پایان خاطرنشان کرد: یگان حفاظت محیط زیست استان تهران و شهرستان ری در هفته گذشته با دستور قضایی، اخطاریه مهلت دار مبنی بر جمع آوری و پلمب این مرکز را تا تعیین تکلیف نهایی به این مرکز ابلاغ کرد و همچنین تعدادی از گونه های بومی را نیز از این مرکز جمع آوری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
عکس حاج عباس گذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
رضا رضایی
۱۲:۱۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
لطفا بااین وضع کرونا باید بسته شود باغ پرندگان خلیج اتوبان آزادگان
Iran (Islamic Republic of)
رضا رضایی
۰۰:۱۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
باید بسته شود با این وضع کرونا
آخرین اخبار