جنگل‌های هیرکانی در یک قدمی ثبت جهانی

پنجمین نشست تخصصی تهیه پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت: پنجمین نشست تخصصی تهیه پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی روز گذشته ۲۹ مهر در استان گیلان آغاز شد.

وی افزود: این پرونده امسال با مشارکت دستگاه‌ها آماده و به دبیرخانه یونسکو ارسال می‌شود.
ابراهیم کریمی گفت: کارشناسان و متخصصان ایرانی و آلمانی پس از بررسی تکنیکی محتویات پرونده به بازدید میدانی از سایت‌های طبیعی و ملی می‌پردازند.

وی گفت: در این نشست تخصصی قرار است از سایت‌های طبیعی لیسار، گشت رود‌خوان، سیاه رودبار در استان گیلان و اثر طبیعی خشکه داران، جنگل‌های حوزه ۴۶ کجور نوشهر و پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران بازدید شود.

جنگل‌های هیرکانی یک زیست منطقه در زیست بوم جنگل‌های مختلط پهن‌برگِ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشورِ ایران و جمهوری آذربایجان است.
این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد.

این جنگل با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.
واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.

این نشست با حضور تعدادی از متخصصان بنیاد سوکو آلمان، کارشناسان و صاحب نظران ایرانی از سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و دانشگاه تربیت مدرس به مدت یک هفته در استان‌های گیلان و مازندران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ق

 

ثبت ملی جنگل های هیرکانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.