نماینده مردم اصفهان در مجلس:

وزارت نیرو باید اختصاص آب را کنترل و مدیریت کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: وزارت نیرو باید اختصاص آب را کنترل و مدیریت کند که حق آبه مردم مورد تعرض واقع نشود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حیدرعلی عابدی امروز در جمع خبرنگاران پیرامون مسائل و مشکلات آبی در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان اظهار داشت: پیشنهاد من 3 برنامه است که در حوزه آب باید دنبال شود که یکی از آن‌ها برنامه فوری زمان بندی شده و یکی برنامه میان مدت و دیگری بلند مدت است.

وی افزود: در برنامه فوری که در حال حاضر باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود مدیریت سهمیه بندی استان‌ها است چرا که اگر ما از سهمیه بندی‌ها تجاوز کنیم تمام سیستم اکو سیستم به وضعیت بسیار بدتری خود را نشان می‌دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: بحث ما بر روی پروژه خاصی نیست بلکه بر روی سهمیه‌های استانی است، ما به  یک استانی می‌گوییم که شما براساس مصوبات شورایعالی آب و شورای توزیع عادلانه آب این سهم را دارید و در استان خود این موضوع را اولویت بندی کنید.

وی ادامه داد: رودخانه زاینده رود به دو قسمت تقسیم شده است که قسمتی از آن حق آبه‌های کشاورزان اصفهان است پس بنابراین حق آبه در شورایعالی آب مشخص شده و مصوبه شورایعالی آب به روشنی گفته است که حق آبه کشاورزان استان اصفهان چه چیزی است.

عابدی گفت: آن چیزی که ما از وزارت نیرو خواستیم این بود که این حق آبه را با یک روشی برای رساندن به دست حق داران برای ما ارائه دهند که تاکنون چنین برنامه‌ای ارائه ندادند و یکی از دلایلی که ما به صورت مکرر می‌گوییم ستاد احیای زاینده رود تشکیل شود این است که نظارت بر رسیدن حق آبه‌ها به دست حق داران صورت گیرد.

وی بیان کرد: قسمتی هم به آورده وزارت نیرو مربوط می‌شود که این موضوع جز انفال و اختیارات وزارت نیرو است که مقدار آن مشخص است، از تونل دوم و تونل چشمه لنگان آورده‌های وزارت نیرو هستند که در اینجا وزارت نیرو مقدار آورده‌ای بیشتر از این آب اختصاص داده است و ما می‌گوییم وزارت نیرو باید اختصاص آب را کنترل و مدیریت کند که حق آبه مردم مورد تعرض واقع نشود از این رو این برنامه کوتاه مدت ما است که باید مدیریت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به برنامه میان مدت در حوزه آب خاطر نشان کرد: در این برنامه ما باید منابع آبی را افزایش دهیم، همچنین باید حق آبه‌های زیست محیطی را رعایت کنیم در حالی‌که ما می‌توانیم همه مسائل زیست محیطی را رعایت کنیم باید به فکر برنامه ریزی برای اضافه کردن منابع آبی به زاینده رود باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین در برنامه دراز مدت باید برای مدیریت صحیح برنامه ریزی کنیم از این رو دانشمندان برای این مدیریت صحیح برنامه‌هایی را ارائه کنند.

عابدی پیرامون پروژه‌های انتقال آب که مدتی متوقف شده بودند اظهار داشت: تقریبا دو هفته گذشته شخصا با خانم تاج الدین از نزدیک از فعالیت‌های تونل سوم و سد تونل سوم بازدید کردیم و مشکلاتی که دراین راستا وجود دارد را مورد مشاهده قرار دادیم، از این رو باید گفت هرگز این پروژه‌ها متوقف نشده بودند و کار خود را انجام می‌دادند که زمان بر بوده است.

وی با بیان اینکه با مشکلات مالی در راستای پروژه تونل سوم کوهرنگ مواجه بودند که سعی کردیم کمک‌هایی را از طریق مجاری قانونی بگیریم افزود: ما از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از زیاده خواهی در بحث زاینده رود استفاده می‌کنیم تا نتوانند خارج از سهمیه آب برداشت کنند، خوشبختانه قوانین جمهوری اسلامی بسیار روشن و واضح نسبت به همه مسائل مطرح شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: تمامی نمایندگان استان اصفهان بر این موضوع اتفاق نظر دارند و با وحدتی که دارند مسائل قانونی را برای جلوگیری از خارج شدن از سهمیه‌هایی که برخی به دنبال زیاده خواهی هستند را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: همچنین از ظرفیت‌های قانونی برای تصریح یک طرح ملی استفاده می‌کنیم که از 18 سال پیش کلنگ آن به زمین زده شده است، همچنین کارهای تونل به خوبی پیشرفت داشته است اما کُند بوده است که در این راستا خود پیمانکار مشکل داشته است که جلسه‌ای که با وی داشتیم و خواستیم که فعال‌تر کارها را انجام دهد.

عابدی بیان کرد: یک سری مسائل هم به صورت سلیقه‌ای توسط برخی رخ داده است و برخی هم به عنوان دلسوز محیط زیست این کار را انجام دادند اما چون این گونه موارد جایگاه کارشناسی ندارد تاکنون مورد توجه مسئولان واقع نشده است و طرحی که از 18 سال پیش تاسیس شده است ادامه دارد.

وی اضافه کرد: اگر ما نتوانیم این حق آبه را تامین کنیم زندگی بیش از 200 روستای شرق اصفهان تحت تاثیر بسیار بدی قرار می‌گیرد، همچنین دولت و وزارت نیرو و نمایندگان باید این مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند که کشاورزان شرق، غرب و جنوب اصفهان بتوانند به حق آبه خود برسند.   

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار