فلاحت پیشه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امکان تعدیل و اصلاح در برجام وجود ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برجام یک برنامه جامع و معین است و امکان تعدیل و اصلاح در آن وجود ندارد.

برجام یعنی برنامه جامع نیاز به اصلاح ندارد/همراهی در برنامه موشکی با آمریکا  برای اروپا بی معنا است.حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده برجام با توجه به اصلاحات مطرح شده از سوی  سناتور‌های جمهوری خواه  با تاکید بر دائمی‌شدن تعهدات برجام و بازرسی‌های گسترده از تاسیسات نظامی ایران چه خواهد شد،اظهار کرد: همان طور که از عنوان برجام برمی‌آید  یک برنامه جامع و معین است که همه بازیگران روز دنیا اعم از قدرت‌های بزرگ و سازمان‌های بین المللی با ایران بر سر میز مذاکره نشستند و به یک توافق دست یافتند،در نتیجه  امکان تعدیل و اصلاح  در آن وجود ندارد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: یکی از دلایلی که  اتحادیه اروپا در حمایت از  برجام ایستادگی می‌کند، این است که آن را به لحاظ حقوقی غیرقابل تغییر می داند، از سویی دیگر به لحاظ سیاسی  نیز اگر برنامه جامع اقدام مشترک  تغییر کند به معنای شکست راهبرد مشارکت جویانه  در قبال ایران است.

وی با بیان اینکه کنگره آمریکا شاید طرح‌های مختلفی بدهد ولی  تغییری برای برجام وجود نخواهد داشت ، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حقوقی و سیاسی موضوع  تغییر ناپذیری  برجام را دنبال کرده و ما معتقدیم در شرایط کنونی توپ در زمین اروپایی‌ها است که از ابتدا طرف مذاکره ما بودند و به واسطه آنها آمریکا وارد مذاکره شد.

فلاحت پیشه  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اروپایی‌ها در ابراز نگرانی نسبت به برنامه موشکی و دفاعی ایران با آمریکا هم سو می‌شوند، بیان کرد: همراهی آنها لفظی است اروپایی‌ها می دانند که تحولات شش ساله اخیر نشان داده که راهبرد مشارکت جویانه  ایران و توان دفاعی آن به نفع مولفه های امنیتی اروپا است.

وی تاکید کرد: اگر ایران نبود داعش به دروازه‌های اروپا رسیده بود و شرایط را به گونه‌ای بحرانی تر رقم خورده بود، بنابراین  جمهوری اسلامی ایران یکی از موانع اصلی ترانزیت عوامل  ناامنی اروپا مانند قاچاق مواد مخدر، تروریسم، اسلحه و آوارگان است .

همچنین خاطر نشان کرد: اگر سیاست های باثبات و دفاعی ایران نبود خیلی از این نا امنی‌ها مرزهای اروپا را درنوردیده بود، لذا اروپایی‌ها نه به خاطر ایران بلکه به خاطر مولفه‌های امنیتی خودشان تغییر در برجام را بر نمی تابند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا سفر رکس تیلرسون به عربستان با هدف عملی کردن صحبت های خصمانه ترامپ  و ایجاد ائتلاف  هم سو با تحریم ها علیه ایران است، گفت: ماهیت سفر تیلرسون انفعالی است و بیشتر با هدف ایجاد مانع در مقابل موفقی‌ های و نفوذ ایران در منطقه است. حتی چنین سفرهایی گاهی موجب تغییراتی می شود که ایران بر تحولات منطقه  سوار  می‌شود  که نمونه آن را می توان در عراق و سوریه دید.

 سفر تیلرسون به عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار