نیوکاسل و برونشیت عامل اصلی تلف شدن پرندگان سلماس اعلام شد

رئیس اداره محیط زیست سلماس گفت: تشخیص قطعی علت مرگ پرندگان در روستای مغانجوق و چیچک سلماس بیماری نیوکاسل و برونشیت اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛مهران نظری رئیس اداره محیط زیست سلماس گفت: در پی وقوع  تلف شدن پرندگان سلماس ،موضوع از سوی تیم‌های اعزامی دامپزشکی و محیط زیست استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ضمن هماهنگی انجام شده با شبکه دامپزشکی شهرستان سلماس مشخص شد تلفات در منزل شخصی در روستای مغانجوق اتفاق افتاده و تعداد ۱۵ الی ۲۰ قطعه کبوتر که در خانه نگهداری می‌شدند تلف شده اند.

نظری اضافه کرد: پس از بررسی لاشه‌ها دلیل اولیه مرگ نیوکاسل تشخیص داده شد، ولی برای اطمینان از صحت تشخیص، نمونه برداری بافتی و سوآپ به عمل آمده تا از هر گونه خطر احتمالی ناشی از بیماری‌های دیگر از جمله آنفلوانزای فوق حاد طیور جلوگیری به عمل آید.

رئیس اداره محیط زیست سلماس اضافه کرد: همچنین در حین بررسی علت تلف شدن کبوتران در روستای مغانجیق گزارشی از اتلافتعدادی کبوتر در روستای چیچک گزارش شد که بررسی اولیه نیز نشان داد این پرندگان نیز به علت نیوکاسل و برونشیت تلف شده اند.

وی با بیان اینکه آثار و نشانه‌های بالینی لاشه‌های تلف شده نشانگر بیماری برونشیت بود که باعث مرگ حدود ۱۳ قطعه کبوتر در روستای چیچک شده بود افزود: در تمامی این مدت اداره حفاظت محیط زیست سلماس در جریان عملیات و اقدامات اولیه بود و ضمن هماهنگی با معاون شبکه دامپزشکی سلماس مناطق اطراف روستا‌های مذکور مورد پایش و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: خوشبختانه مورد خاصی وجود نداشت و تاکنون هم مورد خاصی به غیر از دو مورد روستا‌های ذکر شده گزارش نشده است که البته طبق آخرین اطلاعات دریافتی از شبکه دامپزشکی سلماس نیوکاسل و برونشیت عامل اصلی تلف شدن پرندگان سلماس اعلام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سلماس گفت: در این راستا مقرر شده پایش‌های مشترک زیستگاه‌های آبی، تالابی و خشکی و نیز محل‌های تجمع پرندگان وحشی و کانون‌های هدف کماکان با برنامه ریزی مورد بازدید و بررسی مشترک قرار گیرد و از هر گونه احتمال بروز بیماری‌های خطرناک در پرندگان از جمله آنفلوانزای فوق حاد طیور پیشگیری به عمل آید.

وی در پایان از مردم شاین شهرستان در خواست کرد ضمن همکاری با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سلماس هر گونه تلفات و رفتار‌های مشکوک پرندگان و حیات وحش را در اسرع وقت به این اداره اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/م

تلف شدن پرندگان در سلماس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.