صرفه جویی در آب با ماده سانوپلنت

استفاده از ماده اصلاح خاک موجب کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در همایش راهکار‌های توسعه گیاهی در شرایط کم آبی، هلموند بردز تولید کننده سانوپلنت که مهمان ویژه همایش بود، گفت: این ماده با خاک مخلوط و پای درخت ریخته می‌شود و با جذب آب، حجیم شده و علاوه بر آزادسازی تدریجی آب، از تبخیر آن در سطح خاک جلوگیری می‌کند.

وی افزود: این ماده که با منشا معدنی و بدون هیچ ماده شیمیایی تولید می‌شود شامل ترکیبات سیلیکات ژل، سلولز و کربن است که ماده‌ای مفید برای کشاورزی ارگانیک به شمار می‌آید.

این تولیدکننده اتریشی میزان صرفه جویی مصرف آب با این سیستم را ۵۰ تا ۸۰ درصد اعلام کرد.

وی، از تجربه کاربرد این ماده در کشور‌های مختلف از جمله در شهر دبی گفت و ادامه داد: در دبی برای تولید خرما با روش‌های متداول، ۱۴۰ لیتر در روز نیاز به آبیاری است در حالی که با استفاده از این ماده این میزان به ۳۰ لیتر در روز کاهش می‌یابد.

رئیس این همایش از مصرف ۵۰ تن سانوپلنت به صورت پایلوت در باغ‌های فراشبند، جهرم، قیروکارزین، خرمبید، سروستان و فضا‌های سبز شهری در یکسال اخیر خبر داد و تصریح کرد: این سیستم تا ۵۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.

رئیس اتحادیه باغداران فارس استفاده از این ماده را روشی مکمل برای روش‌های آبیاری نوین در باغداری دانست و بیان کرد: در حال حاضر فقط در بخش باغداری از این سیستم به صورت پایلوت استفاده شده است.

سلطانی ادامه داد: این ماده برای درختان سیب، انگور، زیتون پسته و در زمین‌های ماسه‌ای و شور قابل استفاده است.

انتهای پیام/ن

برگزاری همایش راهکار‌های توسعه گیاهی در شرایط کم آبی

برچسب ها: اخبار فارس ، آب ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار