رئیس جمهور در روز غم پکتیا باز هم دست صلح به سوی مخالفین دراز کرد

غنی گفت: دست ما هم‌چنان دست صلح است، زیرا صلح با عزت و پایدار خواست اساسی مردم ما است و در روز غم، پیام صلح، پیام بزرگی است.

رئیس جمهور در روز غم پکتیا باز هم دست صلح به سوی مخالفین دراز کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان  با بزرگان و نمایندگان شورای ولایتی پکتیا دیدار کرد.

رئیس جمهور ضمن عرض تسلیت بخاطر حادثۀ تروریستی اخیر آن ولایت، گفت که اگر تروریستان فکر می‌کنند که با انجام اعمال شوم‌شان، این ملت شجاع را به تضرع وا می‌دارند، این فکر را از سر‌شان بیرون کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که ما اندوهگین هستیم، زیرا ما عزیزان و هم‌وطنان خویش را از دست داده ایم و از جهتی دست صلح را پیش نموده ایم، مگر آنها اعمال شنیع تروریستی را انجام دادند.

وی اضافه کرد که اگر بحث ارادۀ صلح و تطبیق آن است، ما از طریق مذاکرات بین‌الافغانی با حزب اسلامی به نتیجه رسیدیم و برای حل مشکلات، راه بهتر و مفید، مذاکرات بین‌الافغانی است.

رئیس‌جمهور کشور گفت، ماحول تغییر کرده است و قوای هوایی ما هر روز قوی‌تر می‌شود، دشمنان افغانستان و حامیان‌شان می‌دانند که در جنگ پیروز نمی‌شوند و نه هم ارادۀ ما شکست پذیر است.

رئیس‌جمهور کشور گفت: ما مشکلات را از راه منطق حل کرده و به گونۀ هدفمند حرکت می‌کنیم، دشمنان این فکر که مردم را پراکنده میتوانند، از سر دور کنند، ما را توپ و طیاره جدا نتوانست، محبت، خون و تاریخ ما را کسی توسط سیم جدا نمی تواند.

رئیس‌جمهور غنی گفت: دست ما هم‌چنان دست صلح است، زیرا صلح با عزت و پایدار خواست اساسی مردم ما است و در روز غم، پیام صلح، پیام بزرگی است.

وی بار دیگر از خانواده‌های شهدا تشکر کرده گفت که آنها با عزت و صبر رفتار کردند و من به ایشان ادای احترام می‌نمایم. این وظیفۀ افغانستانی، انسانی و سیاسی ما است که اندوه شما را کم نموده و مرهم بگذارم.

محمداشرف غنی از مسوولین و منسوبین نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تشکری کرده گفت: این نیروها هر روز مسلکی تر می‌شوند و وطن‌دوستی و جایگاه ملی‌شان تقویت می‌شود.

وی از رهبری سالم و تلاش‌های قوماندان قول اردوی پکتیا و والی این ولایت قدردانی کرد.

رئیس‌جمهورغنی گفت، سه سال تحمل نمودید که من به ولایات دیگر رسیدگی کنم.

وی افزود، براساس خواست شما، ولایت پکتیا به درجه اول صعود کرد، به شمول سرک زرمت، شش سرک دیگر که شما پیشنهاد نموده بودید، بازسازی می‌شود و ولسوالی زرمت به دو ولسوالی تقسیم خواهد شد.

وی افزود که بخاطر ایجاد پارک صنعتی هدایت داده ام و در بودجه سال آینده در نظر گرفته می‌شود که یک بخش آن به زنان اختصاص خواهد یافت و انستیتوت مسلکی نیز در آن ایجاد خواهد شد.

رئیس‌جمهور کشور گفت: به زودی، برق به پکتیا خواهد رسید که تا پایان سال آینده هزار خانواده از آن بهره مند خواهند شد و برای اعمار شفاخانه دو و نیم میلیون دالر داده شده است و حکم ایجاد شفاخانه ساحوی را نیز منظور کردم.

وی افزود هدایت داده ام که ۳۶ باب مکتب اعمار شود و در سال آینده به شمول بند مچلغو، کار دو بند دیگر نیز آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان‌ساخت که برای اعمار ساختمان قوماندانی امنیه پکتیا، بودجه موجود است و در مشوره با والی، مسوولین نظامی و بزرگان، جای مناسبی درنظر گرفته شود و باید هرچه زودتر کار عمار آن آغاز شود و به گونۀ اساسی اعمار گردد.

وی افزود که جنگلات، سرمایه اساسی لوی پکتیا به شمار می‌رود که برای احیا و نگهداری آن، توجه اساسی خواهد شد.

رئیس‌جمهورغنی بخاطر جلوگیری از غصب زمین‌ها در پکتیا، از شهردار آن ولایت تشکر کرده افزود که برای شهر گردیز برنامه ترتیب خواهد شد، دکان‌های قول اردو به شهرداری گردیز انتقال می‌گردد، از زمین های وزارت دفاع ملی باید مردم و نسل های آینده بهره ببرند و کار دیوار قول اردو باید تکمیل شود.

رئیس‌جمهور به مسوولین وزارت دفاع ملی هدایت فوق العاده داد که از زمین‌های آن وزارت در شهر گردیز به منظور ایجاد مارکیت برای فعالیت‌های صنایع دستی و تجارت زنان، تخصیص دهد.

محمداشرف غنی گفت: صلح باید به روند مردمی مبدل شود و همه در آن سهیم باشند، برای نخستین بار، زمینۀ تأمین صلح فراهم شده است.

وی اضافه کرد: تاریخ ما نشان می‌دهد که ما همواره در برابر مشکلات فایق آمده ایم و باز هم موفق خواهیم شد. رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که برای صدها سال از این مشکلات رهایی یابیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اشرف غنی ، صلح ، پکتیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار