رئیس اداره فرش نایین مطرح کرد:

راه اندازی اولین کارگاه «فرش جفت باف» در نایین

رئیس اداره فرش نایین گفت : کارگاه فرش «جفت باف» به منظور کاهش معضل بیکاری در نایین راه اندازی شد که توانسته گره تعداد زیادی از بانوانی که سرپرست خانوار هستند را باز کند.

علی اکبر شهریاری در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت : فرش نایین با هویت و اصالتی که از دیرباز داشته و جز لاینفک زندگی مردم بود، به نحوی که روزگاری در تمامی منازل هر نایینی حداقل یک دار قالیبافی وجود داشت که بیانگر شهری با کوچه و گذری پوشیده از قالی در جهان بود.

وی افزود : «کیفیت و کمیت» این نوع از فرش دستباف دو عنصری است که با نقش بندی های بی نظیری که دارد مورد استقبال مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت.

 علی اکبر شهریاری رئیس اداره فرش نایین گفت: یکصد و ۱۰ نفر از بانوان هنرمند که اکثر آنها سرپرستی خانواده را به عهده داشتند و از اقشار محروم جامعه هستند در این کارگاه از ساعت اولیه صبح تا غروب آفتاب با گره هایی از جنس روزی حلال و ذکر عاشقانه صلوات و توسل به چهارده معصوم «علیهم السلام» کار می کنند .

وی تصریح کرد : با توجه به مراجعه اکثر بانوان به این کارگاه، اداره فرش نایین با همتی که در توسعه این کارگاه گماشته سعی درجذب ۲۰۰ بافنده در آینده ای نه چندان دور دارد.

رئیس فرش نایین اظهار داشت: با توجه به بالابودن سن بافندگان، از دلایل به فراموشی سپردن این هنر می توان به عدم رغبت دختران جوان به قالیبافی پرداخت که می توان گفت در سال های آینده بافنده ای در شهرستان وجود نخواهد داشت.

وی علی رغم مشکلات رکود اقتصادی خاطرنشان کرد : تاکنون در این کارگاه تعطیلی وجود نداشته اما امروز فرش نایین چشم به مسئولین دولتی دوخته تا در تحقق پیام رهبرمعظم انقلاب اسلامی «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از افول و خاموشی این هنر ماندگار و ارزشمند که باعث کارآفرینی، تولید و اشتغال در نایین شده جلوگیری کند.

شهریاری با ابراز گله مندی برخی از خانه های همجوار این کارگاه از تلاش ها و پیگیری های نماینده نایین و خوروبیابانک، فرماندار و امام جمعه در راه اندازی و توسعه کارگاه قالیبافی جدید تشکر و خواستار معرفی این هنر در عرصه های داخلی و خارجی شد .

وی گفت : این کارگاه با امتیازهایی که برای بافندگان در نظر گرفته باعث شده تا مشتاقان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هر ساله به سوی حریم رضوی رهسپار شوند. بیمه و مساعده ها نیز از دیگر امتیازاتی است که اداره فرش نایین برای بافندگان فرش در نظر گرفته است.

رئیس اداره فرش نایین اظهارداشت : با اشاره به وجود فرشهای «جفت باف» در این کارگاه ، همه روزه ۱۴۰۰ خفت (گره) با به کارگیری ۲۰ نوع رنگ و ۶ نوع ابریشم مرغوب که به صورت سنتی و گیاهی رنگ آمیزی می شود که با تنوع رنگی زیادی همراه است.

وی در پایان افزود : سالانه فرش دست بافت ۵۰ و ۶۰ رج به ابعاد ۶ و ۹ به ارزش ۸ میلیارد در این کارگاه تولید می شود که می توان آن را به عنوان بزرگترین کارگاه شرق استان معرفی کرد.

گفتنی است این کارگاه باعث شده تا بازکننده گره بیکاری و درمان زخم بانوان سرپرست خانوار بوده و به برکت همین کارگاه آنها را دور هم جمع کرده و امروز توانسته بخشی از نیازهای مایحتاج زندگیشان را برطرف کند.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.