همایش زیستی پدافند غیر عامل با محوریت آب

اولین همایش زیستی پدافند غیر عامل با محوریت آب با حضور مدیران و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

همایش زیستی پدافند غیر عامل با محوریت آببه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ پرفسور کردوانی ،پدر علم کویر شناسی ایران در این همایش با اشاره به اینکه باید برای بحران آب چاره ای اساسی اندیشید گفت: برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی در برخی از مناطق استان باعث ایجاد فروچاله هایی در سطح زمین شده که حتی بارش ها هم دیگر نمی تواند این مشکل را برطرف کند.

وی با بیان اینکه در حوزه ی کشاورزی و مصرف خانگی از آب استفاده ی درستی نمی شود افزود: باید با برنامه ریزی، آموزش و فرهنگ سازی حداقل آب در این حوزه ها مصرف شود.

کردوانی با تأکید بر اینکه سد سازی باید در مکان های مورد نیاز و روی اصول انجام شود گفت :سد ها باید به موقع لایروبی شوند تا در آینده دچار طغیان آب نشوند .

وی همچنین با بیان اینکه باید از فضای سبز کم آب بر در شهرها استفاده شود گفت: نشتی لوله های آب آشامیدنی هم موجب هدر رفت میزان زیادی آب می شود.

پرفسور کردوانی همچنین با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها افزود: باید به جای مسدود کردن چاه ها میزان برداشت آب را کنترل و نصف کرد و در زمینه ی کشاورزی استفاده از بذر اصلاح شده نوع کاشت و آبیاری صحیح در میزان تولید موثر خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه در مصرف خانگی بایداز شیرهای کم مصرف استفاده شود خاطر نشان کرد: از هر روشی برای کاهش میزان مصرف آب باید بهره گرفت .

پدر علم کویر شناسی ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش از مسئولان و کارشناسان خواست تا با استفاده از روش های نوین از آب استفاده ی صحیح را ببرند و موجب نجات این مایع حیات بخش شوند.

ستوده ،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم با اشاره به اینکه دشت های استان با برداشت بی رویه در برخی از مناطق به حالت بحرانی تبدیل شده اند گفت: با توجه به افزایش تعداد چاه ها میزان آب خروجی کاهش یافته و این نشانه ی بحران آب است .

وی با بیان اینکه در دشت های بهار و کبودراهنگ برداشت بی رویه ای از آب های زیر زمینی شده است گفت: ۲۴ فروچاله در منطقه ی قهاوند و کبودراهنگ ایجاد شده است.

 ستوده با اشاره به مسدود کردن ۲ هزار و ۴۳۷ حلقه چاه غیر مجاز به طول ۸ کیلومتر گفت: ۳ هزار و ۴۳۴ کنتور هوشمند هم در چاههای کشاورزی نصب شده است.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری هم با اشاره به اینکه بیش از ۲۶ کشور در دنیا با بحران کم آبی مواجه اند گفت: میانگین بارندگی در ایران یک سوم بارندگی جهانی است.

 صوفی با بیان اینکه ۹۲ درصد آب دربخش کشاورزی مصرف می شود افزود: ایران رتبه ی اول دنیا در زمینه ی فرسایش خاک را دارد.

انتهای پیام/ ش

همایش زیستی پدافند غیر عامل

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.