چشم طمع آمریکا به آفریقا؛

نیکی هیلی برای جبران ضعف دیپلماسی میان آمریکا و آفریقا وارد اتیوپی شد

«نیکی هیلی» به منظور اجرا کردن راهبرد جدید آمریکا در قبال کشورهای آفریقایی، امروز وارد اتیوپی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رویترز؛ «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به عنوان نخستین مقام ارشد کابینه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، از امروز سفر آفریقایی خود را آغاز کرد.

آفریقا معمولا از چالش های روز بین الملل به دور بوده و تا کنون چندان مورد توجه دونالد ترامپ قرار نداشته است. هیلی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در موسسه جرج دبلیو بوش گفته بود: رئیس جمهور ترامپ من را به آفریقا می فرستد تا سیاست جدید ما در قبال آفریقا را تعیین و پیاده سازی کند. سیاستی که همانند دوران جرج دبیلو بوش است و برای مدتی کمرنگ شده بود. دوستان آفریقایی ما نیز متوجه این ضعف دیپلماسی میان آمریکا و آفریقا شده بودند.

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: ترامپ تاکنون سخنان زیادی درباره کره شمالی، ایران و یا مبارزه با داعش در 9 ماه نخست از ریاست جمهوری اش بیان کرده است؛ اما کمتر راجع به آفریقا سخنی به زبان آورد. تا آنکه ترامپ در ضیافت ناهار ماه گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با 9 مقام آفریقایی دیدار کرد.

در همان جلسه، ترامپ اعلام کرد نیکی هیلی را به سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو می فرستد تا به برقراری صلح در هر دو کشور کمک کند.

هیلی در یادداشتی که برای سایت اینترنتی سی‌ان‌ان نوشت و روز شنبه منتشر شد، اظهار کرد در سفر آفریقایی خود بر روی عملیات نیروهای سازمان ملل نیز مطالعه ای خواهد داشت. وی دیدار با «سالوا کرمایاردیت»، رئیس جمهور سودان جنوبی، و «ژوزف کابیلا»، رئیس جمهور کنگو، را در برنامه خواهد داشت. هیلی از این دو مقام می خواهد تمام تلاش خود را برای برقراری صلح در کشورهایشان به کار بندند زیرا در غیر این صورت ادامه ماموریت نیروهای حافظ صلح و مدافعان حقوق بشر بسیار دشوار خواهد بود.

سفر نیکی هیلی به آفریقا فقط چند روز پس از کشته شدن 4 سرباز آمریکایی در نیجر انجام می شود. ترامپ معتقد است آفریقا ظرفیت های تجاری فوق العاده ای دارد و او نیز دوستانی دارد که تلاش می کنند در آفریقا به ثروت برسند. البته ترامپ اذعان کرد مهمترین تهدید پیش روی فعالیت های تجاری در آفریقا، تروریست ها از گروه های مختلفی مانند داعش، الشباب، بوکوحرام و القاعده است.

 

انتهای پیام/

 

سفر نیکی هیلی به کشورهای آفریقایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار