معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان؛

اجرای طرح های جهادکشاورزی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب

یازده طرح فنی جهادکشاورزی با هدف صرفه‌جویی 30 درصدی مصرف آب در سمنان اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ لطف الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: این سازمان با هدف صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف آب بخش کشاورزی 11 طرح فنی در نظر دارد.


وی افزود: سهم بخش کشاورزی از آب تولیدی در استان سمنان در حال حاضر حدود 930 میلیون مترمکعب در سال است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح‌ها حدود 30 درصد تا میزان 200 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.


رضایی اصلاح الگوی کشت را اولین راهبرد فنی برای کاهش مصرف آب در استان سمنان عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از بذرهای اصلاح شده با شناسایی و انجام تحقیقات فنی درباره میزان مصرف آب بذرهای گوناگون برای توصیه و معرفی به کشاورزان برای کشت متناسب با نوع خاک و اراضی هدفگذاری نهایی این بخش است.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: توسعه نشاکاری گلخانه ای نیز دیگر راهبرد است که به کشاورزان توصیه می شود ابتدا نشای گیاه را در گلخانه پرورش دهند و نشای 20 روزه از گلخانه به مزرعه منتقل شود که به این ترتیب تا سه نوبت آب‌دهی به گیاه تا 30 درصد صرفه‌جویی می‌شود.


وی با اشاره به لزوم تولید علوفه برای تغذیه دام در تولید گوشت، اضافه کرد: جایگزین کردن رقم های کم‌مصرف مانند کینوا که در برابر کم آبی و شوری آب مقاوم بوده به طوری که تا 2 برابر جو در برابر شوری آب مقاوم است و در جای خشک و شورآب که هیچ علوفه ای قابل کشت نیست، این گونه می‌تواند جایگزین شود.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان اظهار داشت: ترغیب کشاورزان برای کشت پاییزه به جای کشت بهاره نیز دیگر برنامه این حوزه است، چون بیشتر مباحث کم آبی مربوط به کشت بهاره و گرمای فصل تابستان است، انتقال کشت به فصل پاییز به ویژه برای محصولات خاص مانند انواع گیاهان دارویی که ارزش افزوده دارند و کلزا می تواند با بهره مندی از بارندگی‌های پاییز و زمستان تا 40 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.


انتهای پیام / د


صرفه‌جویی در مصرف آب با اجرای طرح های جدید جهادکشاورزی سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار