حریرچی مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای کاهش 20 درصدی نمک نان‌ها/ افزایش 10 درصدی آمار خودکشی با انتشار اخبار مربوط به آن

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: انتشار اخبار خودکشی سبب بالا رفتن 10 درصدی آمار این بیماری می‌شود.

برنامه‌ریزی برای کاهش 20 درصدی نمک موجود در نان مصرفی مردمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی‌ سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت در حال برگزاری است در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره‌ میزان نمک مصرفی ایرانیان‌ اظهار کرد: متأسفانه ایرانیان نسبت به استاندارد جهانی نمک بیشتری مصرف‌ می‌کنند هر ایرانی به طور متوسط روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کند که این رقم 2 برابر حد مجاز است همچنین 50 درصد از نمک مصرفی ایرانی‌ها از طریق نان تأمین می‌شود.

کاهش میزان نمک مصرفی نیازمند تغییر در سبک زندگی مردم است

وی بیان کرد: میزان نمک مصرفی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی – عروقی، اختلالات کلیوی و فشار خون دارد در صورتی که اگر مایل به  کاهش  میزان نمک مصرفی هستید باید هم میزان نمک موجود در نان را کاهش دهید و هم در سبک زندگی مردم تغییر ایجاد کنید‌ به این صورت که غذاهای فرآوری‌ شده را کمتر استفاده کنید و در سر سفره نیز از نمکد‌ان استفاده نکنید‌. البته تغییر میزان نمک موجود در نان در دست مردم نیست و ما باید سعی کنیم که کیفیت نان را بهبود ببخشیم و میزان نمک موجود در نان را کاهش دهیم ما قصد داریم که در سال اول بتوانیم 20 درصد از نمک موجود در نان را کاهش دهیم.

پرداخت بدهی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها  تا چند روز آینده

 سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت درباره میزان بدهی‌ها، افزود: میزان اعتبار ما برای پرداخت بدهی‌ها هنوز کافی نیست و در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها با مشکل جدی در این زمینه روبرو هستیم البته انشاالله‌ در چند روز آینده با نقدینگی و پرداخت اوراق قصد داریم که مقداری از بدهی‌های طرفین قرارداد را پرداخت کنیم که البته این کار آسانی نیست.

اعتراض متخصصان بیهوشی نسبت به تعرفه‌های پزشکی در حال رسیدگی است

 حریرچی‌ تأکید کرد: تعیین تعرفه در شورای عالی بیمه صورت می‌گیرد و نهایتاً‌ در دولت تصویب می‌شود. همکاران بی‌هوشی در چند روز گذشته نامه‌ای درباره‌ اعتراض به تعرفه‌های پزشکی نوشتند‌ اکنون دبیرخانه شورای عالی بیمه‌ و شورای عالی بیمه آماده می‌شوند که برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تعرفه‌های سال 97 قبل از پایان سال 96 و پیش از تعیین بودجه انجام دهند.

 وی گفت: چند روز پیش جلسه‌ای با همکاران روانپزشک و روان‌شناس در خصوص رفتارهای خشونت آمیز برگزار و موضوع رفتار خشونت آمیز و تاثیر نوجوانان و کودکان از فضای مجازی بررسی شد. متاسفانه کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی از فضای مجازی گرفته و ممکن است همین مسئله آسیب‌های روحی و روانی در  آنها ایجاد کند و این موضوع در کشورهای پیشرفته دنیا اهمیت بسیاری دارد.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه برخی از رسانه‌ها موضوع خود کشی را پر رنگ جلوه می‌دهند، اظهار کرد: در حال حاضر ما شاهد هستیم که رسانه‌های مهم موضوع خودکشی را تبدیل به یک بحث جالب و جذاب برای مخاطب می‌کنند و این مسئله می‌تواند افزایش آسیب‌های اجتماعی را در پی داشته باشد.

انتشار اخبار خودکشی سبب بالا رفتن 10 درصدی این آمار می‌شود

 حریرچی عنوان کرد: انتشار اخباری مبنی بر خودکشی به نوعی قبح زدایی از رفتارهای سالم و نادرست انجام می‌شود و پخش  مطالب مربوط به خودکشی در رسانه‌های بزرگ به مدت یک هفته می‌تواند میزان خودکشی را به اندازه 10 درصد افزایش دهد و متاسفانه گاهی فرد خودکشی کننده را تبدیل به یک قهرمان می‌کند و همین مسئله باعث بروز مشکلات متعددی در جامعه می‌شود.

 وی تاکید کرد: متاسفانه بالاترین آمار خودکشی مربوط به مبتلایان به بیماری افسردگی شدید و عمیق است که انتشار درست اخبار خودکشی می‌تواند در کاهش این آمار موثر باشد و همچنین در اخبار انتشار مربوط خود کشی باید از جذب مخاطب به شدت جلوگیری کرد.

خودداری از بزرگنمایی مبحث خودکشی

 وی  با بیان اینکه اخبار مربوط به خودکشی باید بازدارنده باشد، اظهار کرد: آمار خود کشی‌ یک استان پر جمعیت به طور طبیعی بیشتر از یک شهر کوچک است و از بزرگ نمایی کردن مطالب مربوط به خودکشی باید به شدت خودداری کنند.

 قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه در برخی از کشورها انتشار اخبار مربوط به نحوه خودکشی ممنوع است، تصریح کرد: خبرنگاران باید از نوشتن مطالب احساسی در موضوع خودکشی جلوگیری کنند زیرا این یک رفتار بسیار پیچیده بوده و در اثر سوء مصرف مواد مخدر، بیماری، مشکلات خانوادگی است که افراد متاسفانه برای سازگاری با محیط از آن روش استفاده می‌کنند.

 حریرچی اظهار کرد: در برخی از کشورها انتشار خبر خودکشی با فو‌نت بزرگ ممنوع است و انتظار می‌رود رسانه‌ها با فرهنگ سازی آمار مربوط به این بیماری کاهش پیدا کند.

 وی ادامه داد: اگر ما به مشکلات زندگی واقع بینانه نگاه نکنیم این مسائل سبب بروز مسائل روان شناختی می‌شود و ما باید آموزش ‌های لازم را از دوران ابتدایی شروع کنیم تا کودکان بتوانند رفتار صحیح مقابله با معضلات زندگی‌شان را فرا بگیرند.

 حریرچی عنوان کرد: آموزش های لازم در خصوص مهارت‌های فردی و اجتماعی باید به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و این کار علاوه بر پیشگیری، سلامت روانی را ارتقا می‌بخشد. طبق آمار مردم به خاطر عوامل ژنتیکی و محیطی به بیماران روانی مبتلا می‌شوند.

 وی با بیان اینکه برخی افراد  دارای تحصیلات عالی دچار افسردگی مزمن می‌شود، افزود: برای افراد تحصیل کرده که دچار افسردگی شده‌اند باید برنامه‌های جداگانه‌ای اجرا شود و در حوزه بهداشت و درمان هر تصمیمی که گرفته می‌شود تا حد زیادی به خدمت ارائه شده بستگی دارد و اولویت تصمیم گیری در افزایش سلامت روان جامعه است.

 ارائه خدمات بهداشتی در مراکز دولتی ویژه بیمه شدگان رایگان سلامت

 وی ادامه داد: افرادی که به طور رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته خدمات بهداشتی، سرپایی و بستری را از مراکز دولتی می‌توانند با صرف هزینه اندک دریافت کنند.

حریرچی بیان کرد: افرادی که به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند از طریق نظام ارجاع پزشک خانواده می‌توانند خدمات بهداشت و درمان دریافت کنند و این کار به نوعی صرفه جویی در هزینه‌ها و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

 سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص کودک آزاری ادامه داد: وزارت بهداشت در بحث کودک آزاری برنامه‌های پیشگیری و توانمندسازی خانواده را در پیش گرفته است و با کوچکترین مسئله مشکوک به کودک آزاری مراجع قانونی و ذیربط را آگاه می‌کند.

 حریرچی عنوان کرد: مصرف یک وعده قلیان به اندازه 100 تا 200 نخ سیگار برای انسان ضرر دارد و اصولا اگر ورزشکاران قلیان مصرف کنند، دیگر توانایی دویدن و انجام کارهای ورزشی را در سطح حرفه ای نخواهند داشت.

 وی ادامه داد: بازیکنان تیم‌های معروف که مورد توجه نوجوانان بوده باید رفتار‌هایشان طوری باشد تا به سلامت خود و جامعه صدمه‌ای وارد نکنند و به نظرم این افراد سفیران سلامت از طرف وزارت بهداشت محسوب می‌شوند و ما از پیوستن ورزشکاران به پویش ضد قلیان استقبال می‌کنیم.

 وی بیان کرد: بیمه سلامت یک مجمع و سازمان مستقل است و وزارت بهداشت به آن به شکل یک خریدار نگاه می‌کند.

 وزیر بهداشت پر مصاحبه ترین فرد دولت

 حریرچی عنوان کرد: در خصوص کاهش و یا افزایش تعرفه‌ها وزارت بهداشت برای سال آینده نیاز به بررسی رشد اختصاصی هزینه‌های نیروی انسانی، تورم و مسائل دیگر است و به نظرم تعرفه باید واقعی و مبنی بر قیمت تمام شده، ارزش افزوده باشد. همه ما در وزارت بهداشت وفادار به قانونی هستیم که ما را مکلف کرده تا پرداخت‌ها از جیب مردم و هزینه‌های کمر شکن سلامت را کاهش بدهیم.

 وی یادآور شد: وزیر بهداشت در بین سایر وزرای دولت در طول چند سال گذشته یکی از پر مصاحبه افراد بوده است.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه با توجه به اصول اقتصاد مقاومتی‌ و محدودیت‌های مالی که در کشور در حوزه سلامت وجود دارد عقل و قانون حکم می‌کند که ما از داروی داخلی استفاده کنیم اظهار داشت: اکنون تقریباً 25 درصد پرداختی‌ از جیب مردم صرف هزینه‌های دارویی می‌شود که عمده این داروها را داروهای خارجی و داروهای بنرژنریک‌ ( داروهایی که در ایران تولید می‌شوند ولی دارای‌ نام تجاری هستند) تشکیل می‌دهند.

 

50 درصد از هزینه‌های فقیران جامعه صرف‌ دارو می‌شود

وی بیان‌ کرد: 20 درصد فقیران جامعه 50 درصد هزینه پرداختی‌شان صرف‌ هزینه‌های دارویی می‌شود و ما باید این رقم را با ترویج استفاده از داروهای ژنریک‌ که مطابق با استطاعت‌ مالی مردم در کشور است، کاهش دهیم. هزینه بستری از 33 درصد به 22 درصد‌ در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرد ولی همزمان هزینه‌های دارویی‌ افزایش‌ پیدا کرد.

 سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت، تأکید کرد: ما از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم که وقتی داروی ژنریک‌ داخلی با کیفیت داریم‌، این دارو را تبلیغ‌ کنند.

وی با بیان اینکه به تازگی داروی خارجی به کشور آمده است که کیفیت آن هم مورد تأیید‌ نیست‌ اظهار کرد: وقتی که داروی داخلی با قیمت مناسب‌ موجود است، نباید داروهای خارجی تبلیغ‌ شوند؛ ما وقتی یک هزینه‌ای را پوشش می‌دهیم‌ نمی‌توانیم هزینه‌ای دیگر را پوشش دهیم‌.

 

بستری شدن حدود 24 میلیون نفر در بیمارستان‌های دولتی، طی 4 سال اجرای طرح تحول سلامت

حریرچی‌ با اشاره به اینکه به تازگی‌ در فضای مجازی‌ کلیپ‌هایی درباره‌ مخالفت با واکسیناسیون‌ و مصرف دارو منتشر شده است که این کلیپ‌ها فقط سبب تشویش اذهان‌ عمومی می‌شوند گفت: ما در این زمینه شکایت‌های رسمی‌ به مراجع قضایی‌ کرده‌ایم که به طور جدی‌ این موضوع را پیگیری‌ کنند. همچنین‌ برخی شبهه‌‌ها نیز حاکی از این است که وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت بیشتر به ثروتمندان‌ تعلق‌ دارد که ما در این زمینه‌ بررسی‌هایی را انجام دادیم‌ که نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 24 میلیون و 294 هزار نفر در 4 سال گذشته در بیمارستان‌های دولتی که مشمول طرح تحول نظام سلامت بودند، بستری شده‌اند. ما حدود 21 میلیون جمعیت روستایی‌ داریم‌ که این جمعیت روستایی 26 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد، همچنین 41 درصد از بستری‌های ما را روستاییان‌ تشکیل می‌دهند.

 

روستاییان‌ بیشتر از طرح تحول نظام سلامت استفاده کرد‌‌ه‌اند

وی با بیان اینکه طبق نتایج این بررسی‌ روستاییان‌ بیشتر از خدمات وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت استفاده کرد‌‌ه‌اند اظهار کرد: ما 8 کلانشهر‌ بزرگ با جمعیت 20 میلیون و 500 هزار نفر داریم‌ که این کلانشهرها‌ 25.7 درصد‌ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، کلانشهرها‌ از 22 درصد از خدمات وزارت بهداشت استفاده کرده‌اند.

 سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه به طور کلی روستاییان‌ در مقایسه‌ با شهرنشینان‌ 2 برابر از خدمات‌ وزارت‌ بهداشت‌ بهره‌مند شدند‌ گفت: هر کدام از 3 دهک‌ فقیر ( 10 درصد اول، دوم و سوم ) طبق بررسی‌های صورت گرفته‌ 3 میلیون بار‌ در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند این در حالی است که دهک‌ خیلی ثروتمند‌ 1.5 میلیون بار و دهک 9، 1.80 هزار بار در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند به طور میانگین‌ از هر 100 فقیر‌ 8.5 بار در بیمارستان‌های دولتی‌ و 10 درصد غنی کشور 3.75 صدم‌ بار در این بیمارستان‌ها بستری شده‌اند بنابراین‌ فقرا‌ حداقل 2 برابر اغنیا‌ از خدمات طرح تحول نظام سلامت استفاده کرده‌اند.

 

خدمات‌ با تعرفه‌ دولتی‌ در تمام بخش‌های غیردولتی‌ انجام می‌شود

سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت درباره منابع‌ انسانی در حوزه سلامت، گفت: بیش از 90 درصد از افراد‌ در حوزه آموزش و پرورش، بیش از 80 درصد در حوزه آموزش عالی‌ مشغول به کار هستند و حدود 63 تا 73 درصد از منابع حوزه سلامت ایران‌ صرف هزینه‌ نیروی انسانی در تمام رسته‌ها می‌شود. طبق بند (ب) تبصره‌ 19 قانون بودجه سال 96، 10 درصد از خدمات را وزارت بهداشت باید به بخش غیردولتی‌ واگذار‌ کند البته این به معنای خصوصی‌سازی نیست‌ بلکه‌ خدمات‌ با تعرفه‌ دولتی‌ در تمام بخش‌های غیردولتی‌ مانند تعاونی و بنیاد‌ها انجام می‌شود.

حریرچی‌ اظهار کرد: ما باید به فرزندان خود در وزارت بهداشت و صنعت اعتماد کنیم در بسیاری از اوقا‌ت مشاهده می‌شود که شرکت‌های صادرکننده‌ دارو از خارج بنیادهای‌ نیکوکاری و حمایت‌ از بیماران را تشکیل می‌دهند.

 

قیمت شیر باید مطابق‌ با توانایی مالی مردم باشد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار‌ درباره قیمت‌ زیاد‌ محصولات لبنی‌ مانند شیر، بیان کرد: با توجه به میزان شیوع بالای‌ پوکی استخوان در بین افراد جامعه‌ مردم حتماً باید‌ از محصولات لبنی‌ استفاده کنند و قیمت شیر باید مطابق‌ با توانایی مالی مردم باشد بنابراین باید یارانه بیشتری به این محصولات تعلق‌ گیرد‌ یا قیمت تولیدکننده‌ کاهش پیدا کند ما همچنین باید از افراد دچار اختلالات تغذیه‌ای حمایت جدی کنیم.

سخنگو و قائم مقام وزارت بهداشت درباره سفرهای‌ سخنگوی‌ وزارت بهداشت به کشور‌های آلمان و اتریش‌، افزود: ما در کشور آلمان با وزرای‌ بهداشت کشورهایی مانند آلمان، پرتغال‌ و قطر دیدار کردیم همچنین نشست مجمع جهانی سلامت در سال 2018 میلادی قرار است که در ایران و در جزیره کیش برگزار شود. شرکتی‌ در اتریش فعالیت می‌کند که دارای 144 هزار تخت بیمارستانی‌ در کشورهای اروپایی‌، آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی است که این شرکت‌ دارای 700 هزار نفر نیروی بهداشتی و درمانی در کشورهای مختلف‌ است این در حالی است که حدود 410 هزار نفر از ایرانی‌ها در وزارت بهداشت شاغل‌ هستند‌. کشور اتریش‌ بیمارستانی دارد که 2 هزار تخت و 7 هزار نفر کارمند دارد.

 

باید با فراهم آوردن تسهیلات لازم امکان بازگشت پزشکان را به کشور مهیا‌ کنیم

وی با تاکید بر اینکه باید هزینه‌ اداره بیمارستان‌ها بهینه‌سازی شود گفت: در کشور 8 میلیون نفری اتریش‌ حدود هزار و 700 پزشک ایرانی فعالیت می‌کنند، از سال 62 به بعد ما سالانه حدود 3 تا 4 هزار پزشک تربیت کردیم‌ بنابراین باید با فراهم آوردن تسهیلات لازم امکان بازگشت پزشکان را به کشور مهیا‌ کنیم.

حریرچی‌ افزود: متأسفانه برخی از افراد با پرداخت هزینه‌های هنگفتی‌ در دانشگاه‌هایی در کشورهای اروپای شرقی‌ و آسیا تحصیل می‌کنند که کیفیت‌ آن دانشگاه‌ها مورد تأیید ایران نیست‌. تأیید مدرک بر اساس کیفیت آموزشی‌ صورت می‌گیرد و استانداردهای‌ ایران در مورد خدمات بهداشتی و درمانی نسبتاً بالا و سختگیرانه‌ است.

 

تولید داروی هپاتیت‌ C در ایران به مرحله نهایی رسیده است

وی یادآور شد: تولید داروی هپاتیت‌ C در ایران به مرحله نهایی رسیده است. وزارت بهداشت نمی‌تواند داروی چند صد میلیونی‌ را که برای یک سال‌ بیماران‌ نیاز است، تحت پوشش بیمه قرار دهد. همچنین ما باید‌ بررسی‌ کنیم که آیا دارو‌ واقعاً مؤثر است؟ و می‌تواند افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی فرد را به همراه داشته باشد؟

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
مردم از مشکلات اقتصادی افسرده میشن و خودشونو میکشن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
سلام اول باید کیفیت ارد ها رو بالا ببرید تا نانوایی ها نمک کمتری به خمیر بزنن اگر ارد کیفیتش بهتر باشه نانوا هیچ وقت راضی نیست نمک زیاد بزند چرا که این هم خودش برای نانوا یه هزینه هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
وقتی با مشکل آب مواجه هستیم لازم نیست در کشت گندم بی کیفیت خودکفا شویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
کاهش روغن پالم در غذا, افزایش سبوس در نان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
کاهش روغن پالم در غذا, افزایش سبوس در نان