عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تیلرسون با سفر به منطقه به دنبال وصول قراردادهای چند صد میلیاردی آمریکاست

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وزیر خارجه تاجر مسلک آمریکا برای وصول قراردادهای چند صد میلیاردی کشورش با عربستان به منطقه سفر کرده است.

تیلرسون به دنبال نقد کردن قراردادهای عربستان و آمریکاست/سیاست‌های غرب در منطقه با شکست خورده استحسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سفر تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، اظهار کرد: سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه که با سفر به ریاض آغاز شد از زوایای مختلف قابل تحلیل است.

وی افزود: در جریان سفر ماه گذشته ترامپ به عربستان، قراردادهای چند صد میلیاردی، خرید سلاح میان عربستان و آمریکا به امضا رسید، بنابراین می‌توان گفت تیلرسون فردی تاجر مسلک بوده که برای وصول این قراردادها به منطقه سفر کرده است.

عابدینی با بیان اینکه برخی منابع از وجود اختلاف میان هیئت حاکمه سعودی پرده برمی‌دارند، گفت: اکنون بحث در دست گرفتن قدرت توسط محمد بن سلمان در عربستان سعودی مطرح است، آمریکایی ها معتقدند که زمان انتقال قدرت از نسل قدیم به نسل جدید  فرا رسیده، همچنین برخی از اندیشکد‌های آمریکایی بر این موضوع تأکید کردند که نظام سعودی با این وضعیت دیگر نمی‌تواند دوامی داشته باشد ، لذا زمینه برای انتقال قدرت باید فراهم شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکا جناح شرارت پیشه "غربی_عربی_ عبری" را در 10 الی 11 سال گذشته برنامه ریزی کرد، تا بتواند خاورمیانه جدید مبتنی بر هژمونی نظام سلطه ایجاد کند، اما اقدامات آمریکا یکی پس از دیگری با تدارک جنگ‌های سی و سه روزه علیه حزب‌الله لبنان و سه جنگ متوالی علیه مردم غزه، با شکست مواجه شد.

وی متذکر شد: آمریکا هیچگاه به اهداف خود نرسید، بنابراین آنها با تشکیل گروه تروریستی داعش تلاش کردند ناامنی را به منطقه تزریق کنند، اما اکنون عملا داعش به معنی عملیاتی وجود خارجی ندارد و این گروه تروریستی به صورت پراکنده فعال است.

عابدینی ادامه داد: همچنین تلاش آمریکا برای تجزیه عراق هم با شکست مواجه شد، بنابراین همگان، ریشه شکست‌های سیاست آمریکا در منطقه را مقاومت اسلامی الهام گرفته از جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، از این رو آمریکا در تلاش است چالشی برای کشورمان اعمال کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا کشورهایی همچون قطر و عربستان که در منطقه از یکدیگر فاصله گرفتند را به یکدیگر نزدیک کرده، تا بتوانند مدت بیشتری سیاست خود را در منطقه دنبال کنند.

وی اظهار کرد: ما در منطقه غرب آسیا فقط با گروه‌های مقاومتی که در دهه اول قرن 21  مثل مقاومت اسلامی حزب الله لبنان یا حماس و جهاد اسلامی وجود داشته، مواجه نیستیم، بلکه با دولت‌های مقاومت از قبیل عراق و سوریه مواجهیم، بنابراین آمریکا در تلاش است چهره این دولت‌های مقاومت را مخدوش کند، حتی ممکن است برای این موضوع عملیات روانی هم طراحی کند.

عابدینی متذکر شد: مقاومت اسلامی در منطقه روز به روز وضعیت خوبی دارد و سیاست‌های غرب در منطقه دچار چالش جدی و در برخی مواقع با شکست مواجه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار