بی‌تفاوتی بازارهای ایران به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا+ جدول

علی‌رغم اینکه عده‌ای از کارشناسان شبکه های ضدانقلاب بر این عقیده بودند که سخنان ضدایرانی ترامپ بازارهای کشور را ملتهب خواهد کرد اما بررسی‌ روند بازارها نشان از سست بودن این تحلیل دارد.

بی‌تفاوتی بازارهای ایران به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا+ جدولبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،جمعه گذشته ۲۱ مهر۹۶ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی ضد ایرانی از تحریم‌های جدید علیه کشور سخن گفت و عاقبت برجام را به دست کنگره سپرد.

پیش از اینکه این موضع آمریکا علیه ایران مطرح شود، تحلیلگران شبکه های ضدانقلاب این مسئله را اعلام می‌کردند که پس از سخنان ترامپ امکان وقوع التهاب در بازار ایران وجود دارد.

حال و پس از گذشته بیش از یک هفته از یاوه‌گویی‌های رئیس جمهور آمریکا، صحت این موضوع را بررسی می‌کنیم. به این منظور، روند بازارهای پر مخاطب بورس، طلا، سکه و دلار را در یک هفته گذشته مرور می‌کنیم.

طلا
در هفته‌ای که گذشت، هر گرم طلا در بازارهای جهانی با ثبات تقریبی قیمت مواجه بود. در بازار داخل اما شرایط متفاوت بود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی ایران در ۲۱ مهرماه با قیمت نزدیک به ۱۲۵ هزار تومان معامله می شد که این رقم در معاملات امروز به حدود ۱۲۲ هزار تومان رسید که نشان از کاهش حدود ۲۸۰۰ تومانی قیمت در هر گرم دارد.
کاهش قیمت طلا در بازار برای عموم مردم خبر خوبی است.

بی‌تفاوتی بازارهای ایران به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا+ جدول

کاهش قیمت طلا در بازار پس از سخنان ترامپ

بورس

بازار بورس را نمادی از اقتصاد کشور می‌دانند . از این رو تحرکات جانبی تاثیرگذار بر اقتصاد از مسایل سیاسی گرفته تا اجتماعی خود را در قالب کاهش و یا افزایش شاخص بورس به نمایش می‌گذارند. همچنین افزایش شاخص بورس عموما به معنای تحرک است و نشانه خوبی است.

براین اساس، مقایسه عملکرد قریب به یک هفته‌ای بورس نشان از تاثیر سخنان ترامپ بر این بخش از اقتصاد کشور دارد.

طبق آمار موجود در سازمان بورس، شاخص بورس در پایان آخرین روز کاری هفته قبل از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا، رقم ۸۴ هزار و ۷۴۴ را نشان می‌داد که این میزان در معاملات امروز به بیش زا ۸۶ هزار ۴۳۰ واحد رسید.
به بیان دیگر در روزهای پس از سخنان ترامپ علیه ایران، بورس رشد ۱۶۸۶ واحدی را تجربه کرد.

بی‌تفاوتی بازارهای ایران به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا+ جدول

افزایش شاخص بورس در بازار پس از سخنان ترامپ

سکه

براساس آنچه در بازار مشاهده می‌شد، پس از هر جو التهابی که در اقتصاد کشور شکل می‌گرفت بخشی از سرمایه های سرگردان مردم به بازارهای با ثبات تر نظیر سکه ورود می‌کرد.

بر همین اساس هم قیمت این دارایی با افزایش تقاضا افزایش پیدا می‌کرد.

اما در هفته پس از اعلام موضع آمریکا علیه برجام این اتفاق نیفتاد و بازار شاهد کاهش قیمت بود.

هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار در روز جمعه هفته قبل در بازه قیمتی یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان معامله شد که این میزان در معاملات امروز با کاهش ۱۲ هزار تومانی به یک میلیون و ۲۶۶ هزار تومان رسید.

بی‌تفاوتی بازارهای ایران به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا+ جدول

کاهش قیمت سکه در بازار پس از سخنان ترامپ

دلار

دلالان بازار ارز نیز که معمولا منتظر فرصتی هستند تا با ایجاد جو روانی دارایی خود را افزایش دهند نیز علی‌رغم این که تا پیش از سخنان ضد ایرانی مقامات آمریکایی روند جهشی افزایش نرخ ارز را تجربه می‌کردند اما طی روزهای گذشته بازار پر رونقی نداشتند و در عمل نتوانستند بازار پرسودی برای خود ایجاد کنند.

براساس این آمار، نرخ هر دلار در بازار آزاد در هفته گذشته تنها حدود ۵ تومان افزایش یافت که طبیعی بوده و این حد از فراز و فرود طبیعی است.

بی‌تفاوتی بازارهای ایران به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا+ جدول

افزایش اندک قیمت دلار در بازار پس از سخنان ترامپ

از این رو و براساس آنچه گفته شد، علی‌رغم جوسازی و فضاسازی روانی رسانه های خارجی علیه اقتصاد ایران که بدنبال تشنج در فضای مالی کشور بودند اما در واقع اتفاق خاصی رخ نداد و پروژه افزایش فشار اجتماعی به دولت و همصدایی با ترامپ ناکام ماند.

بنابراین به نظر می رسد دولت نیز باید با بهره‌گیری ازتجربه مدیریت فضا در روزهای اخیر، این شیوه مدیریت را در سایر مقاطع زمانی گسترش داده و با مقاوم کردن اقتصاد مانع بروز التهابات زمانی و هیجانی در کشور شود و از اثرات این التهابات بر زندگی مردم بکاهد.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

آیا یاوه گویی های ترامپ بر بازار ایران تاثیری گذاشت؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.