چگونه مواد غذایی را برای مدت طولانی تازه نگه‌ دارید؟

تخمین زده شده که مردم ایالات متحده آمریکا، تقریباً ۲۵ درصد از غذاهایی که خریداری می‌کنند را دور می‌ریزند.برای اینکه مواد غذایی‌تان را اسراف نکنید، توصیه‌های زیر را به کار ببرید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تخمین زده شده که مردم ایالات متحده آمریکا، تقریباً ۲۵ درصد از غذاهایی که خریداری می‌کنند را دور می‌ریزند.برای اینکه مواد غذایی‌تان را اسراف نکنید، توصیه‌های زیر را به کار ببرید.

۱. میوه‌ها و سبزی‌ها را جدا کنید

به جای اینکه جامیوه‌ای یخچال را از میوه‌ها و سبزی‌ها پُر کنید، میوه‌ها و سبزی‌هایی را که نیاز به نگهداری در یخچال دارند از میوه‌ها و سبزی‌هایی که می‌توانید روی کانتر آشپزخانه نگه‌دارید از هم جدا کنید. میوه‌ها گاز اتیلن زیادی پخش می‌کنند که می‌تواند باعث زودتر فاسد شدن سبزی‌ها شود.

۲. تمام مواد غذایی را در یخچال نگذارید

برخی از مواد غذایی مانند سیب زمینی، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و موز، معمولاً در قسمت‌های خنک آشپزخانه‌تان بهتر می‌مانند. گوجه فرنگی‌ها را از گرما دور نگه‌ دارید. موزها را از سایر مواد غذایی تازه دور کنید و سیب زمینی، پیاز و سیر را در قسمت‌های تاریک و خنک، نگهداری کنید. غذاهایی مانند نان هم در کابینت، جانانی یا روی کانتر بهتر می‌مانند تا در یخچال.

۳. فقط چیزهایی را بخرید که نیاز دارید

یکی از متداول‌ترین علت‌های اتلاف مواد غذایی این است که اغلب افراد بیشتر از مقدار مورد نیازشان مواد غذایی می‌خرند. سعی کنید دو بار در هفته، میوه و سبزی تازه بخرید. بعضی از اشخاص حتی دوست دارند دقیقاً ۶ عدد میوه بخرند و برنامه‌شان این‌گونه است که روزی دو عدد میوه به مدت سه روز مصرف کنند. موزها را با هم در یک دسته نگه‌دارید تا مدت طولانی‌تری سالم بمانند و ساقه‌ی سبزیجات را در کیسه‌ی پلاستیکی بپیچید.

۴. از کاغذ پنیر استفاده کنید

آیا همیشه علی‌رغم اینکه پنیرتان را در کیسه‌ی پلاستیکی یا ظرف پلاستیکی نگه‌داری می‌کنید، کپک می‌زند؟ می‌توانید از فروشگاه کاغذ پنیر بخرید. این کاغذ کمک می‌کند تا پنیر در رطوبت مناسبی بماند و خشک نشود یا کپک نزند.

۵. میوه‌ها و سبزی‌های تازه به کمی هوا نیاز دارند

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که جعبه‌های توت فرنگی یا تمشک یا کیسه‌های انگور سوراخ‌هایی دارند؟ میوه‌ها و سبزی‌های تازه به هوا نیاز دارند، بنابراین آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف پلاستیکی قرار ندهید که هیچ سوراخ و راه هوایی ندارد، چون زودتر فاسد خواهند شد. قارچ‌ها باید در کیسه‌های کاغذی در یخچال نگه‌داری شوند.

۶. یخچالتان را سازماندهی کنید

کره و پنیر را می‌توانید در قسمت‌هایی که سرمای کمتری دارند بگذارید و میوه‌ها و سبزی‌ها را در کشوهای جداگانه نگهداری کنید. لبنیات اگر در قسمت در ِ یخچال نگه‌داری نشوند، دوام بیشتری دارند چون در ِ یخچال بیشتر در معرض هوای گرم است. غذاهای بسته‌بندی شده مانند سس‌ها و چاشنی‌ها را در قسمت در ِ یخچال بگذارید زیرا این‌ها موادی دارند که باعث ماندگاری‌شان می‌شود. یخچالتان را انباشته نکنید چون هوا به خوبی جریان پیدا نمی‌کند. یخچالتان را برای عملکرد بهتر، همیشه تمیز نگه‌ دارید.

۷. مواد غذایی که ظرف دارند را در ظرف خودشان نگه‌ دارید

اگر پنیری که می‌خرید، در کیسه‌ی پلاستیکی است، حتماً سرش را خوب محکم کنید تا دوامش بیشتر شود. سایر مواد غذایی مثل هویج و سیب هم در بسته بندی‌های خودشان بهتر می‌مانند.

۸. از فریزرتان استفاده کنید

اگر مدت زمان طولانی در خانه نیستید یا به مسافرت می‌روید، غذاهایتان را در فریزر نگهداری کنید. مواد غذایی چون کره، سالسا، نان، مغزها، موز، زیتون و پیاز و سیر خرد شده همه را می‌توانید در فریزر نگه‌ دارید.

۹. میوه‌ها و سبزی‌ها را نشویید

البته خیلی راحت و خوب است که تمام میوه‌ها و سبزی‌ها را شسته و تمیز در یخچال بگذارید، اما اگر نشسته نگهداری‌شان کنید، تازه‌تر خواهند ماند.

۱۰. ساقه‌ها را در آب بگذارید

مواد غذایی چون چغندر برگ، کرفس، کلم برگ، ریواس و مارچوبه اگر در یک فنجان آب در یخچال نگهداری شوند، بهتر می‌مانند. کافی است انتهای ساقه را ببُرید و در آب قرار دهید. یک راه دیگر هم این است که به جای کیسه‌ی پلاستیکی آن‌ها را در فویل بپیچید.

۱۱. مواد غذایی پوسیده و گندیده را فوراً دور بیندازید

غذاهای گندیده را هر چه زودتر از بقیه جدا کنید و دور بیندازید، مثلاً سیب گندیده به سرعت می‌تواند سایر مواد غذایی کنارش را هم خراب کند.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

 

چگونه غذاها را برای مدت طولانی تازه نگه داریم؟

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار