تابوت تقلبی خاص در دست قاچاقچیان اشیای تاریخی+تصاویر

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان گفت:یك تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان از قاچاقچیان اشیا تاریخی و فرهنگی به‌دست آمد که در بررسی‌ها مشخص شد این تابوت تقلبی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ ابوالفضل مرادی گفت: در پی اخبار واصله مبنی بر وجود شیء تاریخی‌فرهنگی در شهرستان طارم و نگهداری آن از سوی قاچاقچیان سابقه‌دار این اشیا، یگان حفاظت اداره‌كل میراث‌فرهنگی زنجان در عملیانی ضربتی اقدام به كشف اشیا و دستگیری 6 نفر از قاچاقچیان کردند.

 تابوت تقلبی خاص در دست قاچاقچیان اشیای تاریخی+تصاویر

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد این تابوت تقلبی است اما داخل این تابوت یك مجسمه فلزی وجود دارد كه از سورا‌خ‌های روی تابوت قابل رؤیت است.

سرهنگ مرادی افزود: این قاچاقچیان سعی در فروش این تابوت و خروج از كشور را داشتند كه با اقدامات اطلاعاتی‌عملیاتی صورت‌گرفته از یک ماه پیش تا كنون موفق نشدند به مقاصد خود دست یابند.

ابوالفضل عالی، مسئول پژوهش‌های اداره‌كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان نیز با اشاره به اینكه نقوش و خطوط تابوت خیلی خوب كپی شده، افزود: جنس تابوت از سفال است كه متنی به خط میخی فارسی باستان بر روی آن كپی شده است. از سوراخ‌های موجود بر روی تابوت مجسمه فلزی روی آن قابل رؤیت است.

او ادامه داد: به‌علت بسته‌بودن در تابوت فعلا هیچ اظهار نظری در خصوص این مجسمه و اصل یا تقلبی بودن آن نمی‌توان کرد و پس از باز شدن آن ارزش تاریخی مجسمه دقیقا مشخص میشود.

 تابوت تقلبی خاص در دست قاچاقچیان اشیای تاریخی+تصاویر

عالی در خصوص نقوش روی تابوت اظهار كرد: در این اثر تلاش شده با كپی نمادها و خط میخی فارسی باستان آن‌را متعلق به دوره هخامنشی نشان دهند. نمادهایی چون بزهای نشسته روبه‌روی هم، آتشدان و گل‌های لوتوس از نقوش روی این تابوت است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

 

کشف یک تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان در طارم

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار