کاهش ابتلا به بیماری سل در خوزستان

میزان بروز بیماری سل در خوزستان 18 در هر 100 هزار نفر است که این رقم نشان دهنده پیشرفت در تشخیص بیماری سل و کاهش آن در استان می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  دکتر شکرالله سلمان‌زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در همایش روز جهانی سل و تجلیل از فعالان عرصه مبارزه با سل که امروز (یکم آبان ماه) در سالن شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، گفت: 24 مارس به عنوان روز جهانی سل نامگذاری شده، ولی در کشور ما به دلیل اهمیت این بیماری یک روز ملی مبارزه با سل که مصادف با سالروز وفات زکریا رازی که به دلیل بیماری سل فوت کرده، در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: امروز فرصتی برای گوشزد این نکته است که بیماری سل درمان نمی‌شود، مگر اینکه همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط به ویژه سازمان‌های حمایت‌کننده وارد کار شوند و اگر همکاری لازم انجام نشود نباید امیدی به ریشه‌کنی این بیماری داشته باشیم.

سلمان‌زاده با بیان اینکه واکسن سل در سال 1880 کشف شده، اظهار کرد: از حدود سال 1947 میلادی که داروهای درمان بیماری سل کشف شده تاکنون تشخیص و درمان این بیماری رایگان انجام می‌شود ولی تنها درمان و تشخیص این بیماری را جمع نمی‌کند و نیاز به حمایت و همکاری گسترده بین نهادهای موثر جامعه دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اذعان داشت: بسیاری از افراد از سل به یک بیماری اجتماعی یاد می‌کنند، زیرا فردی که رفاه اجتماعی خود را از دست داده سیستم دفاعی بدن وی هم ضعیف می‌شود و در نهایت سلامتی خود را با این بیماری از دست می‌دهد. همه ما زمینه بیماری سل را داریم، ولی به دلیل اینکه سیستم دفاعی بدن ما مقاوم است این بیماری در بدنمان فعال نمی‌شود.

این مقام مسئول افزود: تنها 10 درصد افراد در طول زندگی دچار بیماری علامت‌دار می‌شوند که علت فعال شدن بیماری ضعف ایمنی بدن می باشد و طبیعی است که افرادی که دچار فقر هستند و از سوءتغذیه رنج می‌برند سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و مبتلا به بیماری سل شوند.

شکرالله سلمان زاده بیان کرد: در حقیقت فقر موجب سل و سل موجب فقر می‌شود و این امر موجب می‌شود بیماران دچار انگ اجتماعی و ناتوانی جسمی شوند، لذا سل تنها یک بیماری عفونی نیست بلکه یک بیماری اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کاهش میزان ابتلا به بیماری سل در جهان اظهار داشت: ابتلا به بیماری سل به دلیل کشف دارو کاهش نیافته، بلکه به دلیل توسعه‌یافتگی جوامع کاهش یافته، لذا توسعه‌یافتگی و بهبود جامعه به ویژه جوامع حاشیه‌ای و کنترل آن در کنترل بیماری سل تاثیرگذار هستند.

سلمان زاده گفت: کنترل بیماری سل نیاز به 3 مداخله دارد؛ مداخله نخست بیومدیکال است که در حوزه تشخیص، درمان و در صورت نیاز بستری فرد مبتلا به بیماری است. مداخله دیگر رفتاری است که باید دریافت مرتب دارو، لزوم انجام آزمایش برای افراد نزدیک بیمار، اصلاح رفتار پرخطر که بخشی از آن مربوط به حوزه درمان است را به بیمار آموزش دهیم و مداخله سوم اجتماعی است که باید همکاری بین بخشی در این زمینه انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اذعان کرد: میزان بروز سل در دنیا در سال 2014، تعداد 9.6 میلیون نفر بود، ولی در سال ۲۰۱۵ میزان ابتلا به سل افزایش یافت. همچنین مرگ‌های ناشی از بیماری سل در سال 2014، 1.4 میلیون نفر بود و در سال 2015 به 1.8 میلیون نفر رسید.

سلمان زاده بیان داشت: 1.7 میلیارد نفر در جهان آلوده به سل هستتد که ممکن است هر لحظه بیماری آن ها فعال شود. همچنین 3.5 میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری سل هستند که بیماری آنان تشخیص داده نمی‌شود.

وی اذعان داشت: 95 درصد موارد ابتلا به سل در کشورهای فقیر و در حال توسعه رخ می‌دهد. در حال حاضر 80 درصد مبتلایان به این بیماری در 22 کشور دنیا هستند که برخی از آن ها کشورهای همسایه ما هستند و این تهدید جدی محسوب می‌شود.

شکرالله سلمان‌زاده با بیان اینکه بروز بیماری سل در جهان به 142 در 100 هزار نفر است افزایش یافته، ولی میزان آن در کشور ما کاهش یافته است، عنوان کرد: میزان بروز سل در مدیترانه شرقی 173 در 100 هزار نفر و میزان بیمار‌یابی 63 درصد است، ولی در کشور ما میزان بروز 11.4 در 100 هزار نفر و میزان بیماریابی 71 درصد است، ولی در خوزستان بروز بیماری 18 در 100 هزار نفر است که نشان از پیشرفت ما در تشخیص بیماری است.

این مقام مسئول گفت: امیدواریم با بیماریابی فعال و کنترل افراد پرخطر، زندانیان و کارتن‌خواب‌ها بتوانیم در تشخیص بیماری سل پیشرفت کنیم. همچنین بیماری مالاریا در میان اتباع افعانستانی که در ایران زندگی می‌کنند وجود دارد که باید در کنار سل این بیماری نیز تشخیص داده شود.

انتهای پیام/گ

پیشرفت  تشخیص بیماری سل در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.