مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین

فعالیت ۶۵ تعاونی مرزنشین در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان گفت: ۶۵ تعاونی از مجموع ۱۱۵ تعاونی مرزنشین در این استان فعال است.

فعالیت ۶۵ تعاونی مرزنشین در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، عبدالله بریچی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای بیشترین تعاونی‌های مرزنشین از میان ۱۷ استان مرزی است.

وی ادامه داد: از مجموع افزون بر ۵۰۰ تعاونی مرزنشین در کشور ۱۱۵ تعاونی در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

بریچی  با اشاره به مشکلات تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع تعاونی‌های مرزنشین استان ۴۰ درصد آن‌ها به دلیل مشکلات مالیاتی، سه درصد به دلیل تغییر مصوبات هیات دولت و چهار درصد نیز به دلیل نداشتن کارت‌های الکترونیکی مرزی غیرفعال هستند.

وی عدم تطابق شمول ذیل ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم را یکی از مشکلات تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: تعاونی روستایی و عشایری، کارگری کارمندی، دانشجویی و صیادی از پرداخت مالیات معاف هستند، اما تعاونی‌های مرزنشین که ماهیت روستایی و عشایری دارند هم اینک ۲۵ درصد از درآمد خود را باید به صورت سالانه به مالیات اختصاص دهند.

وی بیان کرد: مشکل دیگری که میزان اشتغال را در تعاونی‌های مرزنشین به حداقل رسانده این است که بر اساس قانون قرار بود که ۲۰ درصد از سهم کارفرمایان در تمامی تعاونی‌ها را دولت تقبل کند، اما این کار عملی نشد و این امر سبب کاهش نیرو‌های فعال در تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان گفت: کاهش واردات تعاونی‌های مرزنشین از دیگر مشکلات این حوزه است به طوری که هم اینک شاهد کاهش واردات مواد غذایی نظیر شکر از ۱۶ کیلوگرم به هشت کیلوگرم، برنج از ۵۰ کیلوگرم به ۲۰ کیلوگرم و چای از ۲ کیلوگرم به یک کیلوگرم در سال هستیم.

بریچی تغییرات قانون مرتبط با فعالیت مرزنشینان و ثابت نبودن قانون صادرات و واردات را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و اظهار داشت: در برخی مواقع سال اعلام می‌کنند که واردات ممنوع است در حالی که تعاونی مرزنشین سرمایه گذاری کرده و این قوانین سبب ضرر و زیان زیادی به تعاونی‌های مرزنشین می‌شود.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان در گذشته سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌دادند گفت: با وجود برخی مشکلات در ۶ ماهه نخست امسال تنها حدود ۲۵ میلیون دلار توانستیم صادرات انجام دهیم.

وی ادامه داد: کارت‌های مبادلات مرزی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم در سیستان و بلوچستان نظیر کدپستی و تلفن همراه، صادرات و واردات تعاونی‌های مرزنشین را به حداقل رسانده است.

وی افزود: هم اینک تنها برای حدود ۷۰۰ هزار نفر در قالب ۳۴۷ خانوار مرزنشین سیستان و بلوچستان کارت الکترونیک صادر شده است و این افراد تنها توانستند زیر پوشش تعاونی‌های مرزنشین در آیند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان گفت: بقیه مرزنشینان با وجود هزینه کردن برای صدور کارت به دلیل مشکلات ذکر شده نتوانسته اند کارت الکترونیک مرزی دریافت کنند.

بریچی با اشاره به مشکلات مرزنشینان در زمینه صادرات سوخت اظهار داشت: در گذشته بر اساس مصوبه استانداری تعاونی‌های مرزنشین در شعاع ۲۰ کیلومتر به ازای هر خانوار می‌توانستند هزار و ۵۰۰ لیتر گازوییل صادر کنند که هم اینک این صادرات به ۱۵۰ تا ۱۷۰ لیتر کاهش یافته است.

وی افزود: ضروری است این سهمیه به همان مقدار قبلی برگردد تا صرفه اقتصادی برای تعاونی‌های مرزنشین داشته باشد.

انتهای پیام /ع

در ۶ ماهه نخست امسال ۲۵ میلیون دلار توانستیم صادرات انجام دهیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمر حسینیسلام تنها
۲۲:۰۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام بنظرم اگه یک جلسه درسطح کشورداشته باشیم وازمسولان ونمایندگان مجلس هم دعوت کنیم قطعا به یک راه هکار عملی میرسیم چون صدای ماضعیف است بجای نمیرسد وهمه مشکلات از عدم اگاهی وانتخاباتهای.فرمایشی وکارایی نبودن هیات مدیره ومدیران عامل است. حسینی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی خمبری
۱۵:۱۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
من کارت مرزنشینی گرفتم.کجابایدببرم فعال کنم یاچطوری شماره حساب بازکنم.ساکن شهرستان زابل بنجارهستم
Iran (Islamic Republic of)
جنگی بهاروند
۰۴:۰۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
سلام ما ازاین کارت هیچ مزایای نگرفتیم فقط 5کیلو برنج کارت کجافعال کنیم وحساب بانکی راچه طوری باز کنیم وپولی که به من نداد دوباره به من می دهند بلوچستان شهر سراوان گشت اگرچند خانواده بخواهند یکی راسرپرست کنندتا برایشون کالاوارد ویاخارج کندمی تواند
آخرین اخبار