در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

علوم انسانی باید بومی‌سازی شود/اولویت ما در علوم انسانی تولید علم باشد

مدیرکل برنامه ریزی دانشگاه آزاد گفت: علوم انسانی امروز ما بومی نیست و باید بومی‌سازی شود.

در گفتگوی ویژه خبری:به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین غلامی رییس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه یک سوم جامعه ما دانش اموختگان علوم انسانی هستند، گفت : باید توجه لازم به این حوزه بیش از پیش صورت بگیرد.

وی افزود: در نظام اسلامی مردم انتظار دارند متون اسلامی با جدیت پیگیری شود و تلاش‌هایی شد تا علوم انسانی بتواند انتظارات را پاسخ دهد. بعد از ۴۰ سال هنوز بخشی از علوم انسانی سکولار است و البته این موضوع مطلق نیست.

رییس کنگره علوم انسانی با بیان توفیقات برخی رشته های علوم انسانی گفت : باید بر روی متون علوم انسانی جهت رجوع بیشتر کار شود و علیرغم گسترش کمی آنچه که امروز به دانشجویان ارائه می دهیم از علوم انسانی آرمانی دور است.

وی یادآور شد : شورای تحول انقلاب فرهنگی مشغول تحول در سرفصل ها است و در جاهایی که این اتفاق نیفتاده باید الویت اول ما تولید علم باشد.

وی با بیان لزوم توجه به تولید علم در علوم انسانی گفت : امروز هر میزان تولید علمی انجام شود ؛ تسلطمان در آن حوزه بیشتر خواهد شد. ما یک عقب ماندگی متراکم در زمینه تولید علم در حوزه علوم انسانی داریم و کارهای زیادی در این زمینه انجام نشده است و اگر کاری انجام شده خود جوش بوده است.

 در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری زاهد استاد دانشگاه با بیان اینکه علم یک پدیده فرهنگی است، عنوان داشت : در زمان های گذشته تلاش ها این بود که فرهنگ به سمت جامعه غربی سوق پیدا کند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این رویه تغییر کرد.

وی با طرح این سوال که کدام علوم انسانی می تواند تحول فرهنگی ایجاد کند؛ یاداور شد : علوم انسانی که با فرهنگ غرب وارد جامعه شد پاسخگوی نیازها نبود.

زاهد با اشاره به اینکه علوم انسانی غربی باید خود را با نیازها تطبیق ده ؛ گفت : باید بومی سازی در پروسه علوم انسانی انجام شود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه باید به عمق معنوی علوم انسانی توجه کنیم؛ گفت : باید در این زمینه گام های بلندی برداشته شود.

 گوهری مدیر کل برنامه ریزی دانشگاه آزاد در ادامه گفت‌گوی ویژه خبری عنوان داشت : در سرفصل های درسی به علوم انسانی کمتر توجه شده و سرفصل های درسی نیاز به یک تحول جدی دارد. علوم انسانی که امروز تدریس می شود بومی نیست و کاری که در این حوزه انجام شده اندک است.

وی ادامه داد: علوم انسانی باید اصلاح شود و اسلامی شود. سرفصل ها مشکل داردو کمیته ها در وزارت علوم باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

گوهری گفت : شورای تحول علوم انسانی سرعت بالایی ندارد و ما در رشته های زیادی فارغ التحصیل داریم اما کار ندارند. در دوره جدید دانشگاه آزاد عزم راسخی برای تحول در سرفصل ها وجود دارد و اسناد بالادستی برای دانشگاه آزاد لازم الاجراست .

وی ادامه داد: گروه هایی برای تحول در سرفصل های علوم انسانی ایجاد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی رئیس پژوهشگاه صدرا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هيچ وقت دانشمندان ما به سمت اردوگاه علوم انسانی سکولار حرکت نکرده‌اند، گفت: علم قابل تحمیل نیست لذا باید در یک فرآیند رشد پیدا کند و در برابر نظریات مختلف مورد نقد قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه علوم انسانی باید اسلامی شود، اظهار داشت: این مسئله با بخشنامه و دستورالعمل صورت نمی گیرد، تفکرات در فرآیندی همراه با آزاد اندیشی و نقد باید به سمت علوم انسانی اسلامی سوق پیدا کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین غلامی با بیان اینکه دیدگاه‌های مختلفی راجع به علوم انسانی اسلامی وجود دارد، افزود: به هیچ وجه به فکر تحمیل علوم انسانی اسلامی به کسی نیستیم .

رئیس پژ هشگاه صدرا با بیان اینکه عده‌ای می‌خواستند دیدگاه‌ها و برداشت‌های خود را در دانشگاه‌ها حاکم کنند، گفت: آنها به دنبال ایجاد تک‌صدایی بودند اما باید تک صدایی پایان پیدا کنند.

 وی با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال این هستند که علوم انسانی اسلامی را سیاسی جلوه دهند اما هیچ نسبتی بین علوم انسانی اسلامی با مسایل سیاسی وجود ندارد، بیان کرد : کارهای که در زمینه علوم انسانی اسلامی انجام شده کارهای ناب علمی است، اگر سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش پیدا کند، علوم انسانی ظرف مدت کوتاهی در دانشگاه می تواند جایگاه خود را پیدا کنند لذا هدف مان بر این است که علوم انسانی اسلامی به پیشرفت برسد.

 گوهری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه علوم انسانی غربی قادر به حل مسائل ما نیست گفت: علوم انسانی اسلامی در جامعه ما باید بتواند مسائل را حل کند.

 علیرضا قائمی‌نیا عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه طرح این موضوع که علوم انسانی غیر دینی داریم نادرست است، افزود: علوم غربی جهت دار است ، هیچ علوم انسانی را نمی‌توان پیدا کرد که فارغ از تأثیر اندیشه‌های اسلامی در ابعاد مختلف باشد لذا باید اذعان داشت که باطن فرهنگ غرب را علوم انسانی تشکیل می‌دهد.

 زاهدی استادیار دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی کامل تر از علوم انسانی موجود است، گفت: علوم انسانی اسلامی ما را به سمت زندگی سعادت سعادتمند هدایت می‌کند لذا واقعیت غیب وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه در علوم سیاسی معتقدیم که حاکمیت متعلق به خداوند است و در وجود امام معصوم برای عملیاتی شدن تجلی می یابد، ادامه داد: جامعه دانشگاهی پذیرفته است که علوم انسانی اسلامی وجود دارد لذا کسانی که علاقه مند هستند کار را با دقت بیشتری دنبال و نظریه پردازی می کنند.

 این استادیار دانشگاه شیراز اظهار داشت : علوم انسانی اسلامی قابلیت های را در اختیار ما می گذارد که علوم انسانی سکولار نمی تواند.

انتهای پیام/

علوم انسانی می تواند تحول فرهنگی ایجاد کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار