در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

شیوا: تقاضا برای خودروهای مونتاژ شده در کشور زیاد است/قیمت خودروهای حاشیه بازار، بیشتر از قیمت کارخانه است

رئیس شورای رقابت و دبیر انجمن خودروسازان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی حاشیه بازار و مونتاژ کاری خودرو پرداختند.

گفتگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا شیوا رئیس شورای رقابت، نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، زاوه کارشناس بازار خودرو و کاکایی استاد دانشگاه امشب (2 آبان) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی حاشیه بازار و مونتاژ کاری خودرو پرداختند.

 رضا شیوا رئیس شورای رقابت طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه خانواده‌های پراید و پژو جزو خودروهایی هستند که شورای رقابت برایشان دستورالعمل قیمت تعیین کرده است، گفت: فقط تیبا ۲ افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تقاضا سبب بالا رفتن قیمت می‌شود، اظهار داشت: برای خودروهای وارداتی ثبت سفارش قبول نمی‌کنیم.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اگر عرضه با تقاضا متعادل نباشد قیمت به مراتب بیشتر از قیمت واقعی خواهد بود، افزود: در ایران سه نوع خودروی وارداتی، تولید داخل و مونتاژ وجود دارد.

 شیوا با اشاره به اینکه قیمت ساندرو بالای45 میلیون تومان است، ادامه داد: تقاضا برای خودروهای مونتاژ شده در کشور زیاد است، اگر عرضه با تقاضا برابر باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: قیمت خودروهایی که در حاشیه بازار فروخته می شو،د بیشتر از قیمت کارخانه است.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه تقاضا برای خودروهای وارداتی زیاد است، گفت: از تولید کنندگان تقاضا شده تا به هر کارت ملی یک خودرو وارداتی داده شود.

شیوا  ادامه داد: 50 هزار خودرو در 30 دقیقه فروخته می شود و این یعنی عرضه کم است.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه قيمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، افزود: سال گذشته ۴۰ درصد افزایش تولید خودرو داشتیم و در شش ماه سال جاری ۲۰ درصد تولید افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه پول های سرگردان در جامعه زیاد شده است، عنوان کرد: در عرض نیم ساعت 50 هزار نفر به سایت مراجعه داشتند و در نهایت 15 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری کاکایی استاد دانشگاه با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت پیچیده چنو وجهی است، گفت : صنعت خودرو ابعاد گسترده ای دارد، در مقاطعی چشم بسته در این صنعت پیش می رویم و در جای دیگر چشم باز می کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی از برنامه هایی که در صنعت خودرو ایجاد شده در وزارت صنایع تدوین می شود، افزود: برنامه های وزارت صنایع در این حوزه جزیره ای است.

کاکایی با اشاره به موضوع تحریم و کیفیت در حوزه خودرو گفت : خودروهای سی کی دی ارزش آفرینی ندارند. در بازار ۸۰ مدل خودرو وجود دارد و درباره ثبت سفارش سه ماه پیش دولت درخصوص واردات مصوبه ای داشت که باید مبادی اصلی منبع واردات باشند.

این استاد دانشگاه درباره قانون صادرات خودروهای تولیدی سال ۲۰۰۸ ؛ ادامه داد: ۳۰ درصد صادرات هدف گذاری خوبی است اما باید به صورت صحیح پیگیری شود.

وی گفت : اگر در سال ۸۰ صنعت تولید خودروهای متنوع ادامه پیدا می کرد مشکلات کنونی را نداشتیم‌، ال ۹۰ جز بهترین خودروهای ماست ما از آن واردات نداشتیم. اگر روی قطعات استراتژیک سرمایه گذاری کنیم می توانیم نتیجه بگیریم و این موضوع با توجه به اینکه قبلا تحریم بودیم تجربه خوبی است‌.

در ادامه برنامه زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در مورد خودروهای وارداتی وزارت صنایع اصرار دارد که همه خودروها را در کشور تولید کند؛ عنوان داشت: می‌توانیم با محدود کردن ثبت سفارش خودروی داخلی را بفروشید اما در خصوص صادرات این موضوع وجود ندارد. ۱ میلیون و ۵۰ هزار خودروی داخلی داریم که تکنولوژی اش دست کم برای ۱۳ سال پیش است و چگونه این خودروها را صادر کنیم. هیچ مکانیزمی جز گرانی خودرو و جریمه مشتری در حوزه تولید وجود ندارد. آیا تولید قطعه سازی فارغ از تعرفه آیا اقتصادی است‌؟

وی با بیان لزوم هدف گذاری نحوه و تعداد تولید خودرو یاداور شد: شما چگونه می توانید محصولاتی که دو نسل بعد از آن توسط کره تولید می شود را ما صادر کنیم؟ هرگاه حرکت ایذایی انجام دهید سرمایه فرار می‌کنید. باید بدانیم آنکه پول می دهد حق دارد انتخاب کند. برخی محصولات وارداتی ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد وارد می شود ؛ این موضوع با چه سیاستی انجام می‌شود.

زاوه با بیان اینکه وزارت صنعت در حوزه کنترل تعداد خودرو وارد جزییات شده است، گفت : زمانی که اهداف تولید ۳۰ درصدی خودرو رخ ندهد، قیمت خودرو افزایش می‌یابد.

ملکی نماینده مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه صنعتی شدن یک پروسه زمان بر است، گفت : مراودات بین المللی در انتقال تکنولوژی موثر است. خودرو سازهای ما در سال های اخیر در زمینه تحقیق و توسعه گام هایی برداشتند لذا باید این موضوع ادامه یابد‌.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودرو ساز باید هزینه تولید خودرو را بپردازد، گفت : قرار است حداقل دو خودرو جدید با اتاق جدید به بازار ارائه کنیم. مجموع خودروهای وارداتی از ۸۴ تا ۹۶ بیش از ۶۱۵ هزار دستگاه بوده است و در سال ۹۵ بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
به مهندسی گفتند چرا این آشغالهایی که میسازید اینقدر گرون هستند ، گفت شرکت بنز هم ماشین‌هاش رو داره گرون میده . خنده داره بنز کجا با اون همه آپشن بعد خانواده پژو ، رنو ، پراید ، تیبا ، سمند ، پیکان و غیره ذلک
آخرین اخبار