هشدار/

مهمترین عوامل انتقال هپاتیت در جوانان ایرانی

رئیس شبکه هپاتیت کشورگفت: خالکوبی، تاتو، قمه زنی، حجامت و رفتارهای پر خطر جنسی مهمترین عوامل انتقال بیماری هپاتیت در ایران است.

مهمترین عوامل انتقال هپاتیتc در جوانان ایرانیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید موید علویان روز سه شنبه افزود: شیوع هپاتیت C در ایران حدود نیم درصد است و حدود 196 هزار فرد مبتلا به این بیماری تاکنون در کشور شناسایی شده اند و حدود 35 درصد این بیماران شناسایی شده و تحت درمان هستند اما اکثریت این بیماران هنوز ناشناخته هستند.

وی افزود: مهمترین اقدام برای کنترل بیماری هپاتیت C در کشور آگاهی رسانی به مردم و شناسایی بیشتر این بیماران است، مردم باید راههای انتقال این بیماری را بدانند و از آن اجتناب کنند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: در گذشته و تا سال های قبل از 1375 مهمترین عامل انتقال این بیماری، انتقال از مادر به جنین بود اما امروزه مهمترین روش انتقال این بیماری اعتیاد تزریقی، خالکوبی، تاتو، حجامت و رابطه جنسی غیر ایمن و نیز انتقال این بیماری در زندانهاست.

وی افزود: بیماری هپاتیت C در صورتی که به موقع تشخیص داده شود و فرد مبتلا تحت درمان دارویی قرار گیرد، درمان قطعی دارد. این بیماری داروهای مختلفی دارد که بیشتر آنها وارداتی و گران هستند. تا چند سال پیش هزینه درمان دارویی این بیماری در کشور حدود 70 میلیون تومان بود اما با رایزنی هایی که با سازمان های بیمه انجام دادیم، بیشتر این داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی افزود: اکنون هزینه درمان دارویی بیماری هپاتیت C با استفاده از دفترچه بیمه از 70 میلیون تومان به حدود 500 هزار تومان و در برخی موارد به دو میلیون تا حداکثر پنج میلیون تومان می رسد.

علویان درباره وضعیت بیماری هپاتیت B در ایران نیزگفت: شیوع هپاتیت B در سال های گذشته و قبل از سال 1373 که واکسیناسیون این بیماری در کشور شروع شد، بسیار بالاتر از هیاتیت C بود و بین 3 تا پنج درصد مردم به این بیماری مبتلا بودند اما با اجرای واکسیناسیون این بیماری شیوع این بیماری اکنون به حدود دو دهم درصد در کشور در بین افراد زیر 23 سال کاهش یافته است.

وی افزود: واکسیناسیون هپاتیت B از سال 1373 به صورت اجباری برای نوزادان در کشور اجرا شد و باعث شد، شیوع این بیماری در کشور در بین افراد زیر 23 سال کاهش یابد، در سال های گذشته همچنین با اجرای یک طرح بسیج ملی متولدان سال های 1367 تا 1370 نیز واکسن هپاتیتB را دریافت کردند و پوشش واکسیناسیون هپاتیت B در کشور به متولدان سال 1367 به بعد گسترش یافت.

وی گفت: نکته مهم در مورد بیماری هپاتیت B این است که باید به فکر جوانان باشیم زیرا اکنون مهمترین عامل انتقال این بیماری رفتارهای پر خطری مانند رابط جنسی غیر ایمن، خالکوبی، قمه زنی، حجامت و تاتو در بین زنان و مردان جوان است و افراد 27 تا 50 سال در کشور در معرض خطر انتقال این بیماری قرار دارند.
علویان هشدار داد: اقداماتی مانند خالکوبی و تاتو که در آرایشگاه هایی زنانه افزایش یافته است، خطر انتقال این بیماری را بیشتر کرده است و باید با هشدار به مردم جلوی این خطر را گرفت.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

گفتگو با رئیس شبکه هپاتیت کشور در ارتباط با هپاتیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
دندانپزشکی را هم اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
دندانپزشکی را هم اضافه کنید
آخرین اخبار