پنج نفری که قبل از خلقت حضرت آدم حضور داشتند

قبل از خلقت حضرت آدم، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) به صورت نور‌هایی خلق شده بودند که خداوند را تسبیح می‌نمودند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روایات فراوانی در مورد خلقت پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، قبل از خلقت حضرت آدم (ع) مطرح شده‌اند و بیان نموده‌اند که وجود این پنج تن، به صورت جسمانی نبوده بلکه انواری بوده‌اند که خداوند متعال را تسبیح می‌کردند.

اشاره به خلقت اهل بیت (ع) قبل از حضرت آدم (ع) در منابع اهل سنت

این مسأله صرفا عقیده ای شیعی نیست بلکه در منابعی از اهل سنت نیز، به این موضوع اشاره شده است. برخی از اشارات اهل سنت به خلقت اهل بیت (ع) به این شرح است:

1- نبی اكرم (ص) فرمود: «كنت نبیا و آدم بین الماء و الطین: «من نبی بودم آنگاه كه آدم بین آب و خاك بود.» ‏(1)

2- از آن حضرت پرسیده شده: «متى كنت نبیا، قال: كنت نبیا و آدم بین الروح و الجسد»، از كی نبی شدی؟ فرمودند: «من نبی بودن آنگاه كه آدم بین روح و جسد بود.» (2)

3- حضرت محمد (ص) فرمودند: «اوّل ما خلق اللَّه نورى»‏، «اوّل چیزی كه خدا آفرید نور من بود.» و فرمودند: « أوّل ما خلق اللّه روحى : اوّل چیزی كه خدا آفرید روح من بود.» (3)

4- پیامبر (ص) فرمودند:«إنی عند اللّه لخاتم النبیین و إن آدم لمنجدل فی طینته.»، «من در نزد خدا خاتم النبیین بودن در حالی كه آدم افتاده در طینت خود بود.» (4)

5- نبی اكرم(ص) فرمودند: «كان الناس من شجر شتى ، و كنت انا و على من شجرة واحدة.»، «مردم همه از درخت دیگری هستند ولی من و علی از درخت واحدی هستیم.» (5)

6- حضرت محمد (ع) فرمودند: «خلقت من نور الله عز و جل و خلق أهل بیتی من نوری، و خلق محبوهم من نورهم، و سائر الناس فی النار.»، «من از نور خدا آفریده شده ام و اهل بیت من از من خلقت یافته اند و دوستداران آنها نیز از نور ایشان آفرینش یافته اند و سایر مردم در آتشند.» (6)

احادیثی از معصومین (ع)، درباره خلقت پنج تن (ع) قبل از خلقت حضرت آدم (ع)

هم چنین در احادیثی، موضوع خلقت اهل بیت پیش از حضرت آدم (ع) بیان شده که برخی از آنان اشاره می‌نماییم:

1- در حديثي رسول اكرم (ص) خطاب به ابن مسعود فرمودند: «خداوند من و على (ع) را هزار سال قبل از آنكه ساير خلائق را بيافريند، از نور عظمت و بزرگى خود، زمانى كه هيچ تسبيح و تقديسى وجود نداشت خلق كرد. پس نور مرا شكافت و از نور من آسمانها و زمين را آفريد. به خداى تبارك و تعالى قسم كه من از آسمانها و زمين برترم، و چون نور على (ع) را منتشر ساخت، عرش و كرسى از نور او خلق گرديد؛ به پروردگار قسم كه على (ع) از عرش و كرسى افضل است؛ سپس نور حسن (ع) را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن (ع) به وجود آمد و به خدا قسم كه حسن (ع) از لوح و قلم نيز برتر است؛ و چون هستى را از نور حسين (ع) معطر كرد، بهشت و حوريان زيباروى از نور او پديدار گشتند؛ واللَّه حسين (ع) از حورالعين برتر است. سپس همه هستى از شرق تا به غرب تاريك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاريكى و ظلمت شكايت كردند و خواستند كه پروردگار تاريكى را از ايشان برطرف كند، که پروردگار در اجابت خواسته آنان كلمه‏‌اى فرمود و از آن كلمه روحى خلق گرديد، سپس كلمه‏اى ديگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد، پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترين مكان عرش قرار داد. همه‏ ى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آميخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نيست، جز فاطمه زهرا (ع) و به همين دليل او را زهرا (ع) ناميدند زيرا نورش آسمانها را روشن ساخت.(7)

2- در حديث ديگري آدم از جبرئيل بعد از مشاهده اهل بيت (ع) مي پرسد: «ای حبیب من جبرئیل، آیا ایشان پیش از من آفریده شده اند؟»، جبرئیل گفت: «ایشان چهار هزار سال پیش از آنکه تو آفریده شوی در علم پنهان حق تعالی موجود بوده اند.»(8)

3- امام باقر(ع) به جابر فرمودند: «ای جابر! خداوند بود و هیچ چیز غیر از او نبود و هیچ پیدا و ناپیدایی وجود نداشت، سپس اولین خلقتی را که آغاز کرد این بود که محمد (ص) را خلق نمود و ما اهل بیت (ع) را همراه وی از نور و عظمت او آفرید».(9)

4- از امام باقر (ع) نقل است كه فرمودند: «همانا خداوند سبحان در وحدانيتش تنها بود، سپس به كلمه‌ای تكلم كرد و آن كلمه تبديل به نور شد. سپس از آن نور محمد و علی و عترتش (ع) را خلق كرد. سپس به كلمه‌ای تكلم كرد و آن كلمه تبديل به روح شد، و آن كلمه را در آن نور ساكن كرد و آن روح را در بدن های ما ساكن فرمود؛ پس ما روح الله و كلمه الله هستيم كه به‌وسيله ما خداوند از خلقش پنهان شده است. زمانی كه خورشيدی نبود و ماهی نبود و چشمی نبود كه بر هم زده شود.(10)

 5- ازامام جواد (ع) روايت شده كه حضرت فرمودند: ای محمد (ابن سنان) همانا خداوند تبارک و تعالی، دائماً به‌ واسطه وحدانيتش تنها بوده، سپس محمد و علی و فاطمه (س) را خلق نمود. پس هزار دوران مكث كردند، سپس همه اشياء را خلق نمود و آنها را شاهد خلقت جميع اشياء قرار داد. (11)

آيت الله تبريزی (ره) در مورد  احاديثی که به حضور اهل بیت (ع) قبل از خلقت حضرت آدم (ع) اشاره می‌کند، می‌گویند:

 در بعضي از روايات معتبره وارد شده است که وجود مقدس پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) و فرزندان معصومش و وجود مقدس حضرت زهرا (س) به صورت نورانی قبل از خلقت همه موجودات عالم و قبل از خلقت آدم (ع) خلقت شده اند. اگر چه خلقت اين ذوات مقدسه در صورت بشری و مادی از خلقت آدم (ع) متاخر می‌باشد ولی خلقت نوری آنها به استناد به اين روايات معتبره مقدم برخلقت همه موجودات است.(12)

 روایتی از سلمان فارسی

در روایتی، سلمان فارسی از پیامبر اسلام (ص) نقل می‌کند که پیامبر(ص) به من گفت: «یَا سَلْمَانُ، خَلَقَنِی اللَّهُ مِنْ صَفْوَةِ نُورِهِ، وَ دَعَانِی فَأَطَعْتُهُ، وَ خَلَقَ مِنْ نُورِی عَلِیّاً، وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ، وَ خَلَقَ مِنْ نُورِ عَلِیٍّ فَاطِمَةَ، وَ دَعَاهَا فَأَطَاعَتْهُ، وَ خَلَقَ مِنِّی وَ مِنْ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ: الْحَسَنَ، وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ، وَ خَلَقَ مِنِّی وَ مِنْ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ: الْحُسَیْنَ، فَدَعَاهُ فَأَطَاعَهُ.»، «ای سلمان، خداوند مرا از برگزیده نورش خلق کرد و مرا خواند پس او را اجابت کردم، و از نور من، علی را خلق کرد و او را صدا زد و او(علی) او را اطاعت کرد و از نور علی، فاطمه را خلق کرد، پیامبر(ص) به همین ترتیب تا به امام حسین(ع) ادامه دادند و بعد فرمود: «ثُمَّ سَمَّانَا بِخَمْسَةِ أَسْمَاءٍ مِنْ أَسْمَائِهِ، فَاللَّهُ الْمَحْمُودُ وَ أَنَا مُحَمَّدٌ، وَ اللَّهُ الْعَلِیُّ وَ هَذَا عَلِیٌّ، وَ اللَّهُ الْفَاطِرُ وَ هَذِهِ فَاطِمَةُ، وَ اللَّهُ ذو الْإِحْسَانِ وَ هَذَا الْحَسَنُ، وَ اللَّهُ الْمُحْسِنُ وَ هَذَا الْحُسَیْنُ.»، «سپس ما را به پنج اسم از اسمای خودش نامید؛ پس خداوند محمود است و من محمد، و خداوند علی است و این هم علی، خداوند فاطر است و این هم فاطمه، خداوند ذوالاحسان است و این حسن و خداوند محسن است و این هم حسین است.

پیامبر(ص) در ادامه به سلمان فرمود: «ثُمَّ خَلَقَ مِنَّا وَ مِنْ نُورِ الْحُسَیْنِ: تِسْعَةَ أَئِمَّةٍ، فَدَعَاهُمْ فَأَطَاعُوهُ، قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ سَمَاءً مَبْنِیَّةً، وَ أَرْضاً مَدْحِیَّةً، وَ لَا مَلَکاً وَ لَا بَشَراً، وَ کُنَّانُوراًنُسَبِّحُ‏اللَّهَ‏، وَ نَسْمَعُ لَهُ وَ نُطِیعُ.»، «سپس خداوند از ما و از نور حسین، 9 ائمه را خلق کرد؛ پس آن‌ها را خواند و اطاعت شد. در آن هنگام ساختمان آسمان و گسترش زمین و وجود هوا و ملک و انسان صورت نگرفته و ما انواری بودیم که پروردگار متعال را تسبیح و تقدیس کرده، و فرمان او را شنیده و پیروی می‌کردیم (13)

 

پی نوشت:

1- مفاتیح الغیب، فخر رازى، ج‏6، صفحه 525 

2- المستدرك، حاكم نیشابوری، ج2، صفحه 609

3- ینابیع الموده، قندوزی حنفی ، ج1، ص45

4- مسند احمد بن حنبل، ج ، 127

5- لسان المیزان، ابن حجر، ج ، ص 180

6- ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ج1، ص46

7- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 40، ص43

8- كشف الغمة في معرفة الأئمة، اربلی، ج‏1، ص 457

9- بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج،25 ص17

10- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج25 ص23

11- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 54 ص 195.

12- استفتائات عقایدی، سایت آیت الله تبریزی

13- دلائل الإمامة، ص448

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۰۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بسم الله النور بسم الله نور الی نور بسم الله علی کل نور لاحول ولا قوه الا بالله بعد از خوندن این مطلب یه حسی بهم دست داد که هیچ کلمه ای براش پیدا نکردم بگم فقط بگم هر لحظه که به فرمایشات اهل بیت ع که در مورد خلقت مبارکشون از انوار الله میرسیدم و میخوندم تنم میلرزید و زبانم بی اختیار ذکر شریف الهم صل علی محمد وال محمد (ص) را میگفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
بسیارعالی جالب بود همه چیز دست خداونداست یاخدا طنم لرزیر پناه برخودت
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
جانم به فدای رسول الله .خاندان پاکش.
جانم به فدای حضرت علی (ع)و فاطمه(س)
جانم به فدای امام مظلوم حسن (ع)
جانم به فدای امام شهید و شاهد امام حسین (ع)
جانم به فدای اولاد پاک امام حسین از ابتدا انها تا آخرین انها.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۰۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سلام.‌اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم...یا پنج تن ال عبا
Iran (Islamic Republic of)
امراله جم
۲۰:۱۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
بینظیر بود حسم رو نمیتونم بگم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
رحمت
۰۳:۳۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام پس خدا همواره افرید گار است منتها از طریق این انوار مقدسه و این انوار مستقل در افرینش ما بعد خود نبوده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
اولین انسان حضرت ادم بوده نام پنج تن از انسان ها جداس جریانش
Iran (Islamic Republic of)
محمد اسدی خانوکی هستم
۰۶:۰۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
انشاالله با ائمه اطهار محشورشوید
Iran (Islamic Republic of)
گل افشان
۰۷:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
سلام
بسیار عالیست. این مطلب را بطور اشاره ای بارها شنیده بودم ولی نه با استناد و خیلی مطلب جالب یود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام ..
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در یادداشتی شبهه آفرینش زمین در روزهای متعدد را مورد بررسی قرار داده است..اگر مسال اقای روحانی است بهتر قضاوت نکنید....من میگم ولی قضاوت نمی کنم..
..ولی به حساب خود پی ببر ..
اگر ادم حوا بوده..
بعد از افرینش بوده خلق ادم..
...
France
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
لایک داری
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۵۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
متحجب شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۳۱ تير ۱۳۹۸
ممنون اززحماتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
عالی مثل همیشه
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۰۷:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
قشنگ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
عجب دانشمندایی بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
اطلاعات خیلی خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا امیرالمومنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
حدیث جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا امیرالمومنین السلام علیک یا فاطمه الزهرا السلام علیک یا امام حسن مجتبی السلام علیک ابا عبدالله الحسین
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۳:۵۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
استغفار کنید
Iran (Islamic Republic of)
jامیر مرگ :(
۱۳:۳۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
حدیث جالبی بود ممنون ازتون :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
السلام علیک یا پنج تن آل عبا