ثروتی مطرح کرد؛

تلاش آمریکا برای انجماد کامل برنامه هسته ای ایران

تحلیلگر مسئل سیاسی با اشاره به بازی ترامپ و کنگره آمریکا از طرقی، غیر برجامی،گفت: آمریکا تلاش دارد به صورت محدودیت ناپذیر ما را در حوزه هسته‌ای دچار انجماد کامل کند.

تلاش امریکا برای انجماد کامل برنامه هسته ای ایرانبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هادی ثروتی تحلیلگر مسئل سیاسی، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در ابتدای ورود به توافق هسته‌ای وارد تعهدات نشدند و در مراحل میانی و پایانی تلاش کردند با نوعی ظرافت بحث تعهدات را در کنار اروپایی‌ها نادیده بگیرند.

وی با بیان اینکه آمریکا به جای رفع، بحث تعلیق تحریم‌ها را مطرح کردند، گفت: آمریکا خلل و فرجی برای برجام ایجاد کرد که سنا، کنگره و دستگاه اجرایی از این درزها و نقاط ضعف و مبهم برجام سوء استفاده می‌کنند.

ثروتی با اشاره به طرح‌های عمده آمریکا در قالب کنگره و مجلس نمایندگان، تصریح کرد: یک بحث مربوط به سیاه چاله تحریمی و بحثی دیگر از سوی تیلرسون پیگیری می‌شود و موارد مختلفی را بعد از اینکه نتوانستند برجام را کاملا زیر سوال ببرند، دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ترامپ نیز توپ را در زمین کنگره انداخت و قصد دارد از طریقی غیر از برجام، همچون مسئله دفاعی، موشکی، محدودیت کامل هسته‌ای ایران به صورت محدودیت ناپذیر ما را در حوزه هسته‌ای دچار انجماد کامل کنند.

ثروتی برخورد دوگانه آمریکا و غرب را به نوعی جنگ زرگری تشبیه کرد و گفت: اروپا ظاهرا موافق برجام هستند؛ اما آمریکا موافق نیست و تنها سلیقه ها در این جنگ زرگری متفاوت است؛ ولی نگاه ها و رویکردها در بلند مدت به نقطه ای مشترک می رسد.

این تحلیلگر امور سیاسی کانالیزه کردن و محدودسازی جمهوری اسلامی را به عنوان خواست هر دو طرف غربی و آمریکایی مطرح کرد و افزود: آمریکا سعی دارد از کانال برجام امتیاز بگیرد؛ اما اروپا اعلام می‌کند به برجام احترام می گذاریم و در سایر مباحث با آمریکایی ها دست می دهند.

ثروتی از توافق پشت صحنه  آمریکا و اروپا سخن گفت و ادامه داد: روی میز بازی چیز دیگری است و دیپلماسی ما نباید چشم خود را ببندد؛ مردم ما نیز باهوش هستند و می دانند که انگلیس خبیث اعلام کرده است در برجام با آمریکا تفاوت دیدگاه داریم اما در حوزه موشکی و منطقه با آلمان و فرانسه همسو هستیم.

وی با اشاره به به طرح این موضوعات توسط نماینده انگلیس در شورای امنیت، افزود: دیگر اعضای اتحادیه اروپا قصد امتیازگیری از جمهوری اسلامی ایران را دارند و دستگاه دیپلماسی ما باید دقت کند که تفاوت دیدگاه غرب و امریکا منتج نشود که فکر کنیم اگر به دامان اروپا پناه بریم، می توان موقعیتی ایجاد کرد.

ثروتی با تأکید بر اینکه دقت نظر لازم، دستگاه دیپلماسی ما را از چاهی که برایش کنده‌اند، نجات خواهد داد، گفت: آمریکا با مولفه اقتدار و نفوذ در سازمان‌های بین‌المللی سعی دارد امتیازات مورد نظر خود را کسب کنند و به نظر بنده در این فضا موقعیت نسبی را کسب خواهند کرد ولی مهم عملکرد ما است و اینکه ایران بداند چه تدبیری اتخاذ کند تا از این فضا امتیازات لازم را دریافت کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ایران نباید در فضای برجام غرق شود، بلکه حرکتی فراساختاری داشته باشد و با نگاهی بالادستی خود را از این فضا بیرون کشد و به هیچ عنوان وارد فضای برجامی نشود.

ثروتی گفت: طبق قوانین و مقررات بین‌المللی در فضای موشکی محدودیتی نداریم، حتی در حوزه ان. پی. تی نیز محدودیت نداشتیم و خودمان این فضا را تعریف کردیم. حتی در ورود به کنوانسیون الحاقی به صورت داوطلب این فضا را قبول کردیم، بنابراین طبق تدبیر و منافع جمهوری اسلامی باید از فضای برجام استفاده کنیم.

وی از یک طرح منطقه‌ای برای رو دست زدن به اسرائیل و امریکا سخن گفت و افزود: این طرح مبنی بر بحث امنیت دسته جمعی است که این امکان با توجه به محور مقاومت وجود دارد و اگر مسئولان نظام جهوری اسلامی این فضا را ایجاد کنند، هرگونه حرکت علیه محور مقاومت تهدید علیه کل مجموعه و یک تضمین امنیت برای جمهوری اسلامی و حوزه مقاومت و عمق استراتژیک آن خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۴:۵۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
تمام تحريم هاي جديد امريكا هيچگونه ارتباطي به مسئلهء هسته ايي ايران ندارد مثل هميشه بهانه هاي واهي
آخرین اخبار