توقف یک هفته ای صادرات افغانستان به پاکستان

پس از افزایش تعرفه‌های گمرکی پاکستان، بازرگانان افغان در ۷ روز اخیر هیچ صادراتی به این کشور نداشتند.

توقف یک هفته ای صادرات افغانستان به پاکستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پس از افزایش تعرفه‌های گمرکی پاکستان، بازرگانان افغان در ۷ روز اخیر هیچ صادراتی به این کشور نداشتند.

کارشناسان می‌گویند که دولت اسلام‌آباد پیش از این نیز از بستن گذرگاه‌های مرزی و اکنون با افزایش تعرفه نیز به افغانستان فشار وارد می‌کنند.

پاکستان اخیرا تعرفه گمرکی کالاهای صادراتی افغانستان را چند برابر کرده است و مقامات اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که این موضوع باعث شده تا بازرگانان این کشور در این 7 روز هیچ صادراتی به پاکستان نداشته باشند.

این در حالی است که پاکستان اصلی‌ترین شریک اقتصادی افغانستان به شمار می‌آید و به گفته مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان مقصد نزدیک به 95 درصد از کالاهای این کشور پاکستان است.

این در حالی است که از 7 روز گذشته مقامات پاکستانی تعرفه گمرکی 120 قلم از کالاهای صادراتی افغانستان را تا سه برابر افزایش داده و عدم صادرات در این مدت حدود چهار میلیون دالر به صادرکنندگان افغان زیان وارد کرده است.

«خان‌جان الکوزی»، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این باره گفت که حدود 20 روز است هیچ کالایی به پاکستان صادر نشده است و از دولت افغانستان نیز خواست تا مشکلات سیاسی با اسلام‌آباد را حل کند زیرا در غیر این صورت «پاکستان هر روز بر بازرگانان افغان فشار وارد کرده و کار آنان را فلج می‌کند».

وی افزود در کوتاه مدت هیچ جایگزینی برای بازار پاکستان وجود ندارد.

گفتنی است که اخیرا نیز اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دستور داد تا کالاهای وارداتی از پاکستان در مرز افغانستان تخلیه شوند و سپس از سوی شرکت‌های داخلی به سایر مناطق این کشور انتقال یابند.

الکوزی در ادامه نیز این اقدام پاکستان را خلاف قوانین تجارت جهانی دانست و گفت که براساس این قوانین هیچ کشوری حق ندارد به یک باره بیش از 5 درصد تعرفه گمرکی خود را افزایش دهد.

«حسیب موحد» استاد دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه کابل نیز تاکید کرد که پاکستان باید مسائل اقتصادی و سیاسی را از یکدیگر تفکیک کند و نباید از این مسئله به‌ عنوان ابزار فشار علیه افغانستان استفاده کند.

این در حالی است که افغانستان نیز برای کاهش وابستگی به پاکستان برای مسیرهای تجاری راههای جدیدی را برای جایگزین کردن پاکستان در نظر دارد.

در ثور/ اردیبهشت سال 94 افغانستان با وجود مخالفت‌های آمریکا توافق‌نامه توسعه بندر «چابهار» را با هند و ایران به امضا رساند. این تفاهم‌نامه علاوه بر اینکه دسترسی هند به آسیای مرکزی بدون استفاده از خاک پاکستان را ممکن می‌کند، افغانستان را نیز به بازارهای جهانی و بین‌المللی متصل خواهد کرد.

این در حالی است « نیتین گادکری» وزیر حمل و نقل هند اخیرا اعلام کرد که بندر چابهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. بهره‌برداری از این بندر افغانستان را قادر می‌‌کند تا بدون نیاز به بنادر پاکستان از راه‌های امن‌تر، کوتاهتر و به صرفه‌تر به آب‌های آزاد برای تجارت بین‌المللی دسترسی داشته باشد.

تسنیم نوشت: از سوی دیگر، بندر چابهار برای افغانستان نسبت به بندر کراچی نزدیکتر است و به عقیده اتاق بازرگانی و صنعت این کشور، مسیر کوتاه می‌تواند به کاهش هزینه حمل و نقل منجر شود.

در حال حاضر صادرات افغانستان حدود 500 میلیون دلار است که به گفته کارشناسان با زیرساخت‌های کافی در بندر چابهار این مقدار می‌تواند سه برابر شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.