ایمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اهتمام افراد سودجو بر واردات گندم/نرخ خرید دولتی محصولات کشاورزی باید، همگام با تورم افزایش یابد

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: افراد سودجو با اظهار نظرهای غیر کارشناسی همچون بی کیفیتیِ گندم تولید داخل و نبود صرفه اقتصادی در تولیدملی ،به دنبال افزایش واردات هستند.

علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،اظهار کرد:خودکفایی در محصولات اساسی از جمله گندم امری ضروی است.

 وی با بیان اینکه سودهای حاصل از واردات برای واردکنندگان شیرین است، گفت: کاهش تولید گندم و واردات محصول ،با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد ولی  افراد سود جو با اظهار نظرهای غیر کارشناسی همچون بی کیفیتیِ گندم تولیدداخل و نبود صرفه اقتصادی در تولیدملی ،به دنبال افزایش واردات هستند.

 ایمانی با اشاره به برنامه مدون وزارت جهاد کشاورزی به منظور  افزایش عملکرد در واحد سطح، افزود: براین اساس با سرمایه گذاری در بحث تامین نهاده های دامی،مکانیزاسیون ، آموزش کشاورزان و استفاده از توان بخش خصوصی ؛سطح اراضی گندم کاهش یافته و عملکرد ارتقاء می یابد تا دیگر نیازی به واردات گندم وجود نداشته باشد.

 رییس بنیاد توانمند سازی گندمگاران ادامه داد: با توجه به هزینه های بالای تولید و کیفیت مناسب گندم داخلی ،امکان مقایسه  آن  با تولید آن سوی مرزها وجود ندارد چرا که  میزان یارانه دولتی ارائه شده به کشاورزان در سایر کشورها مشخص نیست.

 وی با بیان اینکه اظهارنظرهای غیر کارشناسی مبنی بر بالا بودن قیمت گندم خارجی نسبت به گندم داخلی به ضرر تولید ملی تمام می شود، گفت: روستاییان در صورت نبود اشتغال به حاشیه شهرها مهاجرت می کنندو این امر ضمن  به مخاطره انداختن امنیت غذایی به صلاح کشور هم نخواهد بود.

ایمانی با اشاره به اینکه واردات گندم موجب خروج ارز از کشور و افزایش درآمدکشاورزان خارجی می شود، بیان کرد: باافزایش قیمت دلار، نرخ جهانی گندم دستخوش تحولاتی قرار می گیرد که با از بین رفتن انگیزه گندمکاران به کاهش تولید داخلی منجر خواهد شد.

 وی درباره تصمیم دولت مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زارعی 97-96 ، اذعان کرد:  دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید قانون را خطاب قرار دهد چرا که با وجود افزایش نرخ بذر،ماشین آلات و نهاده ها ،باید نرخ خرید محصولات برحسب تورم افزایش یابد.

 به گفته این مقام مسوول جامعه کشاورزی در امنیت غذایی و حفظ استقلال کشور نقش مهمی دارد که بی توجهی به این قشر تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

کاهش تولید گندم بر خوداتکایی اثری نداشت

 ایمانی سطح زیر کشت گندم آبی را دو میلیون و 50 هزار هکتار و دیم را 2 میلیون و 700 هزارهکتار پیش بینی کرد و گفت: البته  احتمال کاهش میزان سطح زیر کشت گندم به دنبال برخی عوامل نظیر تاخیر در پرداخت مطالبات و اعلام نرخ خرید تضمینی وجود دارد.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران دلیل کاهش تولید گندم در سال زراعی 96-95 را شرایط اقلیمی اعلام کرد و افزود: خشکی و کاهش درجه دما و نبود بارندگی مناسب در استان ها کاهش 2.5 میلیون تنی گندم را نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل رقم زد.

 وی با بیان اینکه کاهش تولید ،صدمه ای به خوداتکایی گندم وارد نکرده است، گفت: در شرایط کنونی بیش از نیاز خبازی ها ، صنف و صنعت، گندم در سیلوها موجود است.

 ایمانی با اشاره به جایگزینی بذر و کود دولتی به جای مطالبات گندمکاران ،گفت: طی ابلاغیه معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی  کلیه کشاورزانی که مطالبات خود را دریافت نکرده اند از طریق بانک کشاورزی حواله کود و سم خود را دریافت خواهند کرد.  این امرمی تواند تا حدودی  در انگیزه کشاورزان اثر مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار