قاتل خاموش در کدام استان‌ها بیشتر قربانی می‌گیرد؟

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته ۸۳۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آرزو دهقانی، کارشناس ارشد فورت‌های پزشکی در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته ۸۳۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند، گفت: استان تهران و خراسان‌رضوی رکورددار تعداد قربانیان این حادثه خاموش هستند.

وی با بیان اینکه گاز مونوکسیدکربن را قاتل خاموش می‌نامند، چون گازی‌است بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه که بر اثر سوختن ناقص مواد سوختی تولید می‌شود، افزود: برخلاف نظر عموم، منشأ تولید مونوکسید همیشه بخاری‌ها نیستند. هر وسیله گازسوز و به‌عبارتی وسایلی که با سوخت آلی کار می‌کنند خطر گازگرفتگی را دربردارند.

این کارشناس ارشد فوریت‌های پزشکی ادامه داد: برای مثال در پارکینگ خانه‌ها ممکن است افراد به مسمومیت با CO به‌دلیل روشن ماندن طولانی‌مدت خودرو در پارکینگ دچار شوند. اگر بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق‌گاز‌ها سیستم تهویه نامناسب (دودکش) داشته باشند منجر به مسمومیت با گاز CO خواهد شد.

قاتل خاموش در پارکینگ‌ها

وی تصریح کرد: کار کردن خودرو در پارکینگ‌های دربسته از عوامل دیگر مسمومیت با این گاز کشنده است. علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در ابتدا به‌صورت سردرد همراه با احساس سنگینی خود را نشان می‌دهد و درصورت عدم‌اکسیژن‌دهی مناسب منجر به گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه، تشنج و تحریک پذیری، کاهش هوشیاری و اغما و بالاخره مرگ می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه پیشگیری از مسمومیت با این گاز بسیار ساده است، توصیه کرد: از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنید؛ داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است؛ سرد بودن دودکش بخاری نشان‌دهنده عدم‌خروج گاز‌های سمی است؛ رنگ شعله بخاری و وسایل پخت‌و پز باید آبی باشد. اگر رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، سریعا باید تعمیر شود؛ اگر در منزل از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه استفاده می‌کنید، برخی روزنه‌های جریان هوا و پنجره‌های کوچک در منزل را باز بگذارید.

وی با بیان اینکه از روشن‌کردن شعله‌های اجاق‌گاز برای گرم نگه‌داشتن محیط، جدا خودداری کنید، تصریح کرد: تمامی دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک‌متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل (H) باشند؛ همچنین از به‌کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش جدا خودداری کنید. هر وسیله گازسوز و گرمایشی باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد؛ درون خانه به‌خصوص در اتاق خواب دستگاه هشدار مونوکسید‌کربن نصب کنید؛ نصب و تعمیر وسایل گرمایشی را به افراد مجرب و باتجربه بسپارید؛ و هیچگاه داخل ماشین روشن در پارکینگ دربسته به مدت طولانی قرار نگیرید.

دهقانی در ادامه تاکید کرد: درصورت مشاهده فردی که دچار مسمومیت شده باید او را به سرعت از محیط آلوده خارج کرده و در جریان هوای آزاد قرار دهید. سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی‌ای به فرد مسموم ندهید؛ چون به‌دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.

این کارشناس ارشد فورت‌های پزشکی اظهارکرد: درصورت اطمینان از وجود گاز مونوکسیدکربن سریعا وسایل گرماسوز را خاموش کرده و جریان گاز را قطع کنید؛ به‌هیچ‌وجه کلید برق را نزنید؛ چون ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

یادآور می‌شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
اعدام قاتل
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۹:۱۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
سلام.
آخرین اخبار