کنترل آفت شب پره با اختصاص اعتبار ۷۰ میلیاردی

۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای کنترل آفت شب پره شمشاد در شمال کشور نیاز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، بهمن افراسیابی مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در نوشهر گفت: برای مبارزه و کنترل کامل آفت شب پره شمشاد در شمال کشور به ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵ میلیارد ریال اعتبار به دو استان مازندران و گیلان اختصاص یافته که از این مقدار اعتبار ۱۰ میلیارد ریال آن به اداره کل منابع طبیعی نوشهر برای مبارزه با این آفت تخصیص داده شد.

امروز برای بررسی و ارزیابی عملکرد ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور چهارگانه شمال در خصوص آفت شب پره شمشاد به نوشهر سفر کرده بود.

افراسیابی، سطح مناطق آلوده شمشاد‌های جنگل هیرکانی را ۵۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از سطح ۵۲ هزار هکتار شمشادستان‌های شمال کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد آن از طریق آفت شب پره خسارت جدی دیده است و مابقی آن نیز به بیماری قارچ بلایت شمشاد مبتلا شده است.
وی افزود: در نشست با روسای اداره حفاظت و حمایت و کارشناسان گیاه پزشکی ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور برانتقال تجربیات مثبت استان‌ها تاکید شد و قرار شد اقدامات کم اثر در مبارزه با آفت شمشاد را حذف کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها گفت: در حال حاضر چند بیماری و آفت در سطح جنگل‌های کشور وجود دارد که از جمله می‌توان به دو آفت و یک بیماری سوسک چوب خوار بلوط و قارچ ذغالی که همزمان با سوسک چوب خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس وجود دارد اشاره کرد.

وی افزود: در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور با یک بیماری بلایت شمشاد” و آفت شب پره شمشاد” مواجه هستیم که خسارت‌های زیادی به رویشگاه‌های شمشاد شمال کشور وارده کرده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر نیز گفت: از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصصی در سالجاری تاکنون ۴ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت شمشاد از طریق محلول پاشی و خرید و نصب تله‌های فرمونی- قیفی و نوری هزینه شده است.

سنگاری افزود: تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه تله‌های فرمونی خریداری شده که ۸۸۰ دستگاه آن در مناطق آلوده و بحرانی شمشادستان‌های غرب مازندران نصب شده است.

انتهای پیام/ع

کنترل آفت شب پره شمشاد نیازمند اعتبار ۷۰ میلیاردی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار