باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

انتخابات به وقت دانش آموزی/ جشنواره دموکراسی دانش آموزان ناجی مدارس می‌شود؟

شورای دانش آموزی یکی از مهم‌ترین شوراها در نظام آموزشی است که هنوز در حد و اندازه واقعی خود شناخته نشده است.

انتخابات به وقت دانش آموزی/ جشنواره دموکراسی دانش آموزان ناجی مدارس می شود؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شوراهای دانش‌آموزی یکی از مهمترین برنامه‌های معاونت پرورشی آموزش و پرورش است که هرساله در نخستین روزهای آبان‌ماه به شکل سراسری در کشور اجرا می‌شود، برهمین اساس امسال هم شاهد برگزاری بیستمین دوره این انتخابات در سراسر کشور بودیم، اتفاقی که می‌توان آن را نمونه‌ای الگوبرداری شده از انتخابات رسمی کشور دانست، روندی که دانش‌آموزان را برای انتخاب اصلح در آینده آماده می‌کند و زمینه‌سازی برای رشد فردی و اجتماعی آنها محسوب می‌شود.

در شوراهای دانش‌آموزی پس از انتخاب اعضای شورا بخشی از تصمیم‌گیری‌های مدرسه به دانش‌آموزان برگزیده محول می‌شود تا آنها هم مشارکتی در امور مدرسه داشته باشند؛ این طرح در واقع گامی مثبت برای نشان دادن اهمیت حضور دانش‌آموزان در مدارس محسوب می‌شود؛ حال سوال این است که آیا واقعا اینچنین طرح‌های اجازه اجرا در مدارس را پیدا می‌کنند؟

شوراهای دانش‌آموزی بستر تمرین دموکراسی در مدارس

مسئله انتخابات شورای دانش‌آموزی مدتی است که در رسانه‌ها انعکاس داده می‌شود و شاهد شرکت هرچه بیشتر دانش‌آموزان در این فرآیند پرورشی هستیم اما این مسئله همچنان جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است؛ چرا که در تمامی مدارس کشور این طرح به طور کامل اجرا نمی‌شود.

علی رمضانی سرپرست اداره کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در مورد انتخابات شورای دانش‌آموزی اظهار کرد: هیچ فعالیتی با این چنین حضور مشارکتی دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد و باید این برنامه را ارزشمند بشماریم، چرا که به نهادینه‌کردن فرهنگ نقادی، تحمل نظر مخالف، همزیستی مسالمت‌آمیز و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان کمک می‌کند و زمینه‌ای برای حضور آگاهانه دانش‌آموزان در امور سیاسی و اجتماعی برای سالهای آتی زندگی آنها است.

وی افزود: برای انتخابات شورای دانش‌آموزی ضوابطی در نظر گرفته شده، به گونه‌ای که حتی در مقطع ابتدایی برای مدارس کمتر از 100 نفر 5 نفر عضو اصلی و دو نفر علی‌البدل و برای مدارس بین 101 تا 150 نفر 7 نفر عضو اصلی و برای مدارس بیش از 150 نفر 9 نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند که چنین برنامه‌ریزی نشان از ضابطه‌مند بودن انتخابات شورای دانش‌آموزی دارد.

مدیرکل امور فرهنگی هنری آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شوراهای دانش‌آموزی جشنواره دموکراسی در مدارس است، اظهار کرد: با توجه به شبیه‌سازی این شورا با انتخابات رسمی کشور و حضور 9 میلیونی دانش‌آموزان در این رویداد می‌توان با اجرای هرچه بهتر آن به آینده جامعه امیدوار بود.

اعضای شورای دانش‌آموزی جدی گرفته شوند!

روند انتخابات شورای دانش‌آموزی با توجه به اظهارات آموزش و پرورشی‌ها ضابطه‌مند بوده و از سال 76 تاکنون به طور منظم در مدارس سراسر کشور برگزار شده است که این مسئله در نوع خود ارزشمند است، اما باید دید جایگاه شوراهای دانش‌آموزی از دید دانش آموزان که اعضای اصلی این شورا همچنین مخاطب اصلی آن هستند، چگونه بوده است.

سوم آبان‌ماه مانند سالهای گذشته انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در مدارس سراسر کشور انجام شد و در این میان با دانش‌آموزان یکی از مدارس گفت‌وگویی داشتیم تا روند برگزاری شوراهای دانش‌آموزی را از دید آنها جویا شویم.

روزی که دانش‌آموزان با اشتیاقی بالا خود را برای انتخابات شورای دانش‌آموزی آماده می‌کردند و به وضوح انگیزه کاندیدای شورا را برای انتخاب شدن از سوی سایر همسالان و هم مدرسه‌ای های خود قابل مشاهده بود همچنین وعده‌های انتخاباتی که نامزدها شورا برای انتخاب شدن از سوی همسالان ادعا می‌کردند، جالب توجه بود.

یک از دانش‌آموزان که خود از دست‌اندرکاران اجرای این برنامه بود، در مورد انتخابات شورای دانش‌آموزی در مدرسه‌شان گفت: تقریبا از اول مهرماه برای برگزاری این برنامه فعالیت داشتیم، اما کار را به طور جدی از هفته گذشته آغاز کردیم و در حال حاضر به عنوان منشی انتخابات برای برگزاری کار فعالیت داریم.

وی در مورد نحوه انتخاب شدن دانش‌آموزان در روند انتخابات گفت: تعدادی از ما که علاقه‌مند به فعالیت‌های پرورشی بودیم با توجه به فراخوانی که مدرسه گذاشته بود، اعلام حضور کردیم و دانش‌آموزانی که کارهای فرهنگی و پرورشی بهتری داشتند، برای اجرای فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی انتخاب شدند.

یکی دیگر از دانش‌آموزان که خود از دوره ابتدایی در شورای دانش‌آموزی شرکت داشته در مورد این شوراها گفت: من امسال کلاس نهم هستم و از دوره ابتدایی تا سال گذشته در فرآیند شورای دانش‌آموزی شرکت داشته‌ام اما امسال ترجیح دادم تا نوبت را به همکلاسی‌های خود بدهم تا آنها نیز برای برنامه حضور فعالی داشته باشند.

وی در مورد نقش شوراها در برنامه‌های مدرسه عنوان کرد: شورای دانش‌آموزی در برنامه‌های مدرسه نظیر اردوها بی‌تأثیر نبوده و به دلیل آنکه خود دانش‌آموزان در این شورا حضور دارند، بهتر با مشکلات مدرسه آشنا هستند، اما به اندازه‌ای که برای انتخابات شورای دانش‌آموزی اهمیت قائل می‌شوند در اجرای برنامه‌ها و توجه به خواسته‌های این شورا مدرسه توجهی ندارد و چه بهتر که دانش‌آموزان و نظرات آنها در شورا به اندازه‌ای که برای انتخابات توجه می‌شود، در برنامه های مدرسه اثرگذار باشد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه هشتم این مدرسه که در بیستمین دوره شوراهای دانش‌آموزی به عنوان عوامل برگزاری فعالیت می‌کرد، اظهار کرد: در شوراهای دانش‌آموزی فعالیتهای قابل ملاحظه‌ای داشتیم و سال گذشته تصمیمات شورای دانش‌آموزی باعث شد تا برخی از مشکلات مدرسه برطرف شود که برای ما ارزشمند بود، چرا که به جایگاه دانش‌آموز اهمیت داده شد و توانستیم برای حل مشکلات مدرسه خودمان پیش‌قدم باشیم.

اهداف شورای دانش آموزی در مدارس تحقق می یابد؟

نزدیک به ۱۰ میلیون دانش آموز پایه سوم ابتدایی و بالاتر در ۹۰ هزار مدرسه انتخابات شورای دانش آموزی برگزار کردند که با پایان رای‌گیری، قریب به ۶۵۰ هزار کاندیدای، به عنوان اعضای شورای دانش آموزی، برای مشارکت در تصمیم گیری‌های مدارس کشور انتخاب خواهند کرد.

ایجاد روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان، آماده سازی دانش آموزان برای جامعه پذیری و تمرین مشارکت اجتماعی، تمرین کار گروهی و آمادگی دانش آموزان برای ایجاد سازمان‌های کار آفرین و مواردی از این دست جز اهداف اصلی تشکیل شورا‌های دانش آموزی است مساله‌ای که درشرایط تحقق، برای دانش آموزان بسیار ارزشمند خواهد بود اما گویی تمامی مدارس هنوز این شورا و اهداف آن را در حد و اندازه واقعی نپذیرفتند و  گاه این چنین برنامه‌هایی صرفا جنبه نمایشی پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار