برای اولین بار در کشور انجام می‌شود؛

ارزیابی کیفی استخوان ایرانیان زیر ذره‌بین متخصصان

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای اولین بار وضعیت کیفی استخوان‌ ایرانی‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

ارزیابی کیفی استخوان ایرانیان زیر ذره‌بین متخصصانحسین ادیب مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران در سمپوزیوم تازه های استو‌پورز  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: یکی از عوامل مهمی که در پوکی استخوان باید مد نظر قرار بگیرد بحث مراقبت و پیشگیری افراد سالم است که برای این موضوع نیازمندسرویس ارائه خدمات به سطوح پایین تر شبکه های بهداشت هستیم.

وی افزود: در بسیاری از موضوعات سلامت و بیماری ها نگاه تخصصی کلان مورد ارزیابی قرار می گیرد اما باید بگوییم بحث پیشگیری و ارزیابی از عوامل خطر سازباید در سطوح پایین، ابتدایی تر و به نوعی از خردسالی آغاز شود تا با مراقبت های بیشتری بحث سلامت استخوان ها را تقویت کنیم.

ادیب گفت: خوشبختانه در سمپوزیوم یک‌روزه پوکی استخوان در بحث حوزه های علمی ارزیابی، تشخیص و درمان مباحث جدیدی مطرح شده و در این بخش باوجود توانمندی اساتید، مراکز علمی کشورو تعامل بین الملی شاهد دستاورد های زیادی بودیم.

وی اظهار کرد: یکی موارد بسیار مهم که خوشبختانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته ارزیابی کیفی استخوان هابوده که این موضوع برای اولین بار با حضور محققان بین الملی مورد ارزیابی قرار گرفته است و اگر بتوانیم ارزیابی کیفی استخوان ها را واردمباحث تشخیصی کنیم می توانیم علاوه بر تراکم، ساختار فیزیکی استخوانی را مورد توجه قرار دهیم و در بحث تشخیص و درمان دست پزشکان بازتر خواهدشد‌.

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:  بحث ارزیابی کیفی استخوانی که برای اولین بار در کشور مطرح می شود از موضوعاتی است که دیدبیشتری به پزشک می دهد و حتی در بحث پیشگیری و روند درمان نیز می توانیم روی این بحث مانورزیادی داشته باشیم .

وی گفت: موضوع مهم پوکی استخوان در کشور ما هم اکنون با ارزیابی استخوان ها، تراکم استخوان ،تصویر برداری و روش های دیگری مد نظر قرار می گیرد و بیمار در بحث پوکی استخوان شناخته می‌شود که اگر بحث ارزیابی کیفی استخوان ورود پیدا کند می توان شاهد اتفاقات مهم تری در این حوزه باشیم.

ضرورت پیشگیری پوکی استخوان در کودکی

ادیبی تصریح کرد: در بحث پوکی استخوان همچنین مساله پیشگیری و ارزیابی از عوامل خطر ساز باید بدانیم خردسالان،نوجوانان و گروه های پر خطر که در سنین رشد قرار دارند مورد توجه بوده و با آگاهسازی و کیفی سازی استخوان این گروه ها می توانیم از تهدید سلامت استخوان در سال های آتی‌ این گروه ها کم کنیم و به نوعی روی سلامت استخوان ها سرمایه گذاری انجام دهیم .

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: خوشبختانه بحث آموزش‌های تخصصی ، عمومی ، چاپ کتاب، فعال سازی موضوعات علمی با توجه به علم روز دنیا در کشور ما در مرکز پژوهشگاه علوم و غدد دانشگاه علوم پزشکی ایران رو به رشد است و می توانیم بگوییم ایران در عرصه بین المللی در حوزه تحقیقات پوکی استخوان شناخته شده است .

ادیبی ادامه داد:  بحث سلامت استخوان از موضوعات مهم سلامت مردم در جامعه است و به این دلیل باید این موضوع مهم را از سال های ابتدایی زندگی فرهنگ‌سازی کنیم تا افراد جامعه با آگاه سازی بیشتری از سطوح پایین و از خردسالی سلامت استخوان را دنبال کنند که در رسیدن به این مهم نیازمند مشارکت بخشی و ورود نهادهای متولی در آموزش و پرورش، رسانه ها، فرهنگسرا ،خانه‌های بهداشت و سایر نهادهای متولی هستیم.

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: بحث توانمندی محققان و موارد تشخیصی در کشور ما مطلوب است اما فرهنگ سازی و آگاه سازی سلامت استخوان های ایرانیان نیازمند آموزش و آگاهسازی است تا بتوانیم با روند سالمندی کشور شاهد جامعه ای سالمتر و سالمندی با کیفیت تری باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار