ماجرای یك «بی‌قانونی» در لیگ والیبال/ جابجایی بازیكن بر اساس كدام بند آیین‌نامه؟

تیم والیبال كاله آمل در حالی هفته چهارم لیگ برتر والیبال را با شكست سپری كرد كه مسئولان این تیم مدعی هستند بی‌قانونی آشكار در این مسابقه رخ داده است.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، هفته چهارم لیگ برتر والیبال با حواشی متعددی همراه بود كه مهم‌ترین حاشیه آن مربوط به دربی استان مازندران می‌شد. نبرد دو تیم سارویه ساری و كاله آمل كه آملی‌ها در نهایت با حساب 3 بر یك بازنده آن بودند.

آملی‌ها در شرایطی به این شكست تن دادند كه بر اساس ادعای كادر فنی و مسئولان كاله، حضور دو بازیكن در تیم سارویه بر اساس قانون نبوده است و مماشاتی نسبت به این بازیكنان از سوی سازمان لیگ صورت گرفته است. ماجرا اما از  این قرار بود كه حضور «شهروز همایون‌فر» و «جابر اسماعیل‌پور» در تركیب تیم سارویه بی‌قانونی آشكار و بر خلاف قوانین آیین نامه لیگ صورت گرفته است.

این دو بازیكن در ابتدای فصل با تیم گنبد به توافق رسیده و قرارداد امضا كرده بودند و در هفته نخست مسابقات با تیم گنبدی مقابل تیم شهرداری ارومیه به میدان رفته و بازی كردند. بعد از تغییر و تحولات در تیم گنبد و تغییرات در اسپانسر این تیم، این دو بازیكن از گنبد جدا شده و در هفته چهارم با پیراهن تیم سارویه به میدان رفتند. برای بررسی دقیق این موضوع و اطمینان از این كه حضور این دو بازیكن در تیم شهر ساری مغایر با قوانین است، به سراغ آیین‌نامه سازمان لیگ رفتیم.

ابتدا ماده 7 آیین نامه سازمان لیگ را بررسی كردیم.در این ماده آمده است : «فصل نقل و انتقالات در والیبال از 31 خرداد تا اول مرداد و در بین تعطیلات دو نیم فصل خواهد بود كه شامل بازیكنان خارجی نیز است.» همچنین در بخش 27 این ماده آمده است : «چناچه باشگاهی نتواند تا 15 روز مانده به مسابقات بازیكنان خود را تكمیل نماید فقط می تواند از بازیكنان آزاد كه هیچ قراردادی با باشگاه دیگر ندارند نسبت به تكمیل لیست خود در  زمان نقل و انتقالات (بین دو نیم فصل) اقدام كند.» 

اما در ماده 8 آیین نامه سازمان لیگ نیز اشاره‌هایی به موضوع جابه‌جایی بازیكنان شده است. در بخش 10 ماده 8 عنوان شده است « هر بازیكن در یك سال فقط برای یك باشگاه می‌تواند بازی كند به جز بازیكنان مجروح و بازیكنانی كه از طرف باشگاه در نیم فصل در اختیار فدراسیون قرار داده می‌شوند و چنانچه سازمان لیگ برای بازیكنی كارت شركت در مسابقات را صادر كندحق تعویض باشگاه خود را ندارد.»

بررسی این بندهای آیین‌نامه نشان از این دارد كه حضور این دو بازیكن در دیدار مقابل كاله خلاف قانون آیین‌نامه است و مشخص نیست سازمان لیگ با استناد به كدام تبصره برای این دو بازیكن كارت بازی صادر كرده است آن هم  چند ساعت مانده به آغاز مسابقه و در شرایطی كه حریف سارویه یعنی تیم كاله از حضور این دو بازیكن در تركیب حریفش بی‌خبر بوده است و این موضوع بدون شك در روند آنالیز آملی‌ها مشكل‌ساز شده است.

با این حال مسئولان تیم كاله به این موضوع اعتراض كرده‌اند و از فدراسیون خواستار این شدند كه به این موضوع رسیدگی شود. اما به نظر می‌رسد سازمان لیگ قصد توجیه این ماجرا را دارد و در تلاش است با تفسیر قانون این موضوع را حل و فصل كند.

البته این بار اول نیست كه لیگ برتر والیبال آبستن این اتفاقات عجیب و غریب می‌شود. در سال‌های اخیر با بی‌نظمی‌های متعددی در لیگ والیبال روبه‌رو بودیم و این بار نیز شاهد شكل جدیدی از دور زدن قانون هستیم. شاید حضور برخلافِ آیین نامه‌ی دو بازیكن در یك تیم خیلی زود از یادها برود و مانند سیل عظیمی از بی‌نظمی‌های لیگ فراموش شود، اما چه بهتر است والیبالی كه این روزها در رشد، موفقیت و پیشرفت زبانزد جامعه ورزش است، با این قبیل كم‌كاری‌ها و دامن زدن به بی‌نظمی‌ها، اعتبارش را خدشه‌دار كند.

انتهای پیام/

بی قانونی كار دست آملی ها داد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار