در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقاد یک ناشر از تیراژهای ساختگی کتاب در بازار نشر

احمد دولت‌آبادی با انتقاد از وضعیت نشر کشور گفت: تیراژهای هزارتایی کتاب‌ها صحت ندارد.

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگار تابان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره وضعیت نشر گفت: متاسفانه وضعیت نشر با توجه به اوضاع مالی مردم خوب نیست. تیراز پشت جلد کتاب‌ها هم ساختگی شده است. تیراژهای هزارتایی کتاب‌ها صحت ندارد. این مسئله در ناشران خصوصی دیده می‌شود  معمولا کتابی را با تیراژ 50 تا 100 جلد منتشر می‌کنند اما در کتاب تعداد تیراژ اثر را هزار جلد می‌نویسند. حتی چاپ‌های دوم و سوم کتاب هم ساختگی شده است. مخاطب وقتی می‌بیند که اثری به جلد دوم یا سوم رسیده است، فکر می‌کند این کتاب حتما کتاب پرفروشی بوده پس کتاب را تهیه می کند.

وی افزود: نوبت چاپ کتاب هم در انتشاراتی‌ها ساختگی شده است و نظارتی هم روی آن وجود ندارد. چون ناشر خصوصی خودش هزینه‌های چاپ اثری را متقبل می‌شود، سهمیه کاغذ هم نمی‌گیرد و کسی از وی در این باره سوالی نمی‌کند بنابراین همه چیز را خودش برعهده می‌گیرد. نظارتی روی او نیست و در اینجا ناشر خصوصی هر کاری بخواهد انجام می‌دهد تا مخاطب اثر او را تهیه کند. در واقع این کار سیاستی است که برای جذب مخاطب از آن استفاده می‌کنند. باید این شیوه را کنار بگذارند ناشری را می‌شناسم که می‌گوید درخواست چاپ دوم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهیم بیشتر می‌فروشیم.

مدیر مسئول انتشارات نگار تابان با بیان مثالی درباره نویسنده‌ای که به او گفته بود چاپ دوم کتابش را منتشر کنم قبل از آنکه چاپ اول کتابش تمام شود، اظهار کرد: کدام نویسنده دوست ندارد به خود ببالد که اثرش به چاپ دوم رسیده است، حتی اگر این مسئله جعلی باشد. اصلا نظارتی روی این مسئله نیست. این معضلی است که بدون اینکه یک جلد کتاب وارد بازار کتاب کنم می‌توانم درخواست انتشار چاپ دوم کتابم را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهم. بعضی ناشران حتی ناشران بزرگ هم از این شیوه استفاده می‌کنند. اما از نظر اخلاقی درست نیست که خواهید مخاطب را گول بزنید.

دولت‌آبادی درباره نمایشگاه استانی کتاب در تبریز بیان کرد: از نمایشگاه استانی کتاب در شهر تبریز استقبال شد. وضعیت فروشگاه‌ها و امکانات آن، نسبت به شهرهای دیگری که نمایشگاه استانی کتاب در آن برگزار شده بهتر بود.

 

انتهای پیام/

مشکلات بازار نشر کشور از زبان یک ناشر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار