پیوندی خبر داد

شایسته ‏سالاری و پرهیز از سیاست‌‏زدگی در دستور کار جمعیت هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: سلامت اداری، شفافیت و انضباط مالی، همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت‌های درونی هلال احمر از برنامه های ما در هلال احمر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و جدید هلال احمر که امروز(شنبه) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام ماه محرم و صفر اظهار کرد: آموزه های حسینی سرمایه بزرگ ملت ایران به ویژه خانواده بزرگ هلال احمر ایران در راه صیانت از آزادگی و کرامت و حقوق انسان است.

وی افزود: همه اعضای جمعیت هلال احمر مصداق این کلام امام حسين (ع) هستند که فرمود: «هركه گرفتارى مؤمنى را برطرف كند، خداوند گرفتاری‌هاى دنيا و آخرتش را برطرف می‌كند. امروز و در زمانه ای که ظلم و نابرابری در جهان بیداد می کند، بیش از هر زمانی به آموزه های عمیق نهضت حسینی احتیاج داریم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: امروز مردم بسیاری از کشورهای مسلمان در عراق و سوریه و یمن و سومالی گرفته تا پناه جویان آواره میانمار دست یاری و فریاد مظلومیت شان بلند است. من به تازگی در سفری که به مرز بنگلادش و میانمار داشته ام، شاهد رنج و دردهای فراوانی بودم که توصیف آن در قالب کلمات ممکن نیست. امیدوارم در اولین ماموریت های کاری ام در جمعیت هلال احمر با یاری همه ملت شریف ایران و در کمپین قند پارسی بتوانیم دردی از رنج های بزرگ مردم آن منطقه را کاهش دهیم. خداوند منان را بابت اعطای فرصت خدمت در جمعیت پرافتخار هلال احمر ایران شاکرم. خدمت در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران افتخاری است بزرگ و مسئولیتی خطیر و بس دشوار است. ورود در این عرصه جز با توکل و استمداد از ذات اقدس ربوبی و توسل به ائمه معصومین (ع) قرین توفیق نخواهد بود. از رئیس جمهور و نیز اعضای شورای عالی هلال احمر بابت اعتماد به این جانب سپاسگزارم. امیدوارم و می‏‌کوشم که این اعتماد را با امانت‏داری صادقانه به شایستگی پاسخ دهم.

پیوندی تصریح کرد: به عنوان عضوی از جامعه پزشکی که علاوه بر 25 سال افتخار ارائه خدمات تخصصی تشخیصی، درمانی و بازتوانی به هم میهنان، تجربه هایی از حضور در سطوح مختلف مدیریت و سیاستگذاری در نظام سلامت و تعامل با مسئولان نهادهای مختلف کشور، فعالیت آموزشی و پژوهشی به عنوان استاد دانشگاه، فعالیت مشارکت جویانه به عنوان منتخب جامعه پزشکی در سازمان نظام پزشکی و نیز فعالیت‌های داوطلبانه در قالب نهادهای انقلاب در دوران دفاع مقدس و بعد از آن اندوخته ام و در دوره گذشته نیز مدتی ریاست هیات مدیره سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر را به عهده داشتم، خدمت در جمعیت هلال احمر را در ادامه فعالیت‌های پیشین و نقطه عطفی در زندگی حرفه ای خویش می‏‌دانم.

وی افزود: به سهم خود خدمات ارزنده آقای ضیایی را ارج می‏‌نهم و برای ایشان در موقعیت‌های پیش رو آرزوی موفقیت و بهروزی دارم. همچنین قدردان زحمات و خدمات همه افرادی هستم که در ادوار مختلف در جمعیت هلال احمر در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی نقش آفرینی کرده اند.

ارتقای امنیت، صلح، کاهش آسیب ها از اهداف اصلی هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر گفت:جمعیت هلال احمر مجموعه ارزنده و پرافتخاری است با حدود یک قرن تجربه و سابقه فعالیت، که اهداف والایی همچون ارتقای امنیت، صلح، بشردوستی و کاهش آسیب ها و تسکین آلام بشری را با رعایت اصول هفتگانه بی غرضی، بیطرفی،استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان‏شمولی در عرصه‌‏های ملی و بین‏‌المللی پیگیری می‏‌کند.علی‌رغم نقاط ضعفی همچون ناپایداری منابع و ناشناخته ماندن اهداف، ماموریت‌ها و ظرفیت‌ها برای توده‏‌های مردم و بخش عمده نهادهای دولتی و غیردولتی کشور و تهدیدهایی همچون همپوشانی ماموریت‌ها با دیگر نهادها و ابهام در تولیت، اختیارات و پاسخگویی، تهدیدات فزاینده زیست محیطی و شرایط نامساعد اقلیمی و افزایش حوادث و بلایای طبیعی، گسترش آسیب‌‏های اجتماعی و نیز افزایش سریع موج ناامنی و خشونت و تروریسم در منطقه و جهان، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می‌‏تواند با تکیه بر نقاط قوتی همچون نیروی انسانی ارزنده کارآزموده و دارای انگیزه‏‌های متعالی و انباشت تجربه‌‏های ارزنده خصوصا در دوران پرفراز و نشیب پس از انقلاب و با استفاده از فرصت‌هایی همچون وجود انگیزه‌‏های والای خدمات داوطلبانه بشردوستانه در هم‏ میهنان، وجود نهادهای متعدد دولتی و غیردولتی با قابلیت کمک به خدمات داوطلبانه، جایگاه و موقعیت ممتاز سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌‏الملل و نیز اهتمام ویژه دولت دوازدهم به توسعه روابط با دولت‌ها و ملت‌ها؛ در پیشبرد اهداف و ماموریت‌ها در عرصه های ملی و بین‌‏المللی در جایگاه مطلوب و ممتاز قرار گیرد.

پیوندی تصریح کرد: در این راستا، رعایت سیاست‏‌ها و اسناد بالادستی ملی (همچون قانون اساسی، سياستهای كلی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، برنامه ششم توسعه، برنامه رییس جمهور برای دولت دوازدهم، و برنامه 5 ساله مصوب شورای عالی جمعیت هلال احمر)، بهره گیری از برنامه ‏ها و چارچوب‏ های بین‏ المللی با رعایت ارزش ‏ها و قوانین داخلی، رعایت اصول کلان اقتصادی کشور (همچون سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ملی، سیاست های اصل 44 قانون اساسی، مقابله با انحصار و ویژه‏خواری)، شایسته‏ سالاری، جوانگرایی، تخصص ‏گرایی، نخبه‏ گرایی، قانون مداری، اعتدال و میانه روی و پرهیز از سیاست ‏زدگی، مشارکت جویی و مشارکت پذیری، توسعه ‏گرایی و تحولگرایی، صرفه جویی و مدیریت منابع، سلامت اداری، شفافیت و انضباط مالی، استفاده حداکثری از ظرفیت های درونی هلال احمر در کنار بهره مندی از سرمایه انسانی موجود در نهادهای مختلف کشور در مواقع ضرورت، چابک سازی ساختار و تسهیل فرآیندهای اجرایی، کوچک‏ سازی ستاد، تفویض اختیارات ضروری و حضور مستمر در استان‏ها، بهره‏ گیری از فناوری‏ های نوین و مجازی سازی فرایندها، کاهش تصدیگری و استفاده از ظرفیت سازمان‏ ها و انجمن های مردم نهاد از جمله رویکردهای کلی است که به انها اهتمام و التزام خواهم داشت و از همکارانم نیز چنین انتظاری دارم.

وی افزود:من در برنامه خود به شورای عالی هلال احمر به تفصیل دیدگاه ها، اصول مدیریتی، رویکردها و ایده های اجرایی خود را برای رسیدن به اهداف والای این جمعیت اعلام کرده ام. در این فرصت کوتاه فقط به تاکید بر روی چند نکته اصلی بسنده می کنم.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مظهر و نماد روحیه انسان دوستانه ملت ایران است که ریشه در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارد. ظرفیت مردم ایران ( از هر قوم و مذهب) در ارائه خدمات داوطلبی و انسان دوستانه بی‏ انتهاست و شایسته است ظرفیت جمعیت هلال احمر برای سازماندهی متناسب با ظرفیت و استعداد مردم ارتقا یابد. از این رو ایجاد یک نظام یکپارچه برای جذب، سازماندهی و مدیریت نیروی انسانی داوطلب مبتنی بر ویژگی های سنی، فردی، اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی، مهارتی و غیره و با بهره گیری از روش ها و فناوری های نوین از اولویت های مهم است.

نیروی انسانی مهمترین سرمایه هلال احمر

وی افزود: مهمترین سرمایه هلال احمر نیروی انسانی و مهم ترین منبع تامین این سرمایه متن جامعه و آحاد مردم است. ظرف توسعه نیروی انسانی این جمعیت بزرگ به اندازه کل جمعیت ایران اسلامی است. بنابراین توسعه مشارکت مردم مهمترین راهبرد توسعه کیفی و کمی جمعیت هلال احمر محسوب می شود. در این زمینه در کنار همه فعالیت های گذشته به زنان و جوانان به عنوان دو منبع مهم باید توجه ویژه ای داشت. زنان خصوصا مادران و زنان خانه دار، داوطلبان بالقوه خاموش در کشور ما هستند. جلب و مشارکت بیشتر آنها در فعالیت های داوطلبانه علاوه بر روشن کردن این ظرفیت خاموش برای فعالیت های داوطلبانه، امدادی و پیشگیرانه در درون خانواده، می تواند باعث افزایش نشاط اجتماعی و بهره وری و حضور بیشتر زنان در جامعه نیز شود و در کاهش برخی از آسیب های اجتماعی نیز موثر باشد. از سوی دیگر توجه ویژه به قشر جوان علاوه بر تامین اهداف اساسی جمعیت، می تواند در شکوفایی استعدادهای نسل جوان، دوری آن ها از آسیب های اجتماعی، جامعه پذیری نسل جوان و همچنین خودسازی و افزایش اعتماد به نفس آنها برای ایفای نقش های مهم در آینده ایران اسلامی بسیار موثر باشد.

پیوندی گفت: در این میان جمعیت هلال احمر در این مسیر به تنهایی نمی تواند همه وظایف و مسئولیت ها را بر دوش بکشد.متاسفانه در کشور ما هنوز مطالبه گری در راستای پاسخگویی نهادی پاسخگویی نهادها اعم ا ز خصوصی و دولتی درخصوص عوارض ناشی از فعالیت ها و یا سوء فعالیت ها به شکل کامل، ساختاریافته و ضابطه مند نهادینه نشده است که این امر امکان پیشگیری و مداخله اثربخش در حوادث و سوانح و آسیب های ناشی از آنها را محدود کرده و فعالیت های جمعیت هلال ا حمر را به برخورد با نشانه ها به جای علت ها تقلیل دادها ست. بدین ترتیب لازم است با آسیب شناسی دقیق علت های بروز حوادث و سوانح و آسیب های ناشی از آنها نقش هر یک از نهادها اعم از دولتی و خصوصی در بروز آنها را مشخص کرده و سازوکار و ضوابط قانونی پاسخگویی این نهادها نسبت به عوارض ناشی از فعالیت ها و یا سوء فعالیت هایشان را تعریف کرد.این رویکرد با توجه به حرکت موج حوادث از حوادث و سوانح طبیعی به حوادث با خطای ا نسانی ضروری تر به نظر می رسد.

وی افزود: ضمن دعوت از همه نهادهای دولتی و غیردولتی کشور برای همکاری بیش از پیش در جهت تحقق اهداف والای جمعیت هلال احمر، از همه مدیران و کارکنان و داوطلبان عضو خانواده بزرگ هلال احمر برای حرکت پرشتاب در مسیر رشد و تعالی طلب یاری می‌‏کنم.

انتهای پیام/

سخنرانی پیوندی رییس جدید جمعیت هلال احمر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار