باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

علی جرایه نوجوان­ترین رزمنده شهید کشور

نوجوان­ترین رزمنده شهید دوران دفاع مقدس تنها 12 سال داشت که قلم نوشتن درس و مشق را زمین گذاشت تا قلم دفاع را بردارد و با خون خود، دفتر مشق عشق را رنگین کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، استان ایلام یکی از چند استان درگیر مستقیم با جنگ تحمیلی بوده، استانی که خط مقدم جبهه بود و رزمندگان دوران دفاع مقدس از این استان خاطرات زیادی دارند. این استان 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و حتی چندماه قبل از شروع رسمی جنگ، تحرکات نظامی در مرز ایران و عراق دیده می ­شد و چندین بار نیز نیروهای عراقی به مرز کشورمان حمله کردند اما با مقاومت عشایر و نیروهای مرزبانی و نظامی مواجه شدند.

8 تا 13 آبان­ ماه در تقویم رسمی کشور، هفته بسیج دانش­ آموزی است. هفته ­ای که به­ نام شهید حسین فهمیده نام گرفته است.

 

شهید علی جرایه، فهمیده ایلام

مسافت 160 کیلومتر از مرکز استان را به مقصد شهرستان آبدانان طی می ­کنیم و پس از 20 کیلومتر از مرکز شهرستان، به سمت سراب باغ حرکت می­ کنیم. با ورود به شهر سراب باغ، آدرس منزل شهید علی جرایه را که می پرسیم به­ راحتی ما را به منزل شهید راهنمایی می­ کنند. مادری مسن با دستان پینه بسته­ و با گویش زیبای محلی به خوبی پذیرای ماست. شهره دشتی، مادر شهید علی جرایه است. در همان ابتدا پرسیدیم چطور شد که شهید به جبهه رفت؟ مادر می ­گفت: برای رفتن به جبهه عشق داشت، وقتی از مدرسه به خانه می ­آمد گویا روز به روز تحملش برای رفتن به جبهه کمتر می­ شد و دائماً می­ گفت می­ خواهم به جبهه بروم.

فهمیده ­ای دیگر، شهید علی جرایه نوجوان­ترین رزمنده شهید کشور

مادر شهید  اضافه کرد: به پسرم گفتم تو هنوز سن کمی داری و برادرانت هم در جبهه هستند، تو به جبهه نرو و کنارم بمان اما گویی علی خود را برای مکتب شهادت آماده کرده بود چراکه می­ گفت برادرانم برای ادای دین خود به جبهه رفته ­اند و من هم وظیفه خود می­ دانم که به جبهه بروم و دین خود را به این انقلاب و خاک میهنم ادا کنم.

مادر می ­گفت: پس از 11 روز که در منطقه عملیاتی مهران مستقر شده بود، به دوستانش سپرده بودم که او را به مرخصی بفرستند تا بتوانم او را ببینم. مادر از زبان یکی از همرزمانش می گفت وقتی شهید می ­خواسته برای اولین ­بار به مرخصی بیاید، سوار خودرو شده بود اما از آمدن به خانه پشیمان شده بود و گویی خاک جبهه او را به خود جذب کرده بود.

فهمیده ­ای دیگر، شهید علی جرایه نوجوان­ترین رزمنده شهید کشور

مادر شهید در ادامه افزود: پس از چندماه به مرخصی آمد و در همان دیدار اول، گفت مادرم اگر شهید شدم ناراحت نشوید چون در راه اسلام شهید شدم اما شیرت را حلالم کن. الان هم افتخاری ­است که فرزند 12 ساله ­ام را در راه آرمان­ های انقلاب تقدیم کرده­ ام.

در ادامه عبادالله، برادر این شهید گفت: شهید علی جرایه در یکم مهرماه سال 1350 در سرابباغ آبدانان متولد شد و پس از سپری کردن مقاطع ابتدایی و راهنمایی، در سال 1362 به ندای امام (ره) لبیک گفت و به منطقه عملیاتی چنگوله مهران اعزام شد.

شهید جرایه، نوجوان­ترین رزمنده دفاع مقدس در کشور

عزیزی یکی از همرزمان شهید علی جرایه است که هم­ اکنون در جهاد کشاورزی آبدانان مشغول به ­کار است، او می­ گوید: همراه با شهید جرایه در سال 1362 به جبهه اعزام شدیم و در پادگان شهید امینیان شهرستان آبدانان یک ­ماه آموزش نظامی دیدیم که پس از کسب آموزش­ های لازم به منطقه عملیاتی چنگوله مهران اعزام شدیم تا در عملیات والفجر 5 شرکت کنیم.

او می افزاید: شهید جرایه با وجود اینکه سن کمی داشت اما مسائل نظامی را نسبت به بقیه هم زودتر فرا می­ گرفت .

شهید علی جرایه نوجوان­ترین رزمنده شهید کشور

رستمیان  مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام اضافه کرد: بر اساس سامانه ثبت شهدا که در اختیار بنیاد شهید قرار دارد، شهید علی جرایه که در سن 12 سال و یک ماه به درجه رفیع شهادت نائل آمده است، به ­عنوان نوجوان­ترین رزمنده دوران دفاع مقدس در کشور شناخته شده است.

رستمیان گفت: در سال 1389 و پس از بررسی­ های انجام شده متوجه شدیم که شهید جرایه در بین شهدای رزمنده در دوران دفاع مقدس کمترین سن را داشته­ اند که در همین راستا تولیدات چندرسانه ای برای معرفی این شهید والامقام انجام شد تا به ­عنوان شهید شاخص مطرح شوند اما طبقه­ بندی شهدا انجام شده بود و درحال حاضر دنبال معرفی این شهید به­ عنوان نوجوان­ترین رزمنده شهید کشور هستیم.

شهید علی جرایه نوجوان­ترین رزمنده شهید کشور

شهید علی جرایه دانش ­آموزی سخت­کوش و عاشق امام (ره) بود، بطوریکه در وصیت­نامه خود برای امام (ره) شعری سروده بود. این شعر عبارت بود از " اگر قرار باشد من بمیرم، بهتر است میان جبهه و سنگر بمیرم"، " برای حفظ اسلام و قرآن، به راه پاک رهبر بمیرم". در قسمتی از وصیت­نامه شهید آمده است: اگر مرا بکشید و مرا قطعه قطعه کنید، قطعه ­های بدنم فریاد برمی ­آورند و لبیک «یا خمینی» می­ گویند. من رفتم اما وصیتم به شما هم­وطنان عزیز این است که امام را تنها نگذارید و اسلحه مرا بردارید و راه شهیدان را ادامه دهید.

دانش ­آموزان در دفاع مقدس نقش اساسی داشتند

سردار خادمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه دانش­ آموزان در دوران دفاع مقدس نقش اساسی داشتند، گفت: بخش عمده ­ای از دفاع مقدس مرهون وجود و حضور دانش ­آموزان بود که با حضور شعور و فهم سیاسی بالای خود به ندای امام (ره) لبیک گفتند.

وی افزود: اکثر نیروهای دانش ­آموزی با توجه به استعدادی که داشتند در واحدها و معاونت ­های اطلاعات حضور داشتند و اکثر شهدای غواص ما از همین دانش ­آموزان بودند.

سردار خادمی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بیش از 80 هزار دانش ­آموز شرکت داشتند و 36 هزار شهید به آرمان­ های امام (ره) و انقلاب تقدیم شد، گفت: پیام این حضور و دفاع از کیان اسلامی برای دانش ­آموزان امروز ما این است که علاوه بر اخلاص در ایمان به کسب علم اهتمام ویژه داشته باشند و رهرو ولی فقیه زمان خود باشند.

شهادت 355 دانش­ آموز ایلامی در دوران دفاع مقدس

سرهنگ گوهری فرمانده بسیج دانش­ آموزی استان ایلام گفت: در دوران دفاع مقدس تعداد 355 دانش ­آموز در استان ایلام تقدیم آرمان ­های انقلاب اسلامی شده است که میانگین سنی این دانش ­آموزان بین 14 تا 18 سال بوده است.

قدرت نادی مدرس درس دفاعی دوره متوسطه در آبدانان است که در دوران دفاع مقدس به­ عنوان دانش ­آموز رزمنده حضور داشته است. او با اشاره به دلاورمردی­ های دانش ­آموزان در کنار دیگر رزمنده ­ها گفت: وقتی که به جبهه اعزام شدم دانش ­آموز دوره راهنمایی بودم ودر عملیات والفجر 10 در منطقه شاخ شمیران شاهد شرکت کردم، شهید محمد صالحان که از شهدای استان ایلام است با شجاعت تمام به سنگر نیروهای بعث عراق حمله کرد و سه تن از آن­ها را کشت و در همان مکان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

حدود سه دهه از جنگ تحمیلی می ­گذرد اما روز به روز یاد شهدا پر­رنگ­تر می ­شود. دانش ­آموزانی که در کنار دیگر رزمنده­ های دوران دفاع مقدس، با ایثار و فداکاری و نثار خون خود امنیت را به کشور هدیه کردند، درسی که شاید نتوان در کتاب­ های درسی دید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لبیکانت
۱۸:۳۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
خداوند رحمتش کنه روحش قرین رحمت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ملت
۰۹:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
شهید محمد حسن مرتضایی هم12سالو 9ماه داشت(استان فارس-شهرستان نیریز)روح همه شهدا شاد.