با وزیر جدید علوم بیشتر آشنا شوید

منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی همدان امروز موفق شد با کسب اکثرایت آرای نمایندگان مجلس به عنوان وزیر علوم وارد کابینه دولت دوازدهم شود.

با وزیر جدید علوم بیشتر آشنا شویدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از کشمکش‌های فراوان بین رئیس جمهور و برخی جناح‌های سیاسی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت علوم به مجلس معرفی و پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان منصور غلامی با کسب 180 رای موافق از سوی نمایندگان، به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کابینه دوازدهم راه یافت.

منصور غلامی که متولد ۱۳۳۲ در شهر بهار استان همدان است، در سال ۱۳۵۵ در رشته ترویج و آموزش کشاورزی در مقطع کارشناسی از مدرسه عالی کشاورزی فارغ‌التحصیل شده. وی در سال ۱۳۶۰ به سمت سرپرستی دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان منصوب شد و تا ۱۳۶۲ این مسئولیت را برعهده داشت.

غلامی در سال ۱۳۶۴ همزمان با فارغ‌التحصیلی در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی‌ارشد به سمت رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا منصوب شد و تا سال ۱۳۶۷ این مسئولیت را به عهده داشت؛ غلامی پس از آن به مدت دو سال معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا بود و  در سال 1369 هم دوباره به سمت رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا منصوب شد.

منصور غلامی در سال ۱۳۷۰ برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا سفر کرد و پس از 4 سال در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد؛ او پس از بازگشت به ایران به مدت یک سال سمت معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا را بر عهده داشت و در سال 1375 به سمت ریاست دانشگاه بوعلی سینا منصوب شد.

غلامی که تاکنون سمت‌های مختلفی چون عضو هیئت امنای دانشگاه لرستان، عضو هیئت امنای مؤسسه آموزش عالی نور دانش، مدیر مسئول و سردبیر مجله پژوهش کشاورزی و غیره را برعهده داشته، مقالات متعددی هم در مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسانده و همچنین دارای ۴ عنوان ترجمه و تألیف کتاب است.

وی که در دولت نهم و دهم مسئولیت اجرایی نداشت در دولت یازدهم دوباره به سمت ریاست دانشگاه بوعلی سینا منصوب شد؛ او پس از کشمکش‌های مختلف بین دولت و برخی جناح‌های سیاسی به عنوان گزینه قطعی دولت برای تصدی پست وزارت علوم به مجلس معرفی شد و بالاخره امروز بعد از نزدیک سه ماه از آغاز دولت دوازدهم توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

حسن روحانی در جلسه رای اعتماد وزرای علوم و نیرو در حمایت از گزینه پیشنهادی خود برای وزارت علوم با بیان اینکه غلامی به عنوان شخصیتی علمی، مدیر، متدین و انقلابی بی‌تردید فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 تا 94 قرار خواهد داد اظهار کرد: دانشگاه 96 با 3 سال قبل متفاوت نخواهد بود و من به عنوان رئیس جمهور به دانشجویان و اساتید وعده می‌دهم که شخصا روند دانشگاه را مورد پایش قرار خواهم داد.

در ادامه منصور غلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: با وجود آنکه برآمده از اصلاحات هستم، بر این باورم که تمام طرف‌ها چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب باید بنشینند و باهم گفت و گو کنند؛ گوش من برای این گفت و گوها بسیار شنوا است.

وی حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای متناسب با نیاز جامعه را یکی از مهمترین اهداف خود خواند و تاکید کرد: استفاده از توان دانشگاه‌ها در مراکز پژوهشی‌ و فناوری برای کمک به دستگاه‌های مسئول در رفع بحران‌های پیش رو نظیر اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و به ویژه مراکز تازه تأسیس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

نظرات مخالفان وزیر علوم

عبدالکریم حسین زاده نماینده اصلاح طلب حوزه انتخابیه نقده و اشنویه و عضو کمیسیون عمران مجلس، در جلسه رای اعتماد به غلامی نداشتن سابقه مدیریت کافی را علت مخالفت با وی اعلام کرد و گفت: فردی که برای معاونینش که از اساتید بزرگ دانشگاه‌های کشور هستند مقبولیت ندارد، نمی‌تواند جایگاه واقعی را در این وزارتخانه به وجود آورد.

سیدحمیده زرآبادی نماینده اصلاح طلب مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برنامه‌های غلامی پاسخگوی نیازهای روز کشور نیست، اظهار داشت: مسائل و آسیب‌های اساسی همچون افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، عدم انسجام در نظام تقنینی سیاست‌گذاری و اجرا در آموزش، فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحقق نیافتن سهم اعتبارات بخش آموزش عالی از تولید ناخالص ملی و غیره در هیچ جایی از برنامه‌های پیشنهادی گنجانده نشده است.

جهانبخش محبی نیا نماینده اصولگرا حوزه انتخابیه میاندوآب و تکاب و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در برنامه ایشان اشاره‌ای به استقلال مالی دانشگاه‌ها نشده، با قاطعیت عرض می‌کنم با این برنامه به جایی نمی‌رسیم، پیش از صحبت‌هایم به من دستور دادند که حرفی نزنم، اما من به خاطر کشورم این مسائل را مطرح کردم، چرا که معتقدم با این ماشین به جایی نمی‌رسیم.

 

نظرات موافقان منصور غلامی

حبیب‌الله دهمرده نماینده اصولگرای مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتباط بین دانشگاه و صنعت، تولید علم و تبدیل به فناوری، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای مطابق با نیاز‌های جامعه را نقاط قوت برنامه‌های منصور غلامی عنوان کرد و گفت: به کارگیری افراد توانمند در مؤسسات آموزش عالی و عدم دخالت سیاسی‌کاری در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین توسعه تشکل‌های صنفی و دانشجویی و بهره‌گیری از آنان برای بهبود فضای دانشگاه نوید شناخت وی از مشکلات دانشگاه‌ها را دارد.

قاسم احمدی لاشکی نماینده اصلاح‌‎طلب حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن انتقاد ار رئیس‌جمهور بابت تاخیر در معرفی وزیر علوم گفت: نظر اعضای هیئت علمی همدان را به عنوان همکار جویا شدم و هیچ یک از این اشخاص درباره غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم نکته ای منفی را به زبان نیاوردند، شاید به صورت کامل وی را تایید نکردند اما ضعف وی را اذعان نکردند. همچنین اولین بار است که می‌بینیم شخصی از شهرستان برای وزارتخانه انتخاب شده است و وی مشکلات مالی دانشگاه‌های بسیاری از استان‌های کشور را به خوبی می‌داند و درک‌کرده که یک دانشگاه در شهرستان چگونه اداره می‌شود.

عباس گودرزی نماینده اصولگرای مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: غلامی وزیر پیشنهادی علوم اهل تعامل و سعه صدر است و مدیریت بی‌حاشیه و کم‌حاشیه‌ای دارد، او از مشورت صاحب نظران استفاده می‌کند و به مسائل علمی کشور اهمیت می‌دهد؛ او علی‌رغم محدودیت‌های مالی پژوهش‌های علمی را رها نکرده است.

نبی هزارجریبی نماینده اصلاح‌طلب حوزه انتخابیه گرگان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه کسی که عقیده‌اش مثل ما نیست نباید از گردونه علم و دانشگاه رانده شود گفت: متاسفانه در گذشته این اتفاق به دلیل مسائل سیاسی برای برخی افراد رخ داده است که نتیجه‌ای جز ضربه وارد شدن به جامعه علمی نداشته است.

هزارجریبی تصریح کرد: غلامی فردی تحصیل‌کرده و مراتب علمی را پلکانی طی کرده است، برنامه‌های غلامی بسیار کاربردی است، اگر ما فردی را برای مسندی قبول نداریم حداقل نباید او را از فعالیت در جامعه علمی تحریم کنیم، مگر همه ما کامل هستیم بالاخره هر وزیری که انتخاب شود برای خود وزیر و مشاوران ارشدی‌ را انتخاب می‌کند که همگی برای اصلاح امور کشور تلاش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
بسیار عالی وخوب
آخرین اخبار