معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی:

وجود ۱۹۵ هزار بی‌سواد در آذربایجان‌غربی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی از وجود ۱۹۵ هزار بی‌سواد در آذربایجان‌غربی خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛محمدرضا نجفی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، با اشاره به میزان باسوادی در میان مردم آذربایجان غربی، گفت: در بانوان گروه سنی ۶ سال به بالاتر حدود ۷۶ درصد و مردان ۸۸ درصد از کل افراد واجدالشرایط تحصیل باسواد هستند که این آمار نشان‌دهنده پیشی گرفتن مردان نسبت به زنان در سواد است.

وی، همچنین در خصوص علل نرخ باسوادی بالاتر مردان در سوادآموزی نسبت به زنان افزود: عمده‌ترین مشکلات بانوان در خصوص سوادآموزی مربوط به مسائل فرهنگی و اقتصادی است که همچنین عرف و فرهنگ‌ها در مناطق روستایی نیز بی‌تأثیر در این مسئله نیست چراکه دختران بجای حضور در کلاس‌های درس در کارگاه‌های قالی‌بافی و کمک به خانواده در امورات کشاورزی و دامداری مشغول به فعالیت می‌شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، در خصوص هزینه‌های سوادآموزی گفت: تمامی مراحل سوادآموزی برای سواد آموزان رایگان است همچنین ایجاد انگیزه در افراد و تشویق آن‌ها از روش‌های مختلف جهت حضور در کلاس‌ها و سوادآموزی در جهت ریشه‌کن کردن بی‌سوادی نیاز مبرم جامعه فعلی است.

نجفی، تأکید کرد: پس از جذب افراد جهت حضور در کلاس‌های سوادآموزی باید نسبت به نگهداری و تشویق آن ها همگان تلاش وافر داشته باشند.

وی از برپایی ۳۶ مرکز یادگیری خبر داد و اظهار داشت: در این مراکز علاوه بر سوادآموزی به مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی نیز پرداخته می‌شود همچنین مهارت‌های شهروندی، مهارت‌های فردی ،مهارت‌های اجتماعی و انواع مهارت‌های دیگر در کنار سوادآموزی آموزش داده می‌شود تا در جهت ایجاد انگیزه نقش ایفا کرده و افراد در کلاس‌های سوادآموزی حاضر شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، در خصوص مشکلات اصلی ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استانی بیان کرد: مشکلات سوادآموزی در استانی مربوط به اکنون نبوده از گذشته پابرجا می‌باشد باید درصدد رفع مشکلات گذشته برآمده و به میانگین کشوری درزمینهٔ باسوادی نزدیک ‌تر شویم.

هدف نهضت سوادآموزی، بازنماندن هیچ کودک واجب التحصیلی از آموزش است

نجفی دلایل بازماندگی آذربایجان غربی از میانگین باسوادی کشوری گفت: کمبود منابع مالی، کمبود منابع انسانی، عدم انگیزه افراد بی‌سواد جهت شرکت در کلاس‌های سوادآموزی همچنین وجود کودکان بازمانده از تحصیل ونبودامکانات ت برای آموزش و ازجمله ها دلایلی هستند که  تعداد افراد بی‌سواد را در جامعه افزایش می‌دهند.

وی هدف نهضت سوادآموزی را ریشه ‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه همچنین بهره‌گیری تمامی کودکان واجب التحصیل ازآموزش عنوان کرد و افزود: آذربایجان غربی در مقایسه با دیگر استان‌ها دارای تعداد بی‌سواد بیشتری است و این‌ یک معضل بوده وباید به‌زودی حل‌شده و پایان پذیرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، تعداد افراد بی‌سواد در گروه هدف ۱۰ الی ۴۹ سال را حدود ۱۹۵ هزار نفرعنوان کرده و گفت: این تعداد از میان ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۰۹ نفر واجد شرایط تحصیل در استان است.

نجفی، ادامه داد: در خصوص ساماندهی زمان‌بندی حضور سواد آموزان در کلاس‌های سوادآموزی هیچ‌گونه فعالیتی نمی‌توان داشت و باید نسبت به شغل و فعالیت هرکدام از افراد، ارگان‌های مربوطه در خصوص سوادآموزی افراد اهتمام داشته باشند.

وی، تأکید کرد: تمامی کودکان واجب التحصیل باید ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار گیرند و همچنین ورودی‌های بی‌سوادی انسداد شده، برنامه‌های سوادآموزی از انعطاف لازم برخوردار شده، مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه و خانواده حل‌شده و در افراد بی‌سواد به طرق مختلف ایجاد انگیزه شود تا مشکل بی‌سوادی دراستان به‌طور کامل ریشه‌کن شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، اظهار داشت: سوادآموزی بایداز حالت عرضه محور خارج‌شده و تقاضامحور شود نیاز موفقیت‌های استان درزمینه آموزش و سوادآموزی خروج سوادآموزی از لاین عرضه محوری به تقاضامحوری است.

نجفی گفت: تعداد اولیای بی‌سواد دانش آموزان در سطح استان در سال گذشته ۱۲ هزار نفربر آورد شده که اسامی آن‌ها جهت پیگیری به مدارس مربوط ارسال ‌شده است.

وی، در خصوص آموزش کودکان کار، بدسرپرست و بی‌سرپرست گفت: در این خصوص، تا مرحله اعزام معلم به منازل آن‌ها جهت آموزش داریم اما نیازمند شناسایی و معرفی افراد از سوی بهزیستی و مساعدت‌های ارگان‌های دیگر هستیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، در پایان سخنان خود با اشاره به درخواست از مردم و مسئولان گفت: همگی اعم از مردم و مسئولین و نیز ارگان‌های مربوطه باید دست در دست هم در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه و پیشرفت‌های لازم تلاش داشته باشیم.

انتهای پیام/م

    

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.