نقش شورا‌های حل اختلاف باید برجسته‌تر شود

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: نقش شورا‌های حل اختلاف در رفع اختلاف‌های افراد باید پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود و عموم افراد با این ظرفیت بالقوه بیش از پیش آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ حجت الاسلام نورالله قدرتی در بازدید از شورای حل اختلاف مرکز استان، افزود: رویکرد دستگاه قضایی ترویج فرهنگ صلح و سازش است و در این میان باید دستگاه‌های دینی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی برای افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی و رفتاری و ارتقای سلامت اخلاقی و رفتاری افراد تلاش کنند تا با واقع بینی بیشتر شاهد رفع اختلاف‌ها و پیشگیری از تبدیل آن‌ها به خصومت‌ها باشیم.

وی افزود: آیین‌نامه اجرایی قانون شورا‌های حل اختلاف در حالی در ۵۴ ماده از سوی رییس قوه قضاییه تصویب و برای اجرا ابلاغ شد که بر اساس آن، نقش شورا‌های حل اختلاف در حل و فصل دعاوی و جلوگیری از طرح بی‌مورد پرونده‌ها در دادگاه‌ها و دادسرا‌ها بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام نورالله قدرتی افزود: اهمیت شورای حل اختلاف به قدری است که باید گفت، مبنای تشکیل شورای حل اختلاف اصلاح است و البته باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سازش محوری جای خود را به حکم محوری ندهد.

وی گفت: کاهش مراجعه مردم به محاکم قضایی رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا از ماهیت قضایی کمتری بر خوردار است، جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش هزینه‌های اصحاب دعاوی، رفع خصومت و پیچیده نبودن تشریفات آیین دادرسی از جمله ویژگی‌های دادرسی شورای حل اختلاف است.

رئیس کل دادگستری استان گفت: تصمیمی که در شورای حل اختلاف گرفته می‌شود از همه ساز و کار‌های قانونی برخوردار است و باید از آن تمکین کرد.

انتهای پیام/

 

بازدید رییس کل دادگستری قزوین ازشواری حل اختلاف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.