معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

سهم ناچیز تولید جلبک و گیاهان آبزی در کشور

رییس سازمان شیلات کشور گفت:از مجموع تولید 22 میلیون تن جلبک و گیاهان آبزی در دنیا، کشور ما سهم چندانی ندارد.

سهم ناچیز تولید جلبک و گیاهان آبزی در کشوربه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوانحسن صالحی رییس سازمان شیلات کشور در همایش جلبگ و گیاهان آبزی ایران با بیان اینکه در سال گذشته  مجموع تولید آبزیان یک میلیون و 90 هزارتن بوده است، اظهار کرد: 45 درصد این میزان از آبزی پروری و 55 درصد از دریاها واقیانوس ها استحصال شد.

 وی با اشاره به اینکه در دهه گذشته رشد صید از دریاها و اقیانوس ها کمتر از یک درصد بوده است، افزود: این درحالی است که در دهه اخیر آبزی پروری به طور متوسط 6 تا 8 درصد رشد داشته است.

 به گفته صالحی، وضعیت صید کشور،به دلایل ذخایر ناشناخته دریای عمان و افزایش سهم از اقیانوس هند در مقایسه با دنیا مساعد تر بوده است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بین 35 کشور کمیته تن ماهیان، ایران بعد از اندونزی مقام دوم را داراست در حالی که از مجموع تولید 22 میلیون تن جلبک و گیاهان آبزی در دنیا، کشورمان سهم چندانی ندارد.

 رییس سازمان شیلات استفاده از پنج هزار کیلومتر سواحل دریا و جزایر را جهت تولید جبلک ها و گیاهان دریایی ضروری دانست.

 وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات علوم شیلاتی با شرکت های دانش بنیان اقدام مناسبی در جهت تولید جلبک ها انجام دادند، گفت: استفاده از گیاهان آبزی و جلبک ها در کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات آبزی تاثیر بسزایی دارد.

 صالحی با اشاره به اینکه توسعه پرورش ماهی در قفس یکی از بحث های در دستور کار سازمان شیلات است،بیان کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تا پایان برنامه ششم توسعه تولید ماهیان در قفس باید به 200 هزارتن برسد که در جهت پایداری پرورش در قفس انتظار می رود که پرورش جلبک ها و صدف های دریایی مورد توجه قرار گیرد.

* توجه به تولید گیاهان آبزی با رویکرد صادرات محور

 این مقام مسوول با تاکید بر توجه به گونه های بومی سواحل شرق و جنوب شرق گفت:علی رغم مراجعه سرمایه گذاران متعدد، دانش و اطلاعات کافی که  بتوان آن را در قالب یک بسته برای فعالان اقتصادی ارائه داد، نداریم که از این رو انتظار می رود موسسه تحقیقات علوم شیلات توجه بیشتری براین موضوع داشته باشد.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: با وجود ظرفیت های تولید گیاهان آبزی و جلبک ها در کشور باید به عنوان رویکرد صادراتی به این بخش نگاه کرد چرا که این امر  افزایش دانش و تکنولوژی روز را به همراه دارد.

 به گفته صالحی با استفاده از دانش و تکنولوژی روز نه تنها می توان فاصله تولید جلبک و گیاهان آبزی با دنیا را به حداقل رساند بلکه می توان با استفاده از ظرفیت های موجود به رشد قابل ملاحظه ای دست یافت.

 رییس سازمان شیلات در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در سه ماه پایانی سال گذشته میگوهای قابل مصرف در فروشگاه های زنجیره ای شهر تهران توزیع می شد، تصریح کرد: انتظار می رود در آینده شاهد بسته بندی گیاهان و جلبک های آبزی و توزیع در فروشگاه های زنجیره باشیم چرا که این امر از بسیاری از بیماری در هزاره سوم جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار