40 قریه در ولایت بدخشان در معرض ریزش کوه و رانش زمين قرار دارند

مقامات محلى ولايت بدخشان اعلام کردند بيش از پنج هزار خانواده در ٤٠ قريه در ولسوالى هاى مختلف اين ولايت، در معرض خطر لغزش کوه و رانش زمين قرار دارند.

40 قریه در ولایت بدخشان در معرض ریزش کوه و رانش زمين قرار دارندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات محلى ولايت بدخشان اعلام کردند بيش از پنج هزار خانواده در ٤٠ قريه در ولسوالى هاى مختلف اين ولايت، در معرض خطر لغزش کوه و رانش زمين قرار دارند و بايد اين خانواده ها به جاهاى امن منتقل گردند.

داکتر گل محمد بيدار، معاون ولايت بدخشان گفت: شمارى از جيولوژيست ها از طرف کميته ملی مبارزه با حوادث ولايت، به ولسوالي های آسيب پذير از جمله ولسوالى هاى دروازها، ارگو، راغستان، درايم و مرکز فيض آباد در دو سال اخير اعزام گرديده اند.

وی اظهار داشت: اين جيولوژيست ها معتقدند که ۴۰ قريه در اين ولسوالى ها در حال حرکت و کوچ کردن است زيراکوه ها و تپه های خاکی اطراف اين قريه ها که از داخل آن، چشمه ها جاری است، به کوه های هندوکش که مرکز زلزله است پيوسته مى باشد و از جانبی، جنگلات در اين مناطق در جريان جنگ ها قطع گرديده و اين امر سبب شده تا اين قريه جات آسيب پذير شوند و بايد باشندگان آن به جای امن منتقل گردند.

اين مقام بلند پايه ولايت بدخشان افزود: براى ۳۰ درصد این جمعیت در ولسوالی های مختلف بدخشان در هفت شهرک که از طرف کميته ملی مبارزه با حوادث به همکاری دولت و موسسات همکار ساخته شده، مسکن توزيع می شود و برای ۷۰ درصد ديگر اين آسيب ديدگان نيز در آينده تلاش خواهد شد تا زمين خريدارى گردد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار