رئیس کمیته اسکان ستاد مردمی اربعین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فضایی دلنشین از خدمات جمهوری اسلامی ایران برای زائرین افغانستانی ایجاد خواهیم کرد

موسوی مبلغ گفت: نکته ای که برای ما حائز اهمیت است این است که فضایی زیبا و دلنشین از خدماتی که در جمهوری اسلامی ایران برای زوار ارائه می شود برای زائرین افغانستانی به ویژه کسانی که از داخل افغانستان وارد ایران می شوند ایجاد کنیم.

فضایی دلنشین از خدمات جمهوری اسلامی ایران برای زائرین افغانستانی ایجاد خواهیم کرد«سید احمد موسوی مبلغ»، رئیس کمیته اسکان ستاد مردمی اربعین در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نکته ای که برای ما حائز اهمیت است این است که فضایی زیبا و دلنشین از خدماتی که در جمهوری اسلامی ایران برای زوار ارائه می شود برای زائرین افغانستانی به ویژه کسانی که از داخل افغانستان وارد ایران می شوند ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: هرچند تا دیروز مشکلاتی در خصوص صدور ویزای اتباع افغانستانی که از داخل کشور به قصد زیارت می آمدند وجود داشت، اما خوشبختانه این مشکل تا حدودی حل شده و امیدواریم ویزای دوباره ورود ایران نیز با سرعت بیشتری صادر گردد و از فردا شاهد حضور اتباع افغانستان در راهپیمایی بزرگ اربعین باشیم.

موسوی مبلغ با اعلام این خبر که امروز اولین کاروان زائرین افغانستانی در 8 اتوبوس وارد جمهوری اسلامی ایران خواهند شد افزود: در کنار زائرینی از داخل افغانستان برای حضور در راهپیمای اربعین به ایران می آیند، ازخود ایران نیز مهاجرین به قصد عزیمت به تبعات عالیات ثبت نام کرده اند. از مشهد مقدس 33 هزار نفر تا الان پیش ثبت نام اولیه داشتند که تقریبا همه اینها عازم خواهند شد.

رئیس کمیته اسکان ستاد مردمی اربعین تاکید کرد: برآورد اولیه این است که در مجموع حدود 200 هزار نفر از اتباع افغانستانی داخل ایران با مساعدت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری صمیمانه اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ویزای زیارت اربعین دریافت کنند و به سمت عراق حرکت نمایند.

وی در خصوص خدماتی که کمیته اسکان ستاد مردمی اربعین به زوار ارائه می دهد عنوان کرد: ما خدمات اسکان و تغذیه زائرین، چه کسانی که از افغانستان به سمت ایران می آیند و چه کسانی که از داخل ایران به عتبات می روند را در چند محور عهده دار هستیم. در مشهد مقس دو مجموعه بسیار بزرگ با ظرفیت پذیرش روزانه حدد 6 هزار نفر برای این عزیزن آماده شده و امکانات بسیار عالی اسکان و پذیرایی از آنها در سه وعده صبحانه، ناهار و شام و همچنین اعزام آنها از محل اسکان به حرم مطهر امام رضا علیه السلام مهیا شده است.

سید احمد موسوی مبلغ اضافه کرد: در قم نیز در «مصلای قدس» امکانات اسکان حدد 20 هزار نفر در طول ایامی که زائرین در حرکت هستند فراهم شده و اگر زائرین بخواهند در شهر مقدس قم توقف داشته باشند می توانند یک شب در این مکان اقامت داشته باشند. در خود مرز شلمچه، علاوه بر 5 موکبی که توسط مهاجرین تدارک دیده شده، اردوگاه حضرت زهرا سلام الله علیها نیز با ظرفیت پذیرش روزانه 800 نفر بری اسکان و اطعام زوار اربعین تدارک دیده شده و اگر تعداد کسانی که در مرز شلمچه می مانند از ظرفیت موکب ها بیشتر باشد، امکان اسکان آنها در این اردوگاه وجود دارد.

رئیس کمیته اسکان ستاد مردمی اربعین افزود: در طول راه نیز امکانات دیگری تداک دیده شده است؛ مثلا در 10 کیلومتری قم به سمت اراک موکبی برای اسکان و پذیرایی از مهاجربن فراهم شده؛ همچنین در سمنان و سبزوار نیز موکب هایی برای استراحت مهیا گردیده و امکانات خوبی برای این مکان در نظر گرفته شده است. که  امیدواریم همه اینها نهایتا به ارائه خدماتی در شان زائران ابی عبدالله علیه اسلام منجر شود.

موسوی مبلغ گفت: نکته ای که برای ما حائز اهمیت است این است که فضایی زیبا و دلنشین از خدماتی که در جمهوری اسلامی ایران برای زوار ارائه می شود برای زائرین افغانستانی به ویژه کسانی که از داخل افغانستان وارد ایران می شوند ایجاد کنیم. همچنین در صورتی که میزبانی خوبی برای زائرین داشته باشیم می توانیم با موج ایران هراسی و شیعه هراسی که در بعضی از کشورها از جمله افغانستان توسط کشورهای استکباری راه افتاده است مقابله کنیم و نهایتا می توانیم با استفاده از این فضا و ظرفیت، اقدامات فرهنگی گسترده ای انجام دهیم.

وی در خصوص مدت زمان ارائه این خدمات برای زائرین اظهار اشت: این فعالیت ها در داخل جمهوری اسلامی ایران قطعا تا روز اربعین اداه خواهد داشت و در برگشت زوار نیز ممکن است این فعالیت ها ادامه داشته باشد؛ اما زواری که از داخل افغانستان آمده اند به دلیل اینکه اقوامی در داخل جمهوری اسلامی ایران دارند ممکن است متفرق شوند و مهاجرین ساکن ایران نیز به منازل خودشان بر می گردند و طببعتا احتیاجی به اسکان ندارند، اما در کشور عراق، در خیابان المثنی شهر نجف، جنب حسینیه کلید دار، محلی را با ظرفیت 2500 نفر در شبانه روز برای اسکان این عزیزان در نظر گرفته ایم.

رئیس کمیته اسکان ستاد مردمی اربعین تاکید کرد: در نظر داریم این مکان را تا آخرین روزهای ماه صفر فعال نگه داریم زیرا بسیاری از اتباع افغانستانی به دلیل اینکه ویزای آنها دیر صادر می شود در روزهای متنهی به اربعین و حتی بعد از اربعین وارد خاک عراق می شوند و در نتیجه ممکن است زمان بیشتری برای ارائه خدمات نیاز داشته باشند؛ لذا امکاناتی که در داخل عراق تدارک دیده شده، احتمالا تا آخرین روزهای ماه صفر فعال خواهند بود.

سید احمد موسوی مبلغ در پایان اضافه کرد: پیش بینی ما این است که در مشهد حدود 25 هزار اسکان داشته باشیم، در قم نیز 20 هزار اسکان تدارک دیده شده است در شلمچه به دلیل عجله ای که زوار برای خروج از مرز دارند بعید میدانم روزانه بیش از 600 نفر و در مجموع بیش از 5 هزار نفر اسکان داشته باشیم اما در داخل خاک عراق به نظر می آید حجم اسکان ها بسیار بیشتر از این اعداد باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار