باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پشت پرده افزایش قیمت فولاد چیست؟ /صادرات فولاد یا کاهش عمدی عرضه در بازار

کارشناسان معتقدند کاهش عرضه و واسطه گری دلالان موجب افزایش قیمت فولاد شده است.

پشت پرده افزایش قیمت فولاد چیست؟ /صادرات فولاد یا کاهش عمدی عرضه در بازار

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیر صعودی نمودار قیمت فولاد در کشور موجب اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان کشور شد و سروصدای زیادی را در محافل فولادی به راه انداخت.

برخی از کارشناسان این افزایش قیمت‌ها را به بازی های پشت پرده مربوط می دانند و معتقدند کاهش عرضه از یک سو و واسطه‌گری دلالان از سوی دیگر موجب افزایش قیمت فولاد شده است.

اما مسوولان ادعا می‌کنند افزایش قیمت جهانی فولاد و رونق تابستانی ساخت وساز ، دلیل اصلی افزایش شیب نمودار قیمت فولاد شده است.

رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید:کاهش تولید فولاد توسط کشور چین، افزایش قیمت مواد اولیه ذوب آهن، افزایش نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات، کمبود شمش فولادی در بازار و کاهش واردات ورق از عوامل موثر در افزایش قیمت فولاد است.

به گفته وی اگرچه قیمت برخی محصولات مانند ورق فولادی و میلگرد افزایش چشمگیری داشته‌اند، اما در مقایسه با افزایش قیمت بین‌المللی هنوز هم جای افزایش قیمت وجود دارد.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: روند افزایش قیمت فولاد به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت و دولت می‌تواند با استفاده از این افزایش قیمت فرصت مناسبی در اختیار تولیدکنندگان فولاد کشور قرار دهد، در واقع دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و خودروسازی را افزایش دهد، تا فولادسازان نیز بتوانند از رونق به وجود آمده استفاده کرده و موقعیت خود را بهبود بخشند.

اما بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی با این نظریه موافق نیستند و فکر می‌کنند افزایش قیمت فولاد آن هم در شرایط ادامه رکود سنگین در صنعت و ساخت وساز، موجب ناتوان تر شدن صنایع و تولیدی های کشور شده و بیماری تولید را تشدید می‌کند.

قیمت فولاد تا نرخ جهانی فاصله دارد

منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت فولاد ایران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: اگر قیمت‌های جهانی را رصد کنیم ، خواهیم دید که قیمت فولاد در ایران پایین تر از قیمت جهانی است و همین امر باعث شده تا در سال گذشته رشد صادرات داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فولادسازان محصول خود را در بازار با قیمت پایین تر از قیمت جهانی صادر می‌کنند یا خیر، افزود: چنین موضوعی صحت ندارد و اتفاقی که این اواخر رخ داد، این بود که صادرات فولاد به دلیل استفاده از مزیت های صادراتی کشور تا 15 درصد افزایش سود داشته و این دلیل خوبی برای تشویق فولادسازان  به صادرات بود.

یزدی زاده تصریح کرد: هیچ مجموعه اقتصادی نمی تواند از منافع خود چشم پوشی کند و اگر بتواند در داخل با قیمت بالاتری محصول خود را به بازار عرضه کند ، دلیلی برای صادرات نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد ایران تاکید کرد: میزان فولادی که وارد بازار می‌شد، اکنون به دلیل کاهش تقاضا پایین آمده و متناسب با نیاز بازار شده است.

وی در خصوص انتقادهای فعالان اقتصادی در رابطه با افزایش قیمت فولاد،گفت: قیمت فولاد با نوسانات طبیعی بازار بالا رفت و الان در حدی است که مشتری قادر به خرید آن باشد.

منصور یزدی زاده اضافه کرد: تا زمانیکه عوامل خارجی همچون افزایش نرخ ارز بر قیمت فولاد تاثیرگذار است، نمی توانیم قیمت این نهاده را ثابت نگه داریم.

وی در جواب به انتقاد نماینده‌های مجلس در خصوص اینکه چرا با وجود رکود در ساخت وساز قیمت فولاد صعودی است، تصریح کرد: میانگین سهم قیمت فولاد مصرفی در هزینه کَرد ساخت یک ساختمان کمتر از 5 درصد است و افزایش یا کاهش ساخت و ساز نمی تواند تاثیری تا به این حد در قیمت فولاد بگذارد ، اگرچه افزایش قیمت فولاد باز هم واقعی نبوده و کنترل شده است.

وی در خاتمه گفت: از زمانیکه فولاد وارد بورس شده است، قیمت گذاری آن به صورت منطقی صورت می‌گیرد و دیگر نباید نگران شیب غیرمنطقی افزایش قیمت این محصول باشیم.

افزایش قیمت فولاد غیرمنطقی است

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی پیرامون افزایش قیمت فولاد اظهار کرد:

پیرامون افزایش قیمت فولاد اظهار کرد: افزایش قیمت ناگهانی فولاد، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را شوکه کرده است.

وی افزود: این افزایش قیمت تا دوبرابر هم رسیده و به طور حتم این صعود قیمت ها منطقی نیست.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت بیان کرد: در صورتیکه رونقی در بازار مسکن یا صنعت ایجاد می‌شد، بالا رفتن قیمت فولاد هم منطقی به نظر می رسید، اما حالا که رکود صنایع و مسکن ادامه دار است، این افزایش قیمت جای سوال دارد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی یک نهاد اجرایی نیست که بتواند جلوی این افزایش قیمت را بگیرد و ما تنها می توانیم تذکر دهیم و یا در نهایت با تشکیل کمیته تحقیق و تفحص این موضوع را بررسی کنیم. از دولت خواستاریم تا هرچه سریعتر  به این موضوع رسیدگی کرده و جلوی افزایش غیرمنطقی قیمت فولاد را بگیرد.

افزایش قیمت فولاد ،تولیدکنندگان داخلی را شوکه کرد

رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی پیرامون مبحث گرانی فولاد در ماه های اخیر اظهار کرد: بالا رفتن قیمت جهانی فولاد و افزایش ساخت و سازهای فصل تابستان به ویژه در مناطق سردسیر را می توان دو عامل اصلی افزایش قیمت این محصول دانست.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت فولاد برای تولیدکنندگان کشور غیر منتظره بود، افزود: نمایندگان مجلس به هیچ‌وجه با گرانی هیچ محصولی موافق نیستند. باید بدانیم که وقتی نوسان قیمت از حد طبیعی بالاتر می رود، به هیچ وجه به نفع جامعه نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص سیاست های تحمیلی به فولادسازان و افزایش نرخ ارز، تاکید کرد: در این میان نباید فراموش کرد که فولادسازان کشور هم ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خود بوده اند.

علیزاده بیان کرد: در صورتیکه دولتمردان عزم جدی برای خصوصی سازی دارند، باید اجازه دهند عرضه و تقاضا در بازار، قیمت ها را تعیین کند و در این امر دخالتی نکنیم، مگر در شرایط خاص، دولت موظف به ورود و سیاست‌گذاری است.

وی در خاتمه گفت: مجلس نمی تواند به صورت مستقیم در گرانی قیمت های بازار ورود کند، اما جلساتی را در چند هفته اخیر با فولادسازان بزرگ کشور ترتیب داده ایم تا بتوانیم از مشکلات این صنعت مادر کشور بکاهیم.

گزارش:سمیه عرب

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار