باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

راهنمایان گردشگری، سکان داران صنعت گردشگری

با توجه به سهم مهم صنعت گردشگری در چرخه اقتصادی کشور نیاز به تربیت و آموزش صحیح راهنمایان گردشگری وجود دارد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ایران، کشوری با قابلیت های بالای گردشگری هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است.

چرخ صنعت گردشگری در ایران بر پایه میراث فرهنگی می چرخد و استان اصفهان با آثار و بناهای تاریخی دیدنی و متفاوت نسبت به دیگر استان ها پیشتاز صنعت گردشگری است.

در این میان به کارگیری راهنمایان گردشگری برای معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران زمین به گردشگران بسیار حائز اهمیت است و توجه به نقش مهم آنان علاوه بر توسعه صنعت گردشگری، موجب معرفی دقیقی از فرهنگ و جامعه ایران اسلامی بر ای جهانیان می باشد.

با توجه به سهم مهم اقتصادی صنعت گردشگری در چرخه اقتصادی کشور با توجه به داشتن ظرفیت های بالای راهنمایان گردشگری همچنان نیاز به تربیت و آموزش صحیح راهنمایان وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، در این خصوص به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: استان اصفهان در میان دیگر استان ها رتبه اول جذب توریست را در حوزه گردشگری به خود اختصاص داده و تقریبا در حوزه ی گردشگری سرآمد می باشد.

محسن یارمحمدی افزود: می توان گفت که اصفهان اولین استان در حوزه گردشگری است و این ادعا را می توانیم داشته باشیم که در صنعت گردشگری، راهنمایان خط مقدم این جبهه هستند.

وی با اشاره به شرایط ورود به حرفه راهنمای گردشگری گفت: افراد علاقه مند به راهنمایی گردشگری ، قبل از ورود به این حرفه باید تمام آموزش های مورد نظر را به طور جامع و کامل ببینند و بعد از گرفتن مصاحبه پایان دوره از آنها در صورت داشتن شرایط، کارت مجوز کار راهنمایان گردشگری برای آنها صادر می شود.

محسن یار محمدی افزود: صدور کارت مجوز راهنمایان گردشگری نشان دهنده این است که دارنده این کارت شرایط، ضوابط، ویژگی ها و استعداد کار کردن در این حرفه را دارد.

 

راهنمایان گردشگری، سکان داران صنعت گردشگری
 

راهنمایان، تعریف دقیق از تاریخ ، تمدن و فرهنگ ایران زمین ارائه می دهند

گروه های مختلف گردشگری با مشاهده میراث فرهنگی تنها با گوشه ای از تمدن و فرهنگ ایرانی آشنا می شوند و این راهنمایان هستند که تعریف دقیقی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین برای گردشگران ارائه می دهند.

عباس خرم روز دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان، راهنمایان گردشگری را اینگونه توصیف کرد: راهنمای گردشگری در حقیقت تابلوی یک کشور است و وقتی که یک گردشگر وارد یک مقصد جدید می شود از اولین برخوردش تا روز آخر با راهنما زندگی می کند پس راهنما نماد فرهنگ، آئین، سنن و اخلاق می باشد.

عباس خرم روز با اشاره به اینکه راهنمای گردشگری به عنوان سفیر فرهنگی عمل می کندگفت: رفتار و برخورد یک راهنما می تواند آنقدر جذاب باشد که گردشگران دیگری را برای سفر به ایران دعوت کنند و در غیر اینصورت رفتار نامناسب یک راهنما می تواند عامل بسیار مخربی برای جذب گردشگر برای آن کشور باشد.

خرم روز گفت: راهنمای گردشگری یک دایره المعارف است و تنها اطلاعات گردشگری برای آنها کافی نیست، چرا که گردشگران سوال های متنوعی در زمینه های عمومی، ساختارهای اجتماعی، سیاسی دارند و راهنما باید از هر لحاظ آماده باشد و اطلاعات کافی را در این زمینه ها کسب کند.

وی  با تاکید بر گزینش راهنمایان، قبل از ورود به دوره های آموزشی گفت:باید قبل از ورود داوطلبان مصاحبه داشته باشیم .

خرم روز  ادامه داد : بعد از مصاحبه و کارت راهنمای گردشگری می گیرند و وارد این مرحله می شوند. اما مهمترین توصیه من این است که اول از خودشان آموزش را شروع  کنند یعنی در بحث آموزش فقط با بحث تئوری نمی توانیم پیش برویم .

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان با اشاره به جایگاه راهنمایان گردشگری ایران نسبت به دیگر راهنمایان جهان گفت: این نکته را با قاطعیت می توان گفت که راهنمایان ایرانی قوی ترین راهنمایان دنیا هستند به این دلیل که راهنمایان ما از اطلاعات و دانش بالایی برخوردارند و هم نسبت به راهنمایان گردشگری سایر نقاط دنیا فعال تر هستند.

وی تصریح کرد: اکثر ملیت هایی که به ایران سفر می کنند دوست دارند که راهنمای گردشگری موردنظرشان به زبان کشورشان با آنها ارتباط برقرار کنند و در بعضی از زبان ها مانند چینی، ژاپنی، اسپانیایی و عربی محدودیت نیرو داریم و از آنجایی که کشور ایران در حال توسعه است و بحث گردشگری هم حرف اول را در زمینه ی رونق اقتصادی کشور میزند سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان توجه ویژه ای به برگزاری دوره های آموزشی زبان های مختلف دیگر ملت ها دارد .

 مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، گفت: سال 96 سالی پر رونق برای توسعه گردشگری خارجی بود و از فروردین تقریبا 83 هزار و 500 نفر بازدید کننده خارجی از بناهای تاریخی استان اصفهان داشتیم.

شهرام امیری افزود: در اردیبهشت ماه امسال تعداد بازدیدکنندگان خارجی به 123هزار نفر نفر رسید که رکورد 40ساله ی خودرا شکست.

امیری گفت : در نیمه  سال 96 تقریبا اکثر گردشگرانی که به استان سفر کردند از کشورهای غربی و اروپایی بودند.

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، گفت:امسال گردشگران فرانسوی رتبه  اول بازدیداز مکان های تاریخی رو به خودشان اختصاص دادند و بعد از آن کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا بودند و پس از آن گردشگرانی از شرق و جنوب شرق آسا مثل چین، مالزی، سنگاپور، ژاپن وکشورهای مسلمان بودند.

 

 راهنمایان گردشگری، سکان داران صنعت گردشگری

 فعالیت 700 نفر راهنمای تور در اصفهان

امیری افزود: آموزش راهنمایان تور به 2طریق استانی و کشوری صورت می پذیرد به طوری که داوطلبان توسط موسسات آموزشی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی آموزش می بینند و حدود 700 نفر راهنمای تور داریم که این تعداد با زبان های خارجی مختلف به مدت 6 ماه آموزش میبنند و بعد از دریافت کارت مجوز می توانند وارد جریان کار می شوند.

وی اظهار داشت : میزان اشتغال راهنمایان تور بسته به میزان ورود گردشگران خارجی می باشد و در 4 سال اخیر تعداد آمار ورود گردشگران به استان اصفهان بالغ بر 900 هزار نفر بود که این رقم خیره کننده بود و به موجب این گسترش و توسعه ی گردشگری خارجی هر راهنما می تواند حداقل یک تور را داشته باشد.

امیری تصریح کرد : سازمان میراث فرهنگی به نسبت توسعه گردشگری خصوصا در 10 سال اخیر گام به گام جلو رفت و با نیاز سنجی زبان به نسبت استقبال گردشگران های مورد نیاز، زبان های مختاف مورد نیاز را ایجاد کرد.

گزارش از هدا سراج همدانی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.