لایروبی آببندان ها، درمان درد کشاورزان

درمان درد کم آبی کشاورزان با لایروبی آببندان‌ها میسر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نیک اختر مدیر امور منابع آب قائمشهر گفت: ۶۹ قطعه آببندان در شهرستان قائمشهر با وسعت حدود ۳۰۰ هکتار وجود دارد که بالغ بر پنج میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره می‌شود و نیازمند لایروبی است.

وی افزود: چهار قطعه آببندان در روستا‌های قائم شهرامسال با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال لایروبی شدند.

نیک اختر گفت: کمبود وبحران آب در بخش کشاورزی از نگرانی‌های جدی است که تامین و حفظ آن امری مهم و ضروری است و آب بند‌ها با سازه‌های خاکی و کارکرد‌های مختلف آبیاری زمین ها، پرورش ماهی، زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر و استفاده گردشگری و تفریحی نقش مهمی دراقتصاد روستا‌ها ایفا می‌کنند.

مدیرامور منابع آب شهرستان قائمشهر افزود: از مجموع بیش از ۸۰۰۰ هکتار شالیزار قائم شهرحدود ۳۰ درصد این زمین‌ها از طریق آب بندان‌ها آبیاری می‌شوند و ۶۴ قطعه آب بندان‌ها نیز با استفاده دو منظوره تحت پوشش پرورش ماهیان گرمابی هستند.

وی با بیان اینکه این آب بندان‌ها به علت سازه خاکی و انباشت رسوبات نیاز به لایروبی دارند گفت: چهار قطعه آببندان در روستا‌های سوخته کلا، حاجیکلا صنم و حاجیکلا ارزلو و منطقه ارطه قائم شهر امسال با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال لایروبی شدند.

نیک اختر، ایجاد اشتغال ودرآمد پایدار و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهر‌ها را از فوائد طرح لایروبی آب بندان‌ها دانست که با تحقق آن در راستای اقتصاد مقاومتی امکان بهره گیری بهینه از منابع آبی برای فعالیت‌های تولیدی مفید و مستمر در روستا‌ها فراهم می‌شود.

انتهای پیام/آ

وجود ۶۹ قطعه آببندان در قائمشهر برای ذخیره آب کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار