عبادی: طی روز‌های آینده مژده آزادسازی تمام خاک عراق را خواهیم داد

نخست‌وزیر عراق با اشاره به جانفشانی‌های جوانان عراقی در مبارزه با تروریسم، گفت به زودی مژده آزادسازی کل این کشور را می‌دهد.

عبادی: طی روز‌های آینده مژده آزادسازی تمام خاک عراق را خواهیم دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، با تاکید بر اینکه تا چند روز آینده مژده آزادسازی تمامی مناطق عراق از دست تروریست‌ها اعلام خواهد شد، هشدار داد مشکل اندیشه تروریسم، حمایت مادی از آن چالش‌هایی است که همچنان باقی خواهند ماند و باید با آن‌ها مقابله کرد.

او در کنفرانس خبری هفتگی خود در بغداد درباره عملیات آزادسازی مناطق القائم و رواه در استان انبار عراق -که از آخرین پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در این کشور به شمار می‌روند- گفت: نیروهایمان به شیوه‌ای درست و طبق برنامه در غرب انبار پیشروی می‌کنند، بویژه در شهر القائم، و طی دو روز گذشته به علت گرد و خاک، حرکت نیرو‌ها با مقداری تاخیر همراه شد، اما با این وجود نیرو‌ها دستاورد‌های مهمی را در این مناطق محقق کردند و به یاری خدا طی روز‌های آینده مژده آزادسازی تمام خاک عراق را به هموطنانمان خواهیم داد.

مشکل تروریسم نه تنها در عراق بلکه در تمام جهان به قوت خود باقی است

نخست وزیر عراق افزود: موضوع تسلط کامل بر مرز سوریه و عراق بسیار مهم و حساس است، زیرا از طریق همین مرز بود که گروه تروریستی داعش وارد کشورمان شد و دست به جنایت زد. من تاکید می‌کنم که ما پیروزی نظامی علیه داعش بدست می‌آوریم و ساختار داعش را نابود می‌کنیم، اما مشکل تروریسم نه تنها در عراق بلکه در تمام جهان به قوت خود باقی است، مشکل اندیشه تروریسمی، مشکل حمایت مادی از تروریسم، مشکل سربازگیری تروریسم در تمام جهان، که این مشکلات به عنوان چالش‌هایی باقی خواهند ماند و ما باید با آن مقابله کنیم.

نیروهایمان وظیفه محافظت از جان زائران اربعین در کربلا و دیگر استان‌ها را دارند

عبادی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: من هشدار می‌دهم که ما و همه نیرو‌های امنیتیمان باید آماده و محتاط باشیم و به همه شهروندان بویژه زائران سرور آزادگان جهان امام حسین (علیه السلام) و کسانی که در مسیر‌ها پیاده روی می‌کنند، توصیه می‌کنم که نسبت به هر طرح و نقشه‌ای تروریستی که تلاش دارد غیرنظامیان و زائران را هدف قرار دهد، مراقب و آگاه باشند. نیروهایمان وظیفه محافظت از جان زائران و تامین امنیتشان را بر عهده دارند، چه در داخل شهر کربلا و چه در دیگر استان‌ها.

او  درباره نتایج سفر خود به کشور‌های منطقه نیز گفت: هدف از این سفر، تقویت و تحکیم روابط دوجانبه، و همچنین به منظور تدوین نقشه و طرحی در منطقه برای بهبود رویکرد منطقه بود.

پس از عراق، تروریسم به دنبال یافتن جای پایی برای خود است

نخست وزیر عراق در ادامه خاطرنشان کرد: ما عراقی‌ها رنج بسیاری از تروریسم بردیم و هم هنگامی که تروریسم وارد کشور شد، جانفشانی‌های بسیاری کردیم و هم در زمان آزادسازی شهر‌ها فداکاری‌های بسیاری دیدیم. زیرساخت‌هایمان نابود شد و شهروندانمان آواره شدند. اکنون تلاش‌های بسیاری برای بازسازی مناطق آزادشده و بازگرداندن آوارگان وجود دارد. ما نمی‌خواهیم تجربه تروریسم نه در کشورمان و نه در جای دیگری از منطقه تکرار شود؛ زیرا امنیت ما مشترک است و برخی از کشور‌ها که تصور می‌کردند از تروریسم جان سالم به در می‌برند، تروریسم به آنجا نیز رسید. بنابراین باید با هم همکاری کنیم، زیرا تروریسم به دنبال یافتن جای پایی برای خود در جای دیگری خواهد بود. 

حاکمیت دولت فدرال باید در تمامی مناطق عراق برقرار شود

عبادی درباره بحران منطقه کردستان گفت: همه کشور‌های جهان از وحدت عراق حمایت کردند و حمایت از وحدت عراق یکی از بخش‌های اصلی سیاست کاری ماست. عقیده داریم که حفظ وحدت عراق که بدون خونریزی محقق شد، دستاورد بزرگی است و مهمترین چیز برای ما حفظ جان شهروندان عراقی بود. حاکمیت دولت فدرال باید در تمامی مناطق عراق برقرار شود، بویژه در مناطقی که نیرو‌های منطقه کردستان عراق پس از سال ۲۰۰۳ در آن‌ها استقرار یافتند. کمیته‌ای فنی نظامی برای استقرار نیروهایمان در این مناطق تشکیل دادیم. ما نمی‌خواهیم که در این مناطق جنگ بروز کند و سوء تفاهمی ایجاد شود. 

او افزود: ما خواسته‌های کاملا روشنی داریم؛ مسئله اول اینکه نیرو‌های فدرال باید در همه مناطق عراق که از سال ۲۰۰۳ خارج از منطقه کردستان بوده‌اند، استقرار یابند. همانطور که می‌دانید منطقه کردستان از مرز‌های خود که در قانون اساسی عراق مشخص شده است، بسیار فراتر رفت. مسئله دوم اینکه یکی از اختیارات انحصاری که در قانون اساسی به دولت فدرال واگذار شده است، کنترل مرزهاست، در نتیجه باید در مرز‌ها استقرار یابیم و تنها نیرو‌های فدرال این حق را دارند که در مرز‌ها مستقر شوند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
انشالله...
آخرین اخبار