تقوی مطرح کرد:

محدودیتی در صدور مجوز تولید قارچ وجود ندارد/ ایران هشتمین کشور تولیدکننده قارچ در دنیا

یک مقام مسوول گفت: ایران با تولید سالانه 140 تن قارچ هشتمین کشور تولیدکننده در دنیا به شمار می رود.

محدودیتی در صدور مجوز تولید قارچ وجود ندارد/ ایران هشتمین کشور تولیدکننده قارچ در دنیابه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران، با تولید سالانه 140 تن قارچ هشتمین کشور تولیدکننده دنیا به شمار می رود، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی، ارتقای صادرات، اقتصادی کردن تولید باحفظ نهاده های پایه و افزایش تولید محصولات کشاورزی در محیط های کنترل شده از جمله اهداف وزارتخانه در تولید قارچ به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه تولید قارچ به سبب ایجاد اشتغال از دیگر ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود افزود: به ازای هر واحد 220 تنی بسته به مکانیزاسیون واحدهای تولیدی برای 15 تا 18 نفر اشتغال ایجاد می شود که این حیث اهمیت بالایی دارد.

تقوی ادامه داد: با توجه به سطح احداث واحدهای تولیدی از لحاظ فنی و مکانیزاسیون به ازای هر نفر 70 تا 80 میلیون تومان سرمایه گذاری می شود.

تقوی با بیان اینکه تولید قارچ های خوراکی کنترل شده از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، گفت: براین اساس اقدامات و حمایت های خوبی برای تولیدکنندگان ازجمله اخذ تسهیلات بانکی برای آنها در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه تمامی واحدهای تولید قارچ دارای مجوز تحت پوشش تسهیلات بانکی هستند اذعان کرد: براین اساس تسهیلات با سود 14 ونیم درصد از صندوق توسعه ملی به اضافه نرخ سود ترجیهی و همچنین سود 15 درصد با تنفس بازپرداخت یک ساله در اختیار آنها قرار می گیرد که همواره این نرخ برای مناطق محروم 3 درصد کاهش می یابد.

صدور مجوز ده هکتار مجوز تولید قارچ تا پایان سال

وی با بیان اینکه صدور مجوز تولید قارچ برای امسال حدود ده هکتار بوده است افزود: تاکنون برای هر هکتار مجوز صادر شده است.

تقوی با بیان اینکه اخذ مالیات بر کمپوست یکی از موانع پیش روی تولیدکنندگان قارچ به شمار می رود افزود: با پیگیری های وزارت جهاد این موضوع درهیات دولت در حال تصمیم گیری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایجاد تنوع در تست تولید قارچ خوراکی ازجمله برنامه های وزارتخانه به شمار می رود بیان کرد: بر این اساس بخشی از آموزش ها را در این زمینه متمرکز کرده ایم و به زودی قارچ شاه صدف و صدفی معرفی خواهند شد.

تولیدکنندگان قارچ با مشکل بازار روبه رو هستند

وی با بیان اینکه بازار یکی از بحث های کلیدی و اصلی پیش روی تولیدکنندگانبه شمار می رود اذعان کرد: افزایش سرانه مصرف و توسعه صنایع تبدیلی یکی از راهکارهای اصلی جهت افزایش تولید قارچ به شمار می رود.

سرانه مصرف قارچ تا پایان برنامه ششم به دو و نیم کیلو می رسد.

تقوی با انتقاد از اینکه سرانه مصرف قارچ در کشور از میانگین جهانی پایین تر است تصریح کرد: کشش بازار از عرضه و تقاضا تبعیت می کنند از این رو جهت افزایش سرانه مصرف با انجمن صنفی قارچ برنامه هایی تدوین شده است.

به گفته وی افزایش سرانه مصرف یکی از راهکارهای خروج بحران از وضعیت کنونی به شمار می رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سرانه مصرف کنونی قارچ در کشور یک و سه دهم کیلو است ادامه داد: البته تا پایان برنامه ششم توسعه در نظر داریم که سرانه مصرف را به دو و نیم کیلو افزایش دهیم.

 لزوم توجه به توسعه صنایع تبدیلی

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد و کشاورزی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی یکی دیگر از راهکارهای افزایش قارچ در کشور است گفت: بر این اساس واحدهای تولیدی باید تمامی واحدهای زنجیره اعم تأمین نهاده، کمپوست، تولید، فرآوری و عرضه بازار را در اختیار داشته باشند.

تقوی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره  به لزوم توجه جدی به صادرات قارچ بیان کرد: در شرایط کنونی که به سبب کاهش سرانه مصرف با مازاد تولید قارچ روبه رو هستیم توجه به صادرات باید در دستور کار قرار گیرد چرا که اکنون به دلیل نداشتن بانک اطلاعات صارات حرفه ای و تخصصی نداریم.

انتهای پیام /

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار