باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

گندم کاران مازندرانی این روز‌ها در تب و تاب شروع کشت پاییزه نگران دریافت مطالبات کشت بهاره هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهار امسال زمانی که گندمکاران مازندرانی با شوق فراوان زمین‌های زراعی خود را زیر کشت گندم بردند تا دسترنج خود را به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل دهند و از فروش دسترنجشان برای کشت پاییزه گندم اقدام کنند فکرش را هم نمی‌کردند پرداخت نشدن مطالبات، امیدشان را به نا امیدی تبدیل کند.

گندمکارانی که منبع اصلی درآمدشان کشاورزی است با زحمت زیاد گندم را برداشت کردند و به جای این که مورد حمایت دولت مردان در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال قرار گیرند اینگونه با بی‌مهری مواجه می‌شوند. گندمکاران برخی مناطق مازندران مدعی هستند که مدت‌ها است طلب آن‌ها پرداخت نشده و این پرداخت نشدن موجب آسیب رسیدن شدید مالی شده است.

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

ربیعی یکی از گندمکاران طلبکار دودانگه می‌گوید: بعد از گذشت چند ماه از برداشت گندم و تحویل به مرکز خرید سازمان غله همچنان منتظر دسترنج چند ماهه خود هستم.

وی با بیان اینکه نان روی سفره مسئولان ثمره تلاش گندمکاران است ادامه داد: در صورت پرداخت نشدن مطالبات مجبور به کشت کلزا هستم تا محتاج نان شب نمانم.

ربیعی با اشاره به اینکه امسال هر کیلو گندم را به قیمت هزار و ۳۰۰ تومان از گندمکاران خریداری کردند، می‌گوید: کشت پاییزه گندم شروع شد، اما بدهی خودم را از دولت دریافت نکردم.

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

امید علی شریفی گندمکار روستا امره می‌گوید:حدود ۴۰ تن گندم به مرکز خرید تحویل دادم که بنا به وعده مسئولان مبنی بر پرداخت به موقع بهای گندم همچنان با گذشت یک ماه هنوز موفق به دریافت پول محصول خود نشدم.

شریفی ادامه می‌دهد:این روز‌ها کمباین‌دار که محصول ما را درو کرده، کمپرسی حمل بار از مزرعه تا پای باسکول و تحویل گندم و کارگران برای طلب خود هر روز به درب منزل مراجعه می‌کنند، اما ما همچنان با وعده‌های توخالی پرداخت بهای گندم خود از سوی مسئولان مواجه هستیم.

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

احسان قنبری گندمکار روستای هولار با گلایه‌مندی از تأخیر در پرداخت بهای گندم می‌گوید: کشاورزان در طول دوره کاشت، داشت و برداشت متحمل هزینه‌های زیادی مانند خرید کود، بذر، سم، کمباین و امثال آن می‌شوند که وعده پرداخت طلب آن‌ها را هنگام برداشت محصول به فروشنده می‌دهند که متاسفانه این تاخیر موجب بد قولی کشاورز می‌شود.

قنبری در ادامه می‌گوید: کشاورزی تنها منبع درآمد گندمکارانی هست که حتی خرج زندگی آن‌ها هم از این راه تامین می‌شود، تاخیر در پرداخت بهای گندم آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای روبرومیکند بنابراین از مسئولان انتظارداریم به این مسئله توجه و نسبت به پرداخت بهای گندم کشاورزان اقدام کنند.

فروش به دلال برای پرداخت بدهی‌ها

یکی از کشاورزان شهرستان ساری با بیان اینکه سازمان غله و بانک کشاورزی به عنوان عامل، گندم کشاورزان را خریداری کردند، می‌گوید: عمده کشاورزان گندمکار مازندران به خصوص چند تن از کشاورزان بخش دودانگه از طبقه فقیر جامعه و در برخی موارد تحت پوشش کمیته امداد بوده که نیازمند پول گندم خود هستند.

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

احمد بابایی، گندمکار روستای واودره دودانگه با اشاره به گذشت چندین ماه از برداشت و تحویل گندم به مرکز خرید گفت: متاسفانه علی رغم وعده‌های متعدد، هنوز پول گندم کشاورزان پرداخت نشد که همین موضوع در سال‌های گذشته سبب شد تا عده‌ای از کشاورزان محصولات خود را به قیمت کمتر به دلالان و مراکز غیرمجاز بفروشند و بهای گندم را نقد دریافت کنند.

این گندمکار روستای واودره با انتقاد از پرداخت قطره چکانی پول گندم در سال‌های گذشته و وعده‌های مسئولان و وزیر جهاد‌کشاورزی در خصوص خودکفایی و صادرات گندم را فریب دانسته و این موضوع را مهم‌ترین دلیل تحویل گندم به دولت عنوان کرد وگفت: متاسفانه امسال هم شاهد پرداخت مطالبات به صورت قطره چکانی هستیم.

بابایی که این روز‌ها نگرفتن پول گندم بزرگترین دغدغه زندگیش شد می‌گوید: مسئولان و نمایندگان چطور از کشاورزان پول دیرکرد یک روزه در پرداخت اقساط را می‌گیرند، ولی پاسخگوی تاخیر در پرداخت پول گندم کشاوران نیستند؟

این گندم کار ادامه داد: چنین شرایطی تنها دلالی‌گری را در منطقه زیاد کرد و بسیاری از کشاورزان مجبور هستند به دلیل تاخیری که دیگر احتمال نیست، محصولات خود را با قیمتی به مراتب کمتر در اختیار دلالان قرار دهند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

لزوم حفظ انگیزه با پرداخت به‌موقع

سید محمد جعفری، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشوربا بیان اینکه تاکنون ۱۰۵ میلیارد و ۳۲۴ میلیون تومان از مطالبات گندمکار مازندرانی پرداخت شد، گفت: امسال ۹۸ هزار و ۴۱۴ تن گندم از کشاورزان مازندرانی خریداری شد.

وی به پرداخت ۸۲ درصدی مطالبات گندم کاران مازندرانی با تزریق اعتبار دولتی اشاره کرد و گفت: دولت در صدد پرداخت مطالبات گندمکاران به عنوان سرمایه‌های اقتصادی کشور هستند..

جعفری با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۹ هزار و ۴۰۰ تن کلزا از کشاورزان استان خریداری و ۱۰۰ درصد پول آن‌ها به میزان ۵۱ میلیارد تومان پرداخت شد، افزود: گندم کاران با نگرانی از بازپرداخت مطالبات، سرمایه در گردش مناسبی برای کشت دوباره گندم ندارند و کشت کلزا را ارجح می‌دانند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه ۳۰ مرکز خرید، گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را به بهای هزار و سیصد تومان خریداری کردند، گفت: امسال ۵۰ درصد از بهای گندم در نخستین روز‌هایی که کشاورزان گندم‌های خود را تحویل دادند به حساب آن‌ها واریز شد..

این مسئول با بیان اینکه برخی از تاخیر در پرداخت گندم علیه دولت سوء استفاده می‌کنند ادامه داد: دولت بدهی خود به گندم کاران را پرداخت می‌کند..

جعفری با بیان اینکه گندم‌کاران بسته به وعده‌های دولت به تولید حداکثری گندم در مزارع خود روی آوردند، افزود: این مسئله باعث شد تا گندم کاران با این دستاورد بزرگ نه تنها در تامین نیاز داخل به خودکفایی برسند که به جمع صادر کنندگان گندم نیز بپیوندند.

 

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

دستاوردی که نیازمند تمهیدات بیش از پیش مسئولان امر است تا کشاورزان سال آینده نیز به تولید در این حجم اقدام کنندموضوعی که مدتی است تعویق در پرداخت مطالبت گندم‌کاران موجب ناراحتی و دلسردی شده است.

گندم سمبل خوداتکایی، دولت بیشتر توجه کند

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، درباره اقدام وزارت جهاد و کشاورزی در خصوص دادن حواله خرید کود و بذر به گندم کاران در ازای مطالبات، گفت: دولت شعار حمایت از خودکفایی سر می‌دهد، اما توانایی اجرای این برنامه را ندارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت موجود در پرداخت مطالبات گندم به معنای ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی در دفاع از خودکفایی کشور است، افزود: گندم مهم‌ترین محصول جهانی است و هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از نان شب نباید در اقتصاد کشور وجود داشته باشد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گندم، نان و امنیت غذایی مردم را تامین می‌کند و سمبل خود اتکایی کشاورزی ایران است، ادامه داد: درحالیکه سال گذشته جشن خودکفایی گندم را با حضور رئیس جمهور برگزارکردیم، اما امسال میزان تولید گندم ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی من این است که با روند موجود، سال آینده تبدیل به یک واردکننده گندم می‌شویم، عنوان کرد: در پشت این تصمیات یک سری دلالان و مافیا وجود دارد که مخالف خود اتکایی در محصولات کشاورزی هستند و می‌خواهند با وارد کردن گندم و سایر محصولات کشاورزی به سود‌های کلان دست پیدا کنند.

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

پاییز برای کشاورزان مازندران پایان کشاورزی نیست آغاز فصل زراعی جدید در مزارع است. کشت پاییزه گندم در مازندران آغاز شده است در حالیکه که بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است حالا باید با قرض، محصولی را که نسیه فروختند از دولت برای تهیه بذر خریداری کنند.

امسال از ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در مازندران، ۶۶ هزار و ۷۰۰ هکتار زیر کشت محصول گندم رفت که از این میزان ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت آبی و مابقی دیم بود.

تردید گندم کاران مازندرانی از رسیدن قطار مطالبات به ایستگاه نهایی

گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/آ

گندم کاران مازندرانی در انتظار پرداخت ۱۸ درصدی مطالبات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار