باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

حمایت گسترده دولت،خودروسازان را بد عادت کرده است/ نهادهای نظارتی مانع از سودجویی آشکار شوند

درک گرانی خودرو در بازاری که درگیر رکود است،در قالب هنجار‌های اقتصادی، غیرقابل هضم به نظر می‌رسد.

به گزارشنهاد‌های نظارتی مانع از سودجویی آشکار می‌شوند/ بهانه جویی تا چه زمانی ادامه دارد؟ خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گرانی خودرو، آنچه که در رسانه‌ها قید شده، قیمت برخی خودرو‌های داخلی را تا ۷ میلیون تومان بیش از نرخ مصوب به فروش می‌رسد گزارش داده که با عنایت به وجود ساز وکار‌های تعریف شده و فعالیت و رصد دستگاه‌های نظارتی، چنین موضوعی قابل هضم به نظر نمی‌رسد.

گرانی خودرو زمانی تامل برانگیز می‌شود که اساس آن در رکود اقتصادی، میل به افزایش نرخ ها، توجیهی ندارد و بصورت طبیعی در شراط موجود، باید اقلام و اجناس و کالا‌های سبک و سنگین با نرخ‌های معمول و معقول را عرضه و به فروش رساند.

با عنایت به طرح موضوع هزینه بالای تمام شده برای تولید خودرو، انتظار فروش زیر قیمت خودروهای داخلی، بیهوده است آنچنان که فروش خودرو بالاتر از نرخ معمول نیز منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد.

برخی اخبار واصله موید دور زدن قوانین توسط برخی خودروسازان است و این موضوعی است که باید با جدیتِ دستگاه‌های ذی صلاح نظارتی، مُرتَفَع شود، زیرا در صورت صحت این موضوع و اثبات عدم تمکین خودروسازان به قانون، بخش قابل توجهی از مردم متضرر می‌شوند.

چندی پیش، سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ارتباط با روند افزایشی قیمت خودرو، تصریح کرد:در ابتدای تابستان امسال، شورای رقابت با هدف از بین بردن حاشیه بازار، دستورالعمل افزایش قیمت خودرو را صادر کرد، لذا با وجود صدور این دستورالعمل، برخی خودروسازان به دور زدن قوانین مبادرت می‌ورزند.

وی با اشاره به عرضه و فروش برخی خودرو‌های خاص همچون ساندرو استپ وی به رسانه‌ها می‌گوید:خودروسازان با استفاده از برخی نمایندگان اقدام به عرضهِ محدود خودرو با قیمت‌های بالاتر می‌کنند و بخشی از اختلاف قیمت دوباره به خودروساز باز می‌گردد، این امر بدان معناست که گران فروشی علنی، هیچ مانعی پیش رو ندارد.

نهاد‌های نظارتی مانع از سودجویی آشکار خودروسازان شوند

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ادامه می‌گوید:متاسفانه در ایران، متقاضیان و خریداران نه تنها منافع فروشندگان را تامین می‌کنند بلکه هزینه‌های خودروسازرا هم متقبل می‌شوند.

موتمنی معتقد است، شورای رقابت و نهاد‌های نظارتی باید از این سودجویی آشکار خودروسازان در بازار جلوگیری کنند، زیرا روند آن، کلیت بازار خودرو را متضرر می‌کند.

 حمایت گسترده دولت، خودروسازان را بد عادت کرده است

جمشید پژویان، استاد دانشگاه و رییس پیشین شورای رقابت با اشاره به گرانی خودرو افزود:متاسفانه فعالیت خودروسازان شفاف به نظر نمی‌رسد و به دلیل رانت‌های مختلف، شاهد بروز مشکلاتی در بازار هستیم.

رییس اسبق شورای رقابت یادآورشد:در مقاطعی از سنوات گذشته، کشور در شرایط تحریم و جنگ قرار داشت و از حیث مواد اولیه و تامین با مشکلاتی روبرو بود، اما امروزه نباید شاهد چنین نارسایی‌هایی درکشور باشیم.

پژویان گفت:خودروسازان، منابع خود را در بخش‌های غیر از فعالیت رسمی مربوطه هزینه کرده اند و با عنایت به نرسیده به بهره برداری لازم، ناچار به تامین منابع هستند تا بواسطه آن بتوانند در تامین هزینه هایشان موفق باشند.

ظرفیتی که در زمانی کوتاه پر می‌شود

توحید رضایی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو درگفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به نقش تعیین کننده ضریب عرضه در قیمت ها، اظهار کرد:اگرچه با راه اندازی سامانه فروش اینترنتی در سالیان گذشته، برخی خوشبین به تسهیل فرآیند خرید بودند، اما در عمل شاهد حصول این امر نیستیم چرا که پس از گذشت دقایقی از آغاز ثبت نام برای عرضه و فروش خودرو؛ به سرعت ظرفیتِ فروش، پُر می‌شود.

رضایی گفت:در شرایطی که میزان تقاضا از ضریب عرضه در بازار فراتر رود، بستر برخی سودجویی‌ها و سوء استفاده‌ها نیز هموار می‌شود و امید آن می‌رود تدبیریاتخاذ شود که متناسب با نیاز بازار، خودروسازان به عرضه محصولات خود مبادرت ورزند.

مردم مسوول هزینه بالای تمام شده خودرو نیستند

در طول سالیان گذشته، دلایل وعوامل بسیاری به عنوان عامل گرانی خودرو مطرح شده است، در مقطعی تحریم‌ها و در زمانی دیگر دشواری و پیچیدگی تهیه مواد خام مورد نیاز تولید و ساخت خودرو به عنوان عوامل این گرانی مورد اشاره قرار گرفته است و در این میان، موضوع هزینه تمام شده بالای محصولات، فصل مشترک تمامی دلایل مطروحه در ارتباط با گرانی خودرو بوده است.

اغراق نیست اگر بعد از پوشاک، خوراک و مسکن، خودرو را نیز به عنوان نیاز اساسی بسیاری از عموم مردم مطرح کردیم، با چنین اوصافی و با عنایت به ضریب تقاضای بالایی که برای این محصول وجود دارد باید تدابیر لازم برای کاهش و کنترل قیمت‌ها اندیشیده شود.

با توجه به این امر، امید آن می‌رود ساز و کار‌هایی تعریف شود که از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد و در سایه آن بتوان نسبت به کنترل و مهار افزایش قیمت خودرو، به توفیقات لازم نایل شد.

گزارش از ناصر رمضانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام .خودرو سازان بالا تزین ظلم ممکن را به استفاده کنندگان ومشتریان خود را می کنند ویکی از عوامل تورم در کشور هستند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
اتفاقا مردم عامل مهم گرانی خودرو هستند.اگر برای ثبت نام خودرو صف نکشند و وام 25 میلیونی با سود بالای 20 درصد راقبول نکنند ، آن وقت اینقدر گران نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
خودروهای داخلی بی کیفیت و گرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
خودروهای داخلی بی کیفیت و گرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
پراید بهترین خودرو است عالی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
باید یک خودرو مثل پژو پارس مدل 90 به پایین تولید بشه خودروی خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
خودرو فقط پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
الان دیگه خوردوهای بنزینی و گازسوز جمع آوری بشوند و خودرو های برقی تولید بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
ما در قطعات و لوازم خودرو و مونتاز حرفی برای گفتن داریم بهتره در بخش های دیگه هم ارتقا پیدا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
اگر خودرو ارزان و با کیفیت بشه بازار تقاضای داخلی افزایش پیدا میکنه و اشتغالزایی صورت میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
بهتره خود رو های داخلی استاندارد سازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
چرا خودروهای داخلی ارتقا پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
خودور سازی بهتره خصوصی سازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۰۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
ما خود رو ساز نیستیم ، مونتاژ کاریم ، چون صنعت خود رو ما انحصاری است هیچگاه رشد نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
دولت دستش تو جیب خودروسازاست
Germany
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مشکل اینه قوانین مستقیم میرن سراغ موضوعات جزیی
اگر به جای اینهمه قوانین خرد و جزء نگر یه قانون مثلا به عنوان عدم کسب منفعت بیش از حد معین داشتیم مساله حل بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
اینقدر از خودرو سازان بد نگین تمامی دست اندرکاران مربوطه باید تشویق هم بشن بخاطر اینکه تمام سعی و تلاش خودشان را با جدیت تمام و با پشتکار مثال زدنی و استفاده از مجرب ترین مدیران و استفاده از بهترین نخبگان خودرویی تولید میکنند که دارای بالاترین تصادفات و مرگ و میر صاحبان آن به همراه خانواده و سرنشینانش در جهان شده است برای همچین خودرویی باید پول اضافه پرداخت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
چند سال پیش یکی از مسئولین راهنمایی و راننگی اعلام کرد که ظرفیت خیابانهای تهران به اندازه پانصد هزار خودرو است و در همان زمان حدود 10 برابر این تعداد خودرو در خیابنهای تهران وجود دارند . !!!!
Iran (Islamic Republic of)
صفا
۱۰:۲۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
Shahin
۱۰:۲۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
من نميدونم چرا گير دادن به توليد خودرو !!!!
چرا هزينه اينكار رو مردم بايد به عهده بگيرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
فلاح
۰۹:۵۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
با سلام
خودروسازهای ما دولتی هستند و جالبه که دولت زورش به خودش نمیرسه،این یعنی توهین به شعور مردم،چگونه میتوان قانون شکنی کرد و از مردم توقع قانونمندی داشت.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
سلام .
چون خود مسئولین از خودرو منفعت دارند اینکار را انجام میدهند وگرنه جلوگیری از چنین کارهایی خیلی اسون است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار