تظاهرات تونسی‌ها مقابل سفارت انگلیس در اعتراض به بیانیه بالفور

فعالان تونسی در همبستگی با ملت فلسطین، در مقابل سفارت انگلیس در پایتخت این کشور تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند.

تظاهرات تونسی‌ها مقابل سفارت انگلیس در اعتراض به بیانیه بالفوربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، یک قرن پس از صدور بیانیه شوم بالفور، مردم تونس در مقابل سفارت انگلیس در تونس تظاهرات کردند و آن کشور را مسئول اشغال فلسطین و کاشتن رژیم صهیونیستی در کالبد امت اسلامی دانستند.

صلاح المصری، رئیس جمعیت تونسی مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به العالم گفت: پس از گذشت یکصد سال، به (بیانیه) بالفور می‌گوییم که مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه و عراق پیروز می‌شود.

تظاهرکنندگان شعار‌هایی سر دادند و سیاست‌های استعماری انگلیس را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین نامه‌ای به سفیر انگلیس در تونس تحویل دادند و در آن خواستار بازنگری در بیانیه شوم بالفور شدند و بر لزوم عذرخواهی از فلسطینیان تاکید کردند.

احمد القفراشی، سخنگوی رسمی حزب الوحده تونس، در این باره گفت: در این نامه از دولت انگلیس خواسته ایم از ملت فلسطین عذرخواهی کند و هر آنچه در اثر آن بیانیه شوم بوجود آمد و باعث ایجاد مشکلات برای فلسطینیان و کوچ اجباری بسیاری از آنان شد، اصلاح کند.

تونسی‌ها در این تظاهرات، در حرکتی نمادین بزرگترین پرچم فلسطین در خاک تونس را برافراشتند؛ حرکتی که مفهوم آن این بود که هر چه زمان بگذرد، فلسطین را فراموش نمی‌کنیم و به آن خیانت نمی‌کنیم.

 عصام الشالی، از رهبران حزب الجمهوری تونس، گفت: آشکارا می‌گوییم که قضیه فلسطین در دل همه تونسی‌ها جای دارد و یک پرچم فلسطین بزرگ را برافراشتیم، زیرا بر این باوریم که این پرچم روزی بر فراز قدس، به عنوان پایتخت مستقل کشور فلسطین، به اهتزاز در خواهد آمد. تونسی‌ها در این باره اتفاق نظر دارند که مقاومت تنها گزینه برای آزادی سرزمین فلسطین است، همانطور که شهید یاسر عرفات گفته بود: آن را دور می‌پندارند و ما آن را نزدیک می‌بینیم.

 یکصد سال از اشغال فلسطین می‌گذرد و در این مدت قدرت‌های استعمارگر تلاش کردند آن را از محیط عربی و اسلامی دور کنند. بیانیه شوم بالفور، اگرچه در اشغال سرزمین فلسطین موفق بود، اما در بیرون کردن قضیه فلسطین از دل و وجدان تونسی‌ها که آن را نسل به نسل به ارث می‌برند، ناموفق بود.

 

انتهای پیام/

تونسی‌ها با برگزاری تظاهراتی بیانیه بالفور را محکوم کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار